- پنجشنبه 30 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
اعتراض به سخنرانی پاپ در پارلمان آلمان و میزان نفوذ کلیسای کاتولیک در حکومت این کشور چاپ ارسال به دوست
22 شهريور 1390
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/contentblob/1436418/timg236x133blob/5060573

پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک های جهان قرار است روز 22 سپتامبر به آلمان آمده و در پارلمان آلمان سخنرانی کند. صرفنظر از احزاب دمکرات های مسیحی و سوسیال های مسیحی(CDU/CSU) که بنطر می رسد تماما با سخنرانی پاپ در پارلمان موافق باشند، گفته می شود که یک سوم نمایندگان دیگر احزاب پارلمان با سخنرانی پاپ در پارلمان مخالفت کرده و ضمن اعتراض به این موضوع قصد دارند که در جلسه سخنرانی پاپ شرکت نکنند. برخی دیگر از نمایندگان اعلام کرده اند که بر علیه چنین تصمیمی دست به مقاومت زده و در تظاهرات مخالفان شرکت میکنند.


کانال دو  تلویزیون آلمان روز یکشنبه 11 سپتامبر گزارش مختصری را به این موضوع اختصاص داده بود. "رولف شوانیتز - Rolf Schwanitz" از نمایندگان پارلمان از حزب اس پ د (SPD) در این مورد می گوید: من در جلسه پارلمان شرکت نکرده و به صف تظاهر کنندگان خواهم پیوست. وی معتقد است: حکومتی می تواند آزادی عقیده را تضمین کند که خودش به لحاظ جهان بینی بی طرف بماند. وقتی که پاپ به اینجا بیاید و در مرکز حکومت و در پارلمان، جائی که مرکز دمکراسی به شمار می رود سخنرانی کند، این به این معنی است که حکومت این بی طرفی اش را نقض کرده است.

"ولفگانگ تیرزه - Wolfgang Thierse" نماینده دیگری، از حزب  اس پ د در این مورد میگوید: فکرنمی کنم با سخنرانی پاپ جدائی حکومت و کلیسا از هم نقض بشود. قصد این نیست که چنین چیزی به یک روال تبدیل شود، بلکه باید آنرا ناشی از یک شرایط استثنائی دید. شرایطی که رهبر کاتولیک های جهان یک آلمانی است و همین استثناء موجب می شود تا او اجازه سخنرانی در پارلمان آلمان را پیدا کند.

"کارستن فرک - Carsten Frek" یک پژوهشگر در زمینه کلیسا با لحنی انتقادی در این مورد میگوید: اگر خوب به آنچه در باره سفر پاپ و سخنرانی اش در پارلمان نظر کنیم، باید گفت پس ما یک دمکراسی قائم به پاپ و اتوریتۀ کلیسا داریم. وی برای نشان دادن میزان نفوذ کلیسای کاتولیک در حکومت آلمان تاکید میکند که دولت سالیانه 460 میلیون یورو پول به کلیسای کاتولیک "غرامت" پرداخت می کند. این پول بجز مبلغی است که سالیانه و تحت عنوان مالیات کلیسائی، به کلیسای کاتولیک پرداخت می گردد.  موضوع پرداخت "غرامت" از حکومت به کلیسای کاتولیک به زمان جنگهای آلمان و فرانسه بر می گردد. با این وجود مطابق یک سند مربوط به سال 1919 قرار بوده که این پرداخت متوقف شود، اما هیچ کسی دنبال آن را نگرفته است.

" روبرت سولیچ - Robert Zollitsch"رهبر شورای اسقف های آلمان در این مورد با لحن تهدید کننده ای می گوید: ما در حکومت قانون زندگی میکنیم و هرکسی نمی تواند دلبخواهی خواهان لغو این پرداخت ها شود. اگر هم چنین چیزی اتفاق بیافتد، بر اساس آنچه که من از قانون و عدالت می فهمم، چنین چیزی می تواند حکومت را به بحران بکشاند.

پاپ قرار است در سفر خود در یک مراسم نیایش در تورینگن در شرق آلمان شرکت کرده که انتظار می رود 60.000 نفر در آن شرکت کنند. هزینه این مراسم را کلیسای کاتولیک به عهده می گیرد، اما هزینه تامین امنیت پاپ بالغ بر یک عدد دو رقمی میلیونی می شود که از جیب مالیات دهندگان آلمان پرداخت خواهد شد.

سخنرانی پاپ در پارلمان آلمان و تامین هزینه های سفر و امنیت او موضوعی است که بسیاری در آلمان به آن اعتراض داشته و در روزهای آینده توجه بیشتری را در این کشور به خود جلب خواهد کرد. و البته قرار است صندلی خالی نمایندگان معترضی که پارلمان را در زمان سخنرانی ترک میکنند، توسط نمایندگان سابق پر شود. با این توضیح شاید بتوان مفهوم کلاهی که در تصویر زیر بر سر پارلمان آلمان رفته را بهتر درک کرد!

حنیف حیدرنژاد
13.09.2011



 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024