- يكشنبه 16 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
نگاهی به گزارش سال 2011 بخش مددکاری اجتماعی مرکز یاری های پزشکی در امور پناهجویان در شهر بوخوم آلمان چاپ ارسال به دوست
23 بهمن 1390










در سال 2011 در مجموع 218 نفر (99 نفر زن و 119 نفر مرد) از 36 کشور مختلف با بخش مددکاری این مرکز تماس داشته و در ارتباط بوده اند. ایرانیان با 129 نفر، بالاترین تعداد مراجعه کننده را تشکیل میدهند(59.17% کل مراجعین). مسائل امور پناهندگی و اقامت با 48.67% و مسائل روحی- اجتماعی با 45.93%، اصلی ترین موضوعات مراجعه به بخش مددکاری را تشکیل میدهند.

علاوه بر ایران، دیگر مراجعین از کشور های زیر بوده اند: افغانستان، کنیا، عراق، صربستان، کوزوو، مقدونیه، غنا، زیمبابوه، گامبیا، مراکش، کامرون، ترکیه، کنیا، نیجریه، آذربایجان، سریلانکا، ویتنام، پاکستان، سوریه، فدراسیون روسیه، الجزایر، بنین، ساحل عاج، لیبریا، سریالئون، سومالی، توگو، نیکاراگوئه، هندوستان، فیلیپین، چاد، چین.


نگاهی به موفقیت ها و ناکامی ها 

موفقیت ها
در سال 2011 بدلیل حمایت و پشتیبانی های مرکز یاری های پزشکی شهر بوخوم، در مجموع 8 نفر از پناهجویان موفق به کسب پناهندگی یا دریافت و تثبیت اقامت خود شدند. 
- 3 نفر قبولی بر اساس بند یک ماده 60 قانون اقامت (حمایت از پناهنده مطابق کنواسیون ژنو)
- 1 نفر دریافت اقامت مستقل از همسر (بر اساس ماده 31 قانون اقامت)
- 1 نفر دریافت اقامت از طریق بهم پیوستگی خانواده (بر اساس ماده 28 قانون اقامت)
- 3 نفر اقامت به دلایل انسانی (بر اساس بند 5 ماده 25 قانون اقامت)
- 1 نفر تثبیت گذران اقامت بر اساس ماده 81 قانون اقامت ( فیکسیون بشاینیگونگ)
- درخواست جابجائی شهر محل سکونت یک نفر پناهنده با موفقیت انجام شد.
- برای سه پناهجو که در هایم(کمپ) پناهندگی زندگی می کردند، موافقت اداره سوسیال(تامین اجتماعی) برای اجاره یک خانه شخصی دریافت گردید.

ناکامی ها
– 4 نفر از پناهجویان بدلیل فشارهای روحی- اجتماعی  و  روحی- روانی و طاقت فرسا شدن وضعیتی که در آن بسر میبرند، جهت درمان به بیمارستان یا کلینک روانی منتقل شدند. یکی از آنها فکر اقدام به خودکشی در سر داشت.
- 1 پناهجو به دلیل فشارهای ناشی از وضعیت نامناسب هایم (کمپ)پناهندگی و تاثیر آن بر کمر دردی که از قبل داشت، در چندین نوبت در بیمارستان بستری شد. به اداره سوسیال (تامین اجتماعی) برای این پناهجو درخواست خانه شخص داده شد که با آن موافقت شد.
- پیگیری کار و رسیدگی به یک پناهجو که به دلیل "ورود غیر قانونی" به زندان منتقل شده بود.
– 1 خانواده پنج نفره به صربستان اخراج شد.
- دنبال کردن وضعیت اقامتی دو پناهجوی زن که در خانه زنان زندگی میکردند، با همکاری خانه زنان.
- بازگشت داوطلبانه یک خانواده از صربستان به کشورش.


گسترۀ جغرافیائی محل سکونت مراجعین
- اکثر مراجعین به مرکز یاری های پزشکی شهر بوخوم ساکن منطقۀ "روور گبیت" می باشند.  تعدادی از آنها از دیگر شهر های ایالت نورد راین وستفالن می باشند. تعداد کمی هم از دیگر ایالت های آلمان به صورت تلفنی یا از طریق ارسال مدارک از طریق پست و فاکس یا ایمیل با این مرکز در ارتباط می باشند.

نمونه ها
در اصل گزارش به زبان آلمانی به وضعیت سکونتی خراب و غیر انسانی در هایم (کمپ)های پناهندگی اشاره شده و با اشاره به تعهد دولت آلمان در پای بیانیۀ سازمان بهداشت جهانی در سال 2004 ، به مواد مرتبط با تامین حداقل های لازم سکونتی مطابق استانداردهای قید شده در این بیانیه برای افراد فقیر یا آسیب پذیر(از جمله پناهجویان) اشاره شده و بر موضع انجمن یاری های پزشکی به پناهجویان شهر بوخوم برای برچیدن هایم های پناهجویان و اسکان دادن آنها در خانه های شخصی تاکید شده است.

این قسمت با آوردن دو نمونه از شرایط زیان آور سکونتی بر وضعیت روحی دو پناهجو در دو هایم جداگانه به پایان می رسد.

مرکز یاری های پزشکی برای پناهجویان در شهر بوخوم به عنوان یک سازمان حقوق بشری در حمایت از پناهجویان با مشکلات فراوان و راه سخت و سنگلاخی روبرو است. موفقیت های این مرکز نه حاصل کار یک یا چند فرد، بلکه محصول کار دسته جمعی و حمایت پشتیبانان داوطلب این انجمن می باشد.

ببنید: گزارش مشروح سال 2011 به زبان آلمانی همراه با گرافیک در فرمات پ.د.اف. 


حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناهندگی و مهاجرین

________________________________________

مطالب مرتبط

معرفی مختصر مرکز یاری های پزشکی به پناهجویان شهر بوخوم، تاریخچه شکل گیری، وظایف و بخش های کاری و منابع تامین مالی این انجمن.

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024