- سه شنبه 4 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
حکم دادگاه اداری شهر گیسن در آلمان در باره قبولی پناهندگی یک پناهجوی عرب ایرانی چاپ ارسال به دوست
26 بهمن 1390



دادگاه اداری شهر گیسن آلمان در رسیدگی به پرونده پناهندگی یک پناهجوی عرب ایرانی درخواست پناهندگی او را پذیرفت و به وی موقعیت پناهندگی بر اساس بند یک ماده 60 قانون اقامت آلمان اعطاء کرد. مشخصات پرونده:
Urteil vom 01.09.2011 - 3 K 2195/10.GI.A

این پناهجوی عرب ایرانی در آگوست سال 2008 به آلمان آمده و اعلام کرده بود که به دلیل ارتباط با "حزب وفاق" و فعالیت تبلیغی در زمینه دفاع از خواسته های خلق عرب در خوزستان تحت تعقیب بوده و ناگزیر باید کشور را ترک می کرده است. در ژولای سال 2010 اداره فدرال در امور مهاجرت و پناهندگی درخواست او را با عنوان "غیر قابل باور" رد کرده بود. این پناهجو سپس به دادگاه شکایت کرده و اینبار دادگاه به نفع او رای داد.


دادگاه گفته های این پناهجوی عرب ایرانی را قابل باور دانست و در حکم خود تصریح کرد که اگر چه نمیتوان در مورد اینکه او در چه سطح و رده ای با حزب وفاق ارتباط داشته نظر داد، اما گفته های او قابل باور است و تاکید نمود که نظر به سیاست سرکوب گسترده ای که جمهوری اسلامی در ارتباط با اقلیت های اتنیکی(ملی) اعمال میکند، از جمله در ارتباط با مردم عرب ساکن در ایران که تعدادی از آنها را نیز اعدام نموده است، نمی توان مطمعن بود که در صورت بازگشت او به ایران، وی تحت تعقیب قرار نگرفته  و نمیتوان پیشبینی کرد که چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود.

نکته مهم:
اهمیت این حکم در ارتباط با تاکید آن بر شدت سرکوب اقلیت های اتنیکی در ایران می باشد. به ندرت پیش میاید که اداره فدرال در امور مهاجرت و پناهندگی یا دادگاه های پناهندگی در آلمان به این وضوح به  در خطر بودن جان به دلیل فعالیت های هویت طلبانه اقلیت های ملی در ایران گواهی بدهند. اما باید توجه داشت که این حکم به معنی آن نمی باشد که هر فردی که در زمینه های ملی در ایران فعالیت می کرده می تواند قبولی پناهندگی دریافت کند. بلکه در دریافت قبولی پناهندگی مهمترین مسئله به باور رساندن این فعالیت ها و در خطر بودن جان و تحت تعقیب بودن می باشد. حکم کلی در مورد قبولی فعالیت های هویت طلبانه در ایران وجود ندارد بلکه در مورد هر فرد، بطور جداگانه این موضوع بررسی خواهد شد که فعالیت ها ی او چه بوده و در خطر بودن جان واقعا تا کجا جدی می باشد.

در هر حال پناهجویان ایرانی که در ارتباط با فعالیت های هویت طلبانه ملی درخواست پناهندگی داده اند می توانند یک کپی از حکم این دادگاه را به وکیل خود ارائه دهند.


حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی، مشاور در امور پناهندگی و مهاجرین

حکم دادگاه اداری شهر گیسن در مورد پذیرس قبولی پناهندگی پناهجوی عرب ایرانیPDF-Datei herunterladen


 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024