- جمعه 31 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
محکومیت اعدام معمر قذافی از زاویه حقوق بشری چاپ ارسال به دوست
28 مهر 1390

عکس: برگرفته از بی بی سی فارسی
فیلم و گزارش های تلویزیونی مختلف پخش شده در کانال های تلویزیونی جهانی حاکی از آن است که معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی امروز پنجشنبه 20 اکتبر 2011 در شهر سرت ابتدا دستگیر شده و سپس کشته شده است. از زمان دستگیری، قذافی یک اسیر جنگی محسوب شده و باید با او مطابق کنوانسیون ژنو رفتار می شد. او باید در مقابل یک دادگاه ذیصلاح قرار گرفته و از همه امکانات لازم برای یک دفاع عادلانه برخوردار می شد.


خانواده بازماندگانی که قذافی در سالهای گذشته عزیزان آنها را کشته بود، باید این فرصت را پیدا میکردند تا نسبت به حقیقت چگونگی جنایت های انجام شده به رهبری او با خبر شوند. افکار عمومی جهان نیز باید این فرصت را پیدا می کردند تا در طی محاکمه قذافی مطلع شوند که حکومت های غربی و دیگر کشورها و نیز شرکت های بزرگ چند ملیتی در  کمک رسانی به دیکتاتوری او چه نقشی داشته اند. اکنون با کشته شدن قذافی همه ی این راز ها برای همیشه سربسته باقی می ماند. (کشتن بن لادن نیز شامل همین استدلال می شود)

کشتن معمر قذافی، در حالی که تصاویر موجود او را در زمان دستگیری نسبتا سالم و سرپا نشان میدهند، به منزله اجرای حکم اعدام در مورد او می باشد. همانطور که اعدام و کشتن هر انسانی در هر جای جهان، با هر نوع جرم به اثبات رسیده یا دروغین، عملی غیر انسانی بوده و محکوم است، اعدام معمر قذافی نیز محکوم می باشد. حقوق بشر یک مفهوم جهانی و مفوهمی غیر قابل تفکیک است. هر انسانی باید از حق زندگی برخوردار بوده و نباید اعدام شود. حتی دیکتاتورها، شکنجه گران و جلادان نیز باید از حق انسانی  و محاکمه عادلانه برخوردار باشند.  انقلاب 1357 در ایران نشان داد سیستم و نظامی که حکومتش را از همان آغاز با اعدام شروع می کند، نمی تواند آزادی و دمکراسی را برای آینده به همراه بیاورد. اگر از همان روز اول بعد از به قدرت رسیدن حاکمین اسلامی در ایران با اعدام ها مخالفت می شد، موج اعدام ها تا به امروز ادامه پیدا نمیکرد.

وظیفه مدافعین حقوق بشر فقط محکوم کردن نقض حقوق بشر توسط دیکتاتوری ها نیست، اعتقاد و باور عمیق به حقوق بشر تابع احساسات و شرایط زمانی نبوده و خودی و غیر خودی نمی شناسد. از این رو باید هرنوع اعدام و نقض حقوق بشر، حتی اگر کشتن معمر قذافی باشد، محکوم گردد.

متاسفانه با گذشت چند ساعت از اعلام خبر کشته شدن قذافی و پخش تصاویر دستگیری او، هنوز خبری مبنی بر محکومیت نحوه کشته شدن او توسط رسانه ها و یا دولتها و سازمان های حقوق بشری منتشر نشده است.

دفاع از حقوق انسانی دیکتاتورها، بهترین تضمین برای سنجش میزان پایبندی به حقوق بشر پس از کسب قدرت می باشد. نقض این پایبندی و یا بی توجهی و چشم فروبستن بر آن، پیام بسیار نگران کننده ای برای آینده محسوب می شود.

حنیف حیدرنژاد

20.10.2011


عکس: برگرفته از سایت بی بی سی فارسی

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024