- جمعه 7 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
نگاه روشنگرانه و انتقادی رسانه های آلمان به فعالیت نئوناری ها در آلمان چاپ ارسال به دوست
29 آبان 1390


برملا شدن فعالیت تروریستی نئونازی ها در آلمان(1) موج گسترده ای از اعتراض در جامعه و رسانه های آلمانی را ایجاد کرده است. از پس از وحدت دو آلمان تا کنون 138 نفر در آلمان قربانی نئونازی ها شده و کشه شده اند. با این حال میزان حساسیت دولت بر روی نئونازی ها بسیار کم بوده و بجای آن بیشترین کنترل روی فعالیت مسلمانان و چپ ها اعمال می شود. حزب ان پ د (NPD) اصلی ترین تشکل علنی نئونازی ها در آلمان به شمار می رود. سالهاست که دولت آلمان برای کنترل نئونازی ها افراد نفوذی(V-Mann) را برای خبرچینی به عنوان اعضاء این حزب به خدمت گرفته و به آنها مزد هم پرداخت میکند. اکنون در این زمینه انتقاد هائی به دولت آلمان، وزارت کشور و سازمان اطلاعاتی آلمان (حفاظت از قانون اساسی/ Verfassungsschutz) مطرح شده و سوالات زیادی مطرح می شود. از جمله:

- بر اساس داده های دستگاه های اطلاعاتی 9500 نفر نئونازی آماده خشونت شناخته شده می باشند. چرا و چطور است که یک هسته از تروریست های نئونازی، که از سال 1998 زیر نظر سازمان حفاظت از قانون اساسی بوده اند، توانسته اند طی سال های گذشته 10 نفر را ترور کرده و دستگیر نشده اند؟ آیا سازمان های اطلاعاتی از اقدامات آنها با اطلاع بوده اند، اگر نه پس چکار میکرده اند؟ آیا این همه پول که برای استخدام افراد نفوذی خرج شده نتیجه ای داشته است؟ در فیلم های بدست آمده مربوط به صحنه برخی از امکانی که هسته تروریستی نئونازی ها در آنجا اقدام به ترور کرده اند تصاویری از یکی از این نفوذی ها هم دیده می شود، آیا حضور او اتفاقی بوده و یا رابطه ای بین این هسته ترور با او وجود داشته است؟ و...

در انتقادهائی که مطرح می شود حتی سخن از آن است که نه تنها دستگاه های اطلاعاتی بی خبر نبوده اند، بلکه با اطلاع هم بوده اند. اکنون برخی از احزاب، سازمان های فعال اجتماعی، رسانه های آلمان و مردم خواهان تحقیق کامل و روشن  شدن تمام زوایای این موضوع هستند.

برخی از مجله های سیاسی و یا برنامه های طنز تلویزیونی در آلمان نیز با دیدگاهی موشکافانه و با زبانی انتقادی فعالیت های تروریستی نئونازی ها و نقش دستگاه های دولتی و اطلاعاتی در این زمینه را در کانون توجه خود قرار داده اند.  "اولیور ولکه" از طنز نویسان و مجریان شبکه دو تلویزیون آلمان در برنامه طنز سیاسی "هویته شو/ Heute Show" که جمعه شب 18 نوامبر 2011 پخش شد با اشاره به تعداد زیاد خبرچبن های استخدامی در بین نئونازی ها این سوال را مطرح می کند که: "معلوم نیست که حالا دیگه چه کسی نئونازی مزدبگیر  و چه کسی نونازی افتخاری می باشد!"

لینک چند نمونه از این برنامه ها در زیر می آید.

حنیف حیدرنژاد
19.11.20111


1- "در پی انفجار و آتش‌سوزی در یک خودروی قابل سکونت (کاروان) و آپارتمانی در شرق آلمان، ماجرایی بر ملا شده که این کشور را در بهت و حیرت فرو برده است. دو مرد ۳۴ و ۳۷ ساله پیش از این حادثه در همین محل دست به خودکشی زده بودند. زن ۳۶ ساله‌ای که "بئاته زد" نامیده شده،  پس از این حادثه خود را با پلیس معرفی کرده است. شواهد موجود نشان می‌دهد این افراد اعضای یک گروه تروریستی راست‌گرایان افراطی هستند که ۱۹۹۸ میلادی پایه‌گداری شده که مسئولیت قتل دست‌کم ده نفر را بر عهده دارد." (انتقاد از پنهان ماندن فعالیت تروریستی راست‌گرایان در آلمان؛ سایت رادیو دویچه وله، 14.11.2011)

 



لینک برخی برنامه ها و مطالب رسانه های آلمانی در ارتباط با فعالیت نئونازی ها












 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024