- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
24 مهر 1386

آزاد بودن غدغن، نفس کشیدن غدغن!  خودکشی یک دختر دانشجو بدلیل فشارهای روحی



15.10.2007- سایت انتگراسیون، حنیف حیدرنژاد

فرار از فشارهای روحی- روانی و  روحی- اجتماعی روزمره در ایران و ترس از عمق پیدا کردن تأثیرات بعدی  آن یکی از دلایل خروج از کشور و فرار از جهنم جمهوری اسلامی میباشد. چگونه؟  مطلب کوتاه حاضر اشاره ای به این زمینه دارد.

تولید و گسترش آسیب های اجتماعی در هر جامعه ربط مستقیم با نظام سیاسی- ایدئولوژیک و رژیم حاکم بر آن کشور دارد. در ایران رشد پدید ه هائی چون فقر، اعتیاد، تن فروشی، افزایش رفتارهای جلب نظر کننده، رفتارهای تند و عصبی ، رفتارها دوگانه،  شخصیتهای چند گونه و افسردگی و ... ربط مستقیم با رژیم جمهوری اسلامی و دستگاه فکری و ایدئولوژیکی این رژیم دارد. ایدئولوژی راهنمای این رژیم در اساس انسانها را "تقلید" کننده و مجیز گوی می طلبد. این رژیم برای انسان و انتخاب آزاد انسان ذره ای ارزش قائل نبوده و نیست. از این رو با  انواع "بکن- نکن ها"،  پیوسته تلاش میکند تا برای  ذهن و رفتار انسانها "قالب" تعیین کند. هر کس که به این ارزشها و قالب ها تن در دهد، بجای آورنده " معروف" شناخته شده و هر آن کس که آزاد اندیشی پیشه کرده و به ارزشهای ضد انسانی این رژیم "نه" بگوید، مصداق " منکر" معرفی میگردد.


daneshgahدر کنار سرکوب و شلاق و اعدام، به مثابه ابزار سرکوب فیزیکی، میتوان به فشارهای روحی و تلاش برای بدنام کردن و" بی آبرو کردن" افراد در چهارچوب فرهنگ و سنت هائی که خود این رژیم به آن دامن میزند  اشاره کرد.
هدفی که رژیم از این روش دنبال میکند، میتواند تأثیرات ماندگار و پایدار تری از سرکوب فیزیکی داشته باشد، چرا که عواطف و احساسات و ذهن و قلب انسانها را نشانه گرفته و برای سالها یا نسل ها میتواند تأثیرات و یا عواقبی را بر جای بگذارد که بسادگی ترمیم پذیر نمی باشند.

زمانی که فرد یا افرادی از جامعه در مقابل سرکوب فیزیکی  و فشارها روحی- روانی  خود را ناتوان، عاجز و مستأصل احساس کنند، میتوانند به اقدام یا رفتارهای متفاوتی متوسل شوند.  رفتارهائی که از طریق آن تلاش می کنند تا میزان این درد و فشارها  را برای خود کم ترکنند. ( پناه بردن به الکل، مواد مخدر...). گوشه گیری، افسردگی یا اقدام به خودکشی، جلوه هائئ  دیگر از رفتار و  واکنشی می باشند که بدان وسیله فرد تلاش میکند تا برای خود و برای خروج از وضعیتی که در آن گرفتار شده راهی پیدا کند.
 از همین رو است که لازم است در شرایط  حاکمیت  دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران،  در بررسی افزایش آسیب های اجتماعی، از جمله خودکشی در جامعه، پیش از هرچیز ، و مقدم بر  عوامل و زمینه های شخصی و خانوادگی،  نقش خود این رژیم و  ارگانهای آن در تولید و گسترش زمینه ها ی خودکشی را درک نمود.
به خبر زیر به نقل از سایت روشنگری  دقت کنید:


23مهر :خودکشی دانشجوی پزشکی در بازداشتگاه امر به معروف و نهی از منکر

کميسيون زنان تحکيم : ديروز عصر زهرا ب.ا. دانشجوی ۲۷ ساله دانشکده علوم پزشکی همدان پس از ۴۸ ساعت بازداشت در بازداشتگاه امربه معروف همدان با پلاکارد تبليغاتی در داخل بازداشتگاه خود را حلق آويز کرد.
زهرا که روز جمعه به همراه پسری در پارک به علت "جرم مشهود"دستگير شده بود به علت تعطيلی دادگاه در بازداشت بود و ديروز خودکشی کرد.
مهرداد حمزه ، خبرنگار کميسيون زنان تحکيم در همدان با ارسال اين خبر گفت پس از تکذيب اوليه خبر در نهايت الماسی مسئول روابط عمومی دادگستری همدان خبر مرگ در اثر خودکشی را تاييد کرده است.

