- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
20 آبان 1386

تعدیل و نرم شدن دادن اجازه اقامت به دارندگان قدیمی دولدونگ
 بر اساس مصوبه وزیر داخله ایالت نورد راین وستفالن



11.11.2007- سایت انتگراسیون، حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی در امور پناهندگی و مهاجرین

عدم همکاری در پر نکردن برگه بازگشت داوطلبانه
یک مانع اصلی در برابر آندسته از ایرانیان دارنده دولدونگ که نمی توانند بر اساس تغییرات جدید قانون اقامت، اجازه اقامت دریافت کنند، جمله شماره 4 از بند یک
ماده 104 آ  در قانون اقامت میباشد، که بر اساس آن عدم همکاری با اداره خارجیان به عنوان دلیلی مطرح میشود که دارنده دولدونگ خودش در به پایان رساندن اقامتش در آلمان مقصر بوده و عمدا بازگشت به کشور خودش را به تعویق انداخته یا برای آن مانع تراشی کرده است.

در کنار این قانون، وزارت داخله هر ایالت طی یک  مصوبه  یا دستورالعمل اجرائی، تک تک مواد جدید به تصویب رسیده و حالتهای مختلفی را که ممکن است در عمل ادارات خارجیان با آن مواجه شوند را  تشریح میکند. در واقع باید توجه داشت که نهایتا این کارمند اداره خارجیان است که در چنین مواقعی بر اساس" تشخیص به صلاح دید، بر اساس تک مورد" میتواند در مورد دادن اجازه اقامت به یک نفر تصمیم مثبت یا منفی بگیرد.

وزیر داخله ایالت نورد راین وستفالن در تاریخ 16 اکتبر 2007 دستور العمل خود را دراین مورد به ادارات خارجیان ابلاغ نمود. مطابق این دستور العمل  تعبیر و تفسیر عدم همکاری در پر کردن برگه بازگشت داوطلبانه به عنوان یک دلیل برای ندادن اجازه اقامت،  بسیار  نرم تر تعریف شده است. و تاکید شده است که اداره خارجیان باید این نکته را مورد نظر قرار دهند که: انگیزه فرد از پر نکردن این برگه چه بوده است و عدم اخراج فرد واقعا تا کجا به عدم پر کردن این برگه مرتبط بوده است. و اگر مشخص شود که عدم پر کردن این برگه تنها دلیلی میتوانسته باشد که فرد از آن طریق ماندش را در آلمان کش داده است، تنها در این حالت است که میتوان از دادن اجازه اقامت خودداری کرد.

به افراد دارنده دولدونگ که با ابن مشکل مواجه میباشند توصیه میشود که مصوبه وزارت داخله ایالت خود را در این مورد مطالعه کرده و ببینند وزیر داخله ایالت محل سکونتشان در این مورد جزئیات را چگونه مشخص کرده است. البته تماس با یک مرکز مشاوره در شهر محل سکونت یا وکیل مجرب در امور خارجیان میتواند بسیار مفیدتر باشد.


اجازه اقامت برای جوانان بالای 18 سال
مصوبه وزیر داخله ایالت نورد راین وستفالن، همچنین دادن اجازه اقامت به جوانان بالای 18 سال که پدر و مادر آنها بیش از  شش یا هشت سال است که در آلمان بوده و دولدونگ دارند، اما شرایط گرفتن اقامت ندارند را مشخص کرده است.
بر اساس این مصوبه، در مورد این دسته از جوانان، شرط شش  یا هشت سال داشتنِ اقامت در آلمان مورد نظر نیست، بلکه شرط اولیه این است که این دسته از جوانان در زمان ورود به آلمان زیر 18 سال بوده باشند. شرط  تعیین کننده در این تصمیم گیری این است که آیا جوان متقاضی گرفتن اجازه اقامت در جامعه آلمان " انتگریرت" میباشد یا نه؟ اگر این دسته از جوانان در جامعه آلمان خوب جا افتادگی  پیدا کرده و اگر معلوم شود که در صورت گرفتن اجازه اقامت، چشم انداز مثبتی به لحاظ ادامه زندگی و کار خواهند داشت، میتوانند اجازه اقامت بگیرند.  یک شرط مهم دیگر در مورد این دسته از جوانان این است که بطور کامل مسئله مالی آنها تأمین شده و حل شود. در مورد جوانانی که درس میخوانند یا دوره آموزشی میببینند یا جویای یک دوره آموزشی هستند، شرط تأمین بودن مسئله مالی نیز  برداشته شده است.

توجه داشته باشید که اداره خارجیان در تعبیر و تفسیر کردن موارد فوق دست کاملا باز دارند، به نحوی که  در عمل تصمیم گیری های کاملا متفاوت از سوی ادارات خارجیان شهر ها و مناطق مختلف گزارش میشود.

دستورالعمل وزیر کشور ایالت نورد راین وستفالن در رابطه دادن اجازه اقامت براساس ماده 104 آ و  104 ب قانون اقامت

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024