- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
بیست و پنجمین سال تاسیس سازمان مدافع پناهجویان(PRO ASYL) در آلمان چاپ ارسال به دوست
12 شهريور 1390


سازمان "پرو آزول" (PRO ASYL)مدافع پناهجویان، یک سازمان حقوق بشری است که از بیست و پنج سل پیش فعالیت خود را در دفاع از حقوق پناهجویان و پناهندگان در آلمان شروع کرد. دفتر اصلی این سازمان در شهر فرانکفورت قرار دارد. شعار این سازمان این است: "سرنوشت هر یک نفر مهم است". تلاش این سازمان بر این پایه استوار است که اگر فعالین و نهادهای حقوق بشری غیر دولتی نمی توانند شرایط و زمینه های اصلی ای که موجب فرار و پناهندگی میلیون ها انسان شده است را تغییر دهند، دلیلی نیست که دست روی دست گذاشت و تماشاچی باشند. سرنوشت هر یک انسان مهم است و باید برای تاثیر گذاری مثبت بر تغییر شرایط تک تک پناهجویان تلاش کرد.

امروز این سازمان قویترین سازمان مدافع پناهجویان در آلمان بوده و بدلیل کار تخصصی حقوقی در زمینه پناهجویان و پناهندگان و پیوند آن با کار سیاسی و رسانه ای توانسته وزنه بسیار مهمی برای تاثیرگذاری بر تنظیم سیاستگذاری دولت و سازمان های دولتی در آلمان باشد.

سازمان "پرو آزول" در سالهای اخیر و با هرچه مهم تر شدن نقش اتحادیه اروپا و مصوبات پارلمان و شورای اروپا در زمینه امور پناهندگی، مهاجرت و اقامت خارجیان، حوزه فعالیت های خود را به فراتر از آلمان گسترش داه است. تحقیقات و گزارشات مستند و دقیق این سازمان در مورد وضعیت زندگی پناهجویان در یونان و کوتاهی های دولت این کشور در رسیدگی به وضع پناهجویان، نقش بسیار تعیین کننده ای داشت تا دولت آلمان از ژانویه امسال(2011) اخراج پناهجویانی که از یونان به آلمان آمده اند را متوقف کند( فعلا به مدت یک سال). تمرکز جدید این سازمان در اروپا علاوه بر یونان اینک متوجه ایتالیا شده است. با این هدف که یا دولت این کشور شرایط مناسبتری را برای پنهاجویان ایجاد کند و یا دولت آلمان از اخراج پناهجویانی که از ایتالیا  آمده اند، خودداری کند.

تلویزیون کانال یک آلمان در برنامه خبری شبانگاهی خود(سوم سپتامبر 2011) با پخش خبر جشن بیست و پنجمین سال تاسیس این سازمان یاد آوری کرد که: سازمان پرو آزول از زمان تاسیسش در سال 1986 تاکنون به بیش از 50.000 پرونده رسیدگی کرده است.

"گونتر بورک هاردت"، دبیرکل ین سازمان می گوید:" پناهجویانی که خود را به اروپا می رسانند باید از حقوق منصفانه ای برخوردار بوده تا بتوانند درخواست پناهندگی خود را ارائه دهند. این قابل قبول نیست که در اروپا آنها از جائی به جای دیگر حواله شوند بدون اینکه بررسی شود که اصلا علت فرار آنها از کشورشان چه بوده است."

"کلودیا روت" از رهبران حزب سبزهای آلمان نیز میگوید:" در آلمان تلاشی در کار است تا از پناهجویان چهره یک "خلاف کار" (به افکار عمومی)  ارائه داده شود، از این طرق که "پناهجو" را "آدم غیر قانونی" معرفی کنند."

گزارش ادامه می دهد: در سال 2011 و بر اساس گزارش کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل  2000 نفر پناهجو که قصد رساندن خود به سواحل ایتالیا را داشته اند، در دریا غرق شده و کشته شده اند. نکته مهم اما این است که "موج" اصلی پناهجویان اصلا به طرف اروپا نمی باشد.

"میشائل لیندن باور" از کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل:" میزان درخواست پناهجویان در اروپا نسبت به دیگر نقاط جهان نسبتا پائین است. کمیساریای امور پناهندگی سازمان ملل در حال حاضر مشغول رسیدگی به 44 میلیون پناهجو و آواره در سراسر جهان است، حال آنکه رقم پناهجویان در اروپا سالانه به 250.000 نفر می رسد، که این دو رقم با هم اصلا قابل مقایسه نیستند."

لازم به یادآوری است که سایت اینترنتی این سازمان یک منبع بسیار خوب برای کسب اطلاع در زمینه امور پناهندگی در آلمان و اروپا میباشد.

حنیف حیدرنژاد



گزارش تلویزیون کانال یک آلمان


ارسال به شبکه های اجتماعی

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024