- جمعه 7 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
بانک اطلاعاتی احکام مرتبط با امور پناهندگی در رابطه با ایران چاپ ارسال به دوست
29 دي 1390


بررسی درخواست پناهندگی متقاضیان پناهندگی در آلمان به عهده "اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی- Bundesamtes für Migration und Flüchtlinge" (اداره پناهندگی) می باشد. اگر درخواست متقاضی پناهجو در این مرحله رد شود، پناهجو می تواند به "دادگاه ادرای-Verwaltungsgerich" شکایت کند. اگر در این مرحله نیز درخواست متقاضی رد شود، او میتواند به "دادگاه عالی ایالتی- Oberverwaltungsgericht" شکایت نماید. حکم رد از این دادگاه به منزله پایان مراحل قانونی و بسته شدن پرونده پناهندگی می باشد. با این وجود هنوز اگر کسی بخواهد میتواند به "دادگاه قانون اساسی– Verfassungsgericht" شکایت برده و در صورت شکست در این مرحله، هنوز هم راه برای تسلیم شکایت به "دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا- Europäische Gerich" باز می باشد. اما در هر یک از مراحل فوق، بازپرس(در ادراه پناهندگی) یا قاضی(در دادگاه) از کجا می تواند به صحت ادعای متقاضی پناهندگی پی ببرد؟

تصمیم گیری و قضاوت در مورد صحت دلایل پناهندگی چگونه انجام می شود؟
در بررسی درستی یا نادرستی ادعای پناهندگی، فرد متقاضی پناهندگی باید بازپرس "اداره پناهندگی"، یا در صورت شکایت به دادگاه، قاضی دادگاه را به دو روش قانع کند:
الف-  اثبات ؛ یعنی از طریق ارائه سند واقعی. در این حالت، تنها اصل ِ سند قابل قبول است و نه کپی آن.

ب-  اقناع و به باور رساندن ؛ اگر متقاضی پناهندگی نتواند سند و مدرکی در اثبات ادعاهای خود ارائه دهد، باید بتواند دلایل خود را به صورتی "منطقی و قابل قبول و عاری از تناقض" برای بازپرس، یا در صورت رسیدگی به پرونده در دادگاه برای قاضی، بیان کرده و به تمام سوال و جواب های او پاسخ داده و او را در مورد حقیقت و صحت داشتن داستان زندگی اش به باور برساند. در این ارتباط بیان دقیق و همراه با جزئیات حوادث، بسیار ضروری است.

نکته مهم: اگر بررسی پرونده در دادگاه انجام شود، علاوه بر موارد فوق، این نکته نیز مهم می باشد که آیا تاکنون یک دادگاه همسطح یا بالاتر در مورد مشابهی، همچون این پرونده، حکم مثبت صادر کرده است؟ اگر آری جزئیات آن پرونده و دلیل قبولی چه بوده و استدلال حقوقی بر چه پایه ای بوده است؟

از چه منبعی می توان احکام دادگاه ها را بدست آورد؟
منابع مختلفی وجود دارد که میتوان از آن طریق به احکام دادگاه ها دست یافت. یکی از این منابع سایت اینترنتی دادگاه های مختلف در آلمان می باشد. این دادگاه ها اجازه دارند که پس از حذف نام و مشخصات افراد و تنها با انتشار شماره پرونده، خلاصه ای از حکم و یا مشروح حکم را منتشر کنند.

منبع موثق دیگر، یک سایت تخصصی در امور پناهندگی به نام "شبکه پناهندگی- Asyl.net" می باشد که اخبار و احکام دادگاه های آلمان و اتحادیه اروپا در زمینه امور پناهندگی را از سایت دادگاه های مختلف جمع آوری کرده و در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می کند. این سایت یکی از منابع اصلی وکلا و مراکز مشاوره برای کسب اطلاعات تخصصی در زمینه پناهندگی در آلمان و اتحادیه اروپا می باشد. در این بانک اطلاعاتی می توان با دادن نام کشور مورد نظر، احکام موجود را ملاحظه کرد.

پناهجویی که جواب رد گرفته است، اگر بتواند احکامی که مشابه وضعیت خودش میباشد را در این بانک اطلاعاتی پیدا کند، می تواند آنرا به وکیل خود داده و وکیل هم البته میداند که از آن چگونه استفاده کند. برخی از وکلا به این بانک اطلاعاتی دسترسی دارند و از آن طریق اطلاعات خود را به روز می کنند. برخی از وکلا اما با وجودی که می توانند از این بانک اطلاعاتی کمک بگیرند، به دلیل وقت گیر بودن کار تحقیقی از یک سو و کم بودن دستمزد کارشان از سوی دیگر، دنبال تحقیق نمی روند. اما پناهجوئی که جواب رد گرفته است اگر به زبان آلمانی تسلط نسبی داشته باشد، می تواند خودش از این بانک اطلاعاتی استفاده کرده و با چاپ حکم یا خبری که مرتبط با پرونده اش است و دادن آن به وکیل، شانس قبولی پرونده اش را تقویت کند.

حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناهندگی و مهاجرین

منبع: سایت انتگراسیون

لینک به بانک اطلاعاتی احکام و اخبار پناهندگی مرتبط با ایران

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024