- يكشنبه 16 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
کاهش میزان سوء استفاده جنسی کودکان در آلمان از طریق تابو زدائی و آگاهی رسانی عمومی / نگاهی به ایران چاپ ارسال به دوست
27 مهر 1390
  


یک گزارش رسمی در آلمان در زمینه آمار سوء استفاده جنسی کودکان و نوجوانان تا زیر 16 سال از کاهش میزان آن نسبت به ده سال قبل خبر می دهد.
این گزارش از سوی انستیتوی جرمشناسی ایالت نیدرزاکسن و بر اساس بررسی پرسشنامه های 11.500 نفر زن و مرد از سراسر آلمان تنظیم و در روز سه شنبه 18 اکتبر 2011 منتشر شده است. بر اساس این گزارش 6.4% زنان و 1.3% مردان از سوء استفاده جنسی، تجاوز یا رابطه جسمی تا قبل از 16 سالگی خبر داه اند. میزان سوء استفاده جنسی از زنان در گزارش سال 1992  8.6%  و در مورد مردان 2.8% اعلام شده بود.

"کریستیان فایفر" رئیس انستیتوی جرمشناسی نیدرزاکسن، در توضیح علت کاهش میزان سوء استفاده جنسی از کودکان و نوجوانان نسبت به ده سال قبل، آگاهی رسانی به افکار عمومی و ابراز همدردی با قربانیان را در بهبودی این وضعیت مؤثر می شمارد. وی اضافه می کند که اکنون تبهکاران بالقوه ای که ممکن است اقدام به چنین اعمالی کنند خوب میدانند که ریسک گزارش دادن اقدامشان توسط قربانیان و در نتیجه میزان شناسائی آنها بالاتر رفته و این موضوع عاملی شده تا از اقدام به چنین اعمالی خودداری کنند. باید اضافه کرد که در حال حاضر میزان قربانیانی که حاضرند پس از وقوع جرم بر علیه مجرمین اعلام جرم کنند افزایش یافته که این خود یک تاثیر بازدارنده بر روی مجرمین بالقوه می گذارد. برخورد جامعه با این موضوع فرق کرده است و پدر و مادران خیلی سریعتر از گذشته اینچنین موارد را به پلیس گزارش می دهند. در گذشته تنها 13%  چنین مواردی گزارش می شد، حال آنکه این میزان اکنون به 40% رسیده است. بدین ترتیب موضوع سوء استفاده جنسی دیگر یک تابو ی اجتماعی محسوب نمی شود.

"کریستیان فایفر" رئیس انستیتوی جرمشناسی نیدرزاکسن گزارش دهی عمیق و فشرده رسانه های جمعی را عاملی مهم در زمینه آگاهی رسانی و افزایش حساسیت اجتماعی عنوان می کند.

پژوهشگران تاکید می کنند که با فرهنگ سازی و فضائی که در این سالها ایجاد شده است، دیگر بسیاری از قربانیان از گزارش آنچه بر آنها رفته احساس شرم  نمی کنند.

این گزارش نشان می کند که هنوز بیشترین مجرمین از محدوده خانوادگی و آشنایان کودکان می باشند و همین موضوع اعلام جرم را برای بسیاری از قربانیان مشکل می سازد.

نویسندگان گزارش اعلام می کنند که از هر 683 قربانی، یک نفر از طریق کشیشان کلیسای کاتولیک مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته بوده است. در دهه 60 تا 80 میلادی میزان سوء استفاده های جنسی توسط کلیسا و مؤسسات وابسته به کلیسای کاتولیک بیشتر بوده است. گزارش تاکید دارد که اتفاقا طرح هرچه بیشتر این موضوع در افکار عمومی در سالهای اخیر عاملی بوده که میزان این سوء استفاده ها توسط کلیسای کاتولیک نیز کمتر شده است.


نگاهی به ایران

در مقایسه با آنچه که فوقا در رابطه با آلمان آورده شد و اگر بخواهیم تنها از زاویه "روش برخورد با جرم" به موضوع نگاه کنیم، نکات زیر در رابطه با ایران قابل اهمیت می باشند:

- در ایران تاکید بر "تابو سازی" جرایم جنسی می باشد

- به قربانی تجاوز و آزار یا سوء استفاده جنسی تلقین می شود که مقصر خودش است. "شرم" و آبروی خانوادگی" مقدس جلوه داده شده و به قربانی احساس گناهکار بودن آموزش داده می شود

- به دلایل فوق احساس همدردی با قربانی از طرف خانوداه و جامعه یا بسیار کم بوده یا نمود علنی پیدا نکرده و قربانی اغلب خود را تنها و منزوی احساس می کند

- رسانه ها به شدت تحت کنترل بوده و گزارش دهی در این زمینه بسیار محدود و یا اتفاقی است

- هرجا که موضوع به نهادهای رسمی و دولتی و یا مذهبی مربوط شود با شدت بسیار بیشتری از علنی شدن آن جلوگیری می گردد

- پلیس و مراجع قضائی محل امنیت و پناه و آرامش محسوب نشده و کمتر قربانی ای مایل است که به این نهاد ها مراجه کند

- محدودیت ها و سرکوب های اجتماعی در زمینه رابطه زن و مرد در بین بزرگسالان شرایطی را ایجاد می کند که کودکان و نوجوانان هدف سهل و آسانی برای ارضاء جنسی بزرگسالان می گردند

- گزارش های رسمی در این زمینه در ایران یا وجود ندارد یا متناقض است و یا دور از استانداردهای علمی تهیه شده و عمق و گستردگی این جرائم در کشور ناشناخته است

- صرفنظر از نقش حکومت اسلامی حاکم بر ایران و نهادهای وابسته  به آن در ایجاد شرایط فوق، سیاست اعلام شده رژیم در برخورد با  جرایم اجتماعی، زندان و شکنجه و اعدام بوده است. این روش نه تنها وقوع جرایم را کاهش نداده بلکه بر اساس همان گزارش های متناقض و متفاوت، میزان این جرایم هر سال افزایش هم پیدا کرده است.


حنیف حیدرنژاد
18 اکتبر 2011



منابع آلمانی

Sexueller Missbrauch von Kindern leicht zurückgegangen
http://www.tagesschau.de/inland/studiemissbrauch100.html

http://www.tagesschau.de/multimedia/video/sendungsbeitrag136576_res-.html
 


چند نمونه گزارش و خبر در ارتباط با کودک آزاری در ایران.

از آنجائی که آمار دقیقی از سوء استفاده جنسی کودکان در ایران وجود ندارد، این موارد عموما ذیل کودک آزاری
منظور می گردند. در این مورد توجه شما به گزارش اول به نقل از "مردمک" جلب می شود که در آن آمده است در زمینه: "آسیب‌های گزارش شدۀ آزار و تجاوز جنسی، به دلیل حساسیت این موضوع در ایران و سانسور عمومی آن، اختلاف فاحشی میان آمارهای ارائه شده از سوی دولت و آمارهای غیر دولتی وجود دارد. ... منابع رسمی، 15 درصد کودک‌آزاری‌ها را جنسی می‌داند، اما بنابر اعلام مسئولان انجمن حمایت از حقوق کودکان 48 درصد کودکان آسیب‌دیده، تحت «آزار جنسی» بوده‌اند."

هشدار یونیسف در باره کودک‌آزاری در ایران

کودک آزاری در ایران، معضلی با زمینه‌های فرهنگی و قانونی

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024