http://www.roshangari.net/as/sitedata/20071015152531/20071015152531.html


خودکشی این دختر دانشجو محصول شرایطی است که این رژیم تولید کرده است.  اگر بخواهیم اساس را بر درستی خبر منتشر شده قرار دهیم(؟!)، اول آنکه معلوم نیست چرا این دختر باید بازداشت شود.  دوم آنکه معلوم نیست در مدت بازداشت بر سر این دختر چه آمده است و سوم آنکه ارگانهای سرکوبگر این رژیم با انگشت گذاردن بر روی "مسائل خانوادگی و ناموسی و اخلاقی و آبرو و حیثیت"  و تولید یک فشار روحی- روانی ... عملا شرایطی را تولید کرده اند که این دختر، مرگ را بر زنده ماندن ترجیح دهد. در اساس اما،  این رژیم  جمهوری اسلامی و تمامی ارزشها و قوانین ضد بشری آن است که مسبب اصلی آسیبهای اجتماعی، افسردگی اجتماعی و خودکشی بویژه در بین زنان ایران  میباشد. سرکوب آزادی های فردی و اجتماعی نقض حقوق اولیه و بنیادین بشر تلقی میگردد.
از این رژیم نباید تغییر این یا آن ماده قانون را گدائی کرد. تمامیت این رژیم و ایدئولوژی انسان ستیز آن است که باید برچیده شود. به همین خاطر است که بسیار ی از جوانان و زنان ایرانی که نمی خواهند به شرایط ضد انسانی زندگی در حاکمیت جمهوری اسلامی تن در دهند، به مقابله با آن بر میخیزند و آنزمان که  خطر دستگیریشان جدی میشود و یا احساس میکنند باید تن به تسلیم و سازش دهند، به ناچار راه ترک وطن را در پیش میگیرند.

.................................................................................................

 خبری در مورد آخرین آمار خودکشی در ایران به نقل ار سایت روشنگری 16.10.2007

24مهر :خودکشى سالانه شش نفر از هر 100 هزار ايرانى

اعتماد:سالانه شش نفر به ازاى هر 100 هزار نفر جمعيت در ايران اقدام به خودکشى مى کنند. هرچند اين آمار در استان هاى مختلف متفاوت است ولى اقدام به خودکشى در زنان شايع تر از مردان است، در حالى که خودکشى موفق در مردان بيشتر است.

سرپرست دفتر سلامت روانى اجتماعى وزارت بهداشت با بيان اين مطلب افزود؛ در کشور حدود 20 درصد جمعيت به نوعى دچار يکى از انواع اختلال روانى خفيف تا شديد هستند که از اين ميزان حدود يک تا 5/1 درصد جمعيت به بيمارى اسکيزوفرنيا به عنوان يک بيمارى شديد روانى مبتلا هستند. همچنين 45 درصد مردم در طول زندگى خود اين اختلال روانى را تجربه مى کنند.

دکتر صابرى زفرقندى افزود؛ تعداد روانپزشکان و تخت هاى موجود نسبت به جمعيت بيماران کم است و در حالى که اختصاص 10 درصد تخت هاى بيمارستان هاى عمومى به بيماران روانپزشکى از سياست هايى است که مى تواند در بهبود روند رسيدگى به بيماران موثر باشد اما اين مساله سال ها قبل ابلاغ شده و در حال حاضر به کندى پيش مى رود. همچنين اختصاص يارانه به ازاى هر فرد بسترى روانى توسط وزارت بهداشت مى تواند در پيشرفت اهداف، کمک بسزايى صورت دهد.

وى با بيان اينکه پوشش بيمه يى بيماران روانپزشکى به هيچ وجه مطلوب نيست، گفت؛ کمترين ميزان تخت روز به بيماران روانى اختصاص دارد و اين در حالى است که بيماران روانپزشکى به طور متوسط هر دو سال، نياز به بسترى پيدا مى کنند.
...
حاجبى با بيان اينکه حدود 1200 روانپزشک در کشور مشغول فعاليتند، اذعان داشت؛ اين تعداد نسبت به آمار بيماران نيازمند به خدمات روانپزشکى بسيار کم است، اين در حالى است که در سال 82 فقط 800 روانپزشک در کشور وجود داشته است.
http://www.roshangari.net/as/sitedata/20071016063110/20071016063110.html

.........................................................................................................


خبر دیگری در مورد خودکشی به نقل از سایت رادیو بی بی سی

     ۴۲۰۰ ایرانی در سال اقدام به خودکشی می ‌کنند


سرپرست اداره کل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: سالانه شش نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ایران اقدام به خودکشی می‌کنند که معادل ۴۲۰۰ نفر در سال است اما همه خودکشی‌ها موفق نمی‌شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، محمدباقر صابری زفرقندی، سرپرست اداره کل سلامت روان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت در نشست مطبوعاتی درباره وضعیت سلامت روان در کشور گفت: بر اساس آمارهای جهانی و تحقیقات انجام شده در ایران، حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به نوعی دچار یکی از انواع اختلالات روانی خفیف تا شدید هستند که از این میزان حدود یک تا ۵/۱ درصد جمعیت کشور مبتلا به بیماری اسکیزوفرنیا به عنوان یک بیماری شدید روانی هستند.
وی اضافه کرد: افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی کشور است که اگر همه موارد بسیار خفیف تا شدید این اختلال را در نظر بگیریم می ‌توان گفت ۴۵ درصد مردم در طول زندگی خود این اختلال روانی را تجربه می ‌کنند، بنابراین این نوع اختلال‌ها، گستردگی بسیار بالایی دارد.
وی ادامه داد: آمار خودکشی در ایران نیز در مناطق مختلف کشور متفاوت است ولی در مجموع می‌توان گفت که سالانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شش نفر در ایران اقدام به خودکشی می‌کنند که این اقدام در بین زنان
بیش از مردان است اما خودکشی‌های موفق در بین مردان از زنان بیش‌تر است.

http://newsforums.bbc.co.uk/ws/thread.jspa?forumID=4346


.......................................................................

24مهر -سایت روشنگری: خبر تکميلی, خودکشی دانشجوی پزشکی در بازداشتگاه امر به معروف و نهی از منکر شهر همدان
http://www.roshangari.net/as/sitedata/20071016180205/20071016180205.html

.......................................................................

30مهر- سایت روشنگری :نامه خانواده زهرا ب به مردم همدان و ملت آگاه ايران
http://www.roshangari.net/as/sitedata/20071022063222/20071022063222.html

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024