- جمعه 31 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
کلاهبرداری های مرتبط با کلاس انتگراسیون و احتمال بازپسگیری تابعیت آلمانی چاپ ارسال به دوست
12 بهمن 1390
Sprachschule manipulierte Tests für Einbürgerungswillige

سایت انتگراسیون- رسانه های آلمان در 31 ژانویه 2012 از اعلام جرم دادستانی شهر دورتموند برعلیه چند کلاس انتگراسیون در ایالت نورد راین وستفالن در شهرهای هاگن، ووپرتال، و لونن خبر داده و اعلام شد که از سوی اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی نیز مجوز یکی از این کلاس ها در شهر هاگن باطل شده است. در این ارتباط دو نفر از گردانندگان یک کلاس انتگراسیون (33 و 34 ساله با تابعیت ترک- آلمانی) بازداشت شده اند.

در مورد 96 نفر از افرادی که با گواهی شرکت در این کلاس ها تابعیت دریافت کرده اند نیز تحقیق انجام می شود و در صورتی که اثبات شود این افراد برای دریافت گواهی کلاس انتگراسیون رشوه پرداخت کرده اند، تابعیت آنها باطل شده و به دلیل نقض قانون کسب تابعیت، این امکان نیز وجود دارد که بر علیه آنها اعلام جرم شده و حتی این امکان وجود دارد که در آینده نیز در صورت درخواست مجدد برای کسب تابعیت آلمانی، با درخواست آنها مخالفت شود.

کلاس انتگراسیون چیست؟
خارجیانی که در آلمان اقامت دارند، برای تمدید اقامت و یا درخواست تابعیت باید شرایط مختلفی را حائز باشند. یکی از آنها آشنائی با زبان آلمانی یا ارائه گواهی رسمی یک کلاس زبان آلمانی می باشد که در آن قبولی  ب1 را کسب کرده باشند. این سطح از زبان درحدی است که خارجی بتواند بر پایه آن امور روزمره زندگی و نیز مراجعات اداری خود را حل و فصل نماید. از سال 2005 در کنار کلاس های معمولی زبان آلمانی، کلاس جدیدی برنامه ریزی شد به نام "کلاس انتگراسیون". این کلاس 600 ساعت بوده و در صورتی که شرکت کننده در امتحان پایانی نمره لازم را کسب نکند، کلاس می تواند برای 300 ساعت دیگر تمدید شود. طرح و محتوای کلاس انتگراسیون را اداره فدرال برای مهاجرت و پناهندگی تنظیم کرده است. موضوعات کلاس طوری تنظیم شده که شرکت کننده بتواند علاوه بر یادگیری زبان، با قوانین، جامعه، تاریخ، سیاست و فرهنگ آلمان بطور محدود و بسیار اولیه آشنا شود. بدین منظور اداره مهاجرت و پناهندگی در سراسر آلمان با آموزشگاه های مختلفی قرارداد امضاء کرده تا آنها امر آموزش زبان آلمانی را بر اساس این طرح به پیش ببرند. برای آنکه یک آموزشگاه ها بتوانند چنین کلاس هائی را برگزار کند باید استانداردهای لازم را داشته باشد تا در قبال تعداد شرکت کنندگان هر کلاس، از اداره مهاجرت و پناهندگی پول دریافت کند. شرکت کنندگان تنها باید برای هر ساعت بین 1 تا 2.5  یورو پرداخت کنند. اما هزینه این کلاس ها در اساس با دولت آلمان بوده سالیانه بیش از 200 میلیون یورو در این قسمت هزینه میکند.
افراد دستگیر شده در چندین مورد، مورد اتهام قرار گرفته اند، ازجمله آنکه آنها لیستی از اسامی غیر واقعی از افرادی که اصلا در این کلاس ها شرکت نکرده اند را به اداره مهاجرت و پناهندگی داده و بابت آن پول می گرفته اند. اتهام دیگر آن است که آنها بدون آنکه شرکت کنندگان در کلاس حاضر باشند، در لیست حضور و غیاب برای آنها علامت حاضر می زده اند. سومین اتهام نیز آن است که آنها از قبل در برگه های امتحانی، جائی که باید علامت درست زده بشود را مشخص کرده بودند. و بابت قبولی کاذب از شرکت کنندگان پول(رشوه) دریافت می کردند. 

این موضوع در اوایل سال 2011 زمانی لو رفت که چندین اداره خارجی به هنگام مراسم اعطاء تابعیت آلمانی متوجه شدند که برخی از متقاضیان با وجودی که گواهی قبولی کلاس زبان دارند، اما نمی توانند متن سوگند نامه ای را که باید با صدای بلند تکرار کنند را، تکرار کنند. با ارجاع این اطلاعات به دادستانی، برای چندین ماه چندین کلاس انتگراسیون مشکوک و تلفن مدیران آنها تحت مراقبت بود تا اسناد لازم دال بر کلاهبرداری آنها تکمیل شود. در 14 دسامبر 2011 در این ارتباط هفده آموزشگاه و خانه شخصی در شهرهای ووپرتال، هاگن، بوخوم، لونن و کام نیز بازرسی شده و از سوی دادستانی ایالت نورد راین وستفالن علیه چند نفر دیگر به اتهام  وسطات و همکاری کیفرخواست صادر شده است.


حنیف حیدرنژاد

منبع: سایت انتگراسیون


منابع مرتبط
گزارش رادیوئی، رادیو "و د اِر"

سایت "دِر وستن" آنلاین

گزارش تلویزیونی، مجله سیاسی "رپرت ماینز"



 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024