- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
15 مهر 1386

گواهی های کارشناسی در امور پناهندگی از طرف موسسه شرق شناسی آلمان در رابطه با ایرانیان پناهجو بی طرفانه نبوده و " ناقص وغیر دقیق" میباشند



06.10.2007
سایت انتگراسیون- حنیف حیدرنژاد

سازمان پرو آزول (مدافع پناهندگی) در سایت خود با اشاره به مطلبی که مجله معتبر اشپیگل (24 سپتامبر 2007) منتشر کرده است، دقت و بی طرفی مؤسسه شرق شناسی آلمان (Deutschen Orientinstitutes(DOI، بویژه گواهی هائی که بنام و از طرف این موسه با امضاء  اووه بروکس Uwe Brocks به دادگاه های اداری در امور پناهندگی داده میشوند را زیر علامت سوال برده است. پرو آزول اشاره دارد که اووه بروکس یک وکیل با تخصص در امور پزشکی میباشد و اینکه چگونه او در مقام یک متخصص امور خاور نزدیک مجاز به تنظیم گواهی های کارشناسی در امور پناهندگی شده است را سوال بر انگیز میداند. پرو آزول همچنین تأکید میکند که از سال 2006 چندین بار و با جزئیات، رئیس موسسه شرق شناسی را در جریان گواهی های سوال برانگیز  اووه بروکس  قرار داده است. از این رو پرو آزول  اشتاین باخ، رئیس موسسه شرق شناسی آلمان  را که مسئول استخدام اووه بروکس میباشد را مسئول عدم کنترل کیفیت کار او دانسته و انتظار دارد که اینک دستگاه قضائی به این مسئله رسیدگی کند.

یکی از اسناد منتشر شده از سوی سازمان پرو آزول، نامه این سازمان به اشتاین باخ رئیس موسسه شرق شناسی در 23 ژانویه 2007  در رابطه با گواهی های این موسسه در ارتباط با ایران و پناهنجویان ایرانی میباشد. 

http://www.proasyl.de/fileadmin/proasyl/fm_redakteure/STARTSEITE/DOI_Jan_07.pdf

..
سازمان پرو آزول با اشاره به دو نمونه از گواهی های اووه بروکس در مورد ایرانیان پناهجو، یکی برای شعبه شش دادگاه شلسویگ-هولشتاین  به تاریخ 22 سپتامبر 2005 و دیگری برای دادگاه اداری فرانکفورت به تاریخ 22 دسامبر 2006 ، نتیجه گیری میکند که او از حیطه وظایف خویش فراتر رفته و با اظهار نظر در مورد برخی مسائل که مورد سوال قاضی نبوده است، عمدا تلاش دارد تا بر روی تصمیم گیری قا
ضی پرونده، تأثیر گذاری منفی برجای بگذارد.


منظور از گواهی کارشناسی(Gutachten) چیست؟
 دادگاه های اداری آلمان در امور پناهندگی در مواردی که بررسی یک پرونده به دلایل مختلف جنبه فنی و تخصصی پیدا کند، برای  صدور رأی نهائی خود در زمینه موضوع مورد نظر، از اشخاص، مؤسسات و یا ادارات و وزارتخانه های مشخصی استعلام کرده و به آنها یک گواهی کارشناسی "سفارش" میدهند.
منظور از اشخاص یک پزشک یا روانشناس متخصص میباشد. اما مؤسسه و اداراتی که دادگاهها از آنها استعلام کنند محدود میباشند که مهمترین آنها عبارتند از: وزارت خارجه آلمان، سازمان عفو بین الملل و مؤسسه شرق شناسی آلمان.
شخص یا نهاد گواهی دهنده باید صلاحیت تخصصی در مورد موضوع مورد سوال را داشته وهمچنین باید بی طرف بوده و تنها به سوال پرسیده شده از سوی قاضی پاسخ دهد. همچنین گواهی دهنده نباید تلاش کند که بخواهد بر روند تصمیم گیری و صدور حکم تأثیر گذار باشد.


اهمیت گواهی های کارشناسانه
گواهی های کارشناسانه از این نظر اهمیت دارد که میتواند بر سرنوشت یک انسان یا یک خانواده و نتیجه حکمی که در مورد آنها صادر میشود تأثیر مستقیم بجای بگذارد. در برخی از پرونده ها، قاضی پرونده با وجودی که به لحاظ حقوقی میتواند رأی خود را صادر کرده و پرونده را مختومه اعلام کند، اما چون به لحاظ تخصصی در زمینه ای که خود را فاقد صلاحیت میداند، نیاز به اطلاعات بیشتر دارد، صدور حکم نهائی را مشروط به یک گواهی کارشناسانه میکند.


توصیه
سازمان پرو آزول در نامه 23 ژانویه 2007 خود به رئیس موسسه  شرق شناسی آلمان خواستار توقف فوری کار اووه بروکس و صدور گواهی از جانب او در مورد کشور ایران و ایرانیان پناهجو شده است. این سازمان تاکید کرده که منابع اطلاعاتی اووه بروکس نامعلوم بوده و بنظر میرسد که او این اطلاعات را از طرف دوستانی که با آنها در ارتباط است بدست میاورد.

توصیه میشود در صورتی که از سوی دادگاه اداری در بررسی پرونده پناهندگی  شما از مؤ سسه شرق شناسی آلمان (Deutschen Orientinstitutes (DOI، و  یا (Institut für Nahost-Studien (GIGA استعلام شده است، یا در صورتی که دادگاه در حکم صادره خود به یک گواهی با امضاء اووه بروکس Uwe Brocks استناد کرده است، از طریق وکیل خود با سازمان پرو آزول  Pro Asyl تماس گرفته و از آنها برای تأئید تخصصی و بی طرف بودن این گواهی نظر بخواهید.


مطلب سازمان پرو آزول

 Ominöse Gutachten aus dem Deutschen Orientinstitut


Gutachten wie aus "1001 Nacht", so kommentiert SPIEGEL Online die jahrelange Praxis des Deutschen Orientinstitutes (DOI), Gutachten für deutsche Verwaltungsgerichte zu verfassen, die bei Asylverfahren eine wichtige Rolle spielten. Verfasst wurden die Gutachten von Uwe Brocks, einem Hamburger Rechtsanwalt mit dem Fachgebiet Medizinrecht. Der firmierte als freier Mitarbeiter des DOI und gab in dessen Namen gutachterliche Stellungnahmen ab. Für deren Richtigkeit zeichnete in den meisten Fällen DOI-Direktor Udo Steinbach, als Nahostexperte Dauergast in deutschen Talkshows. PRO ASYL hatte Professor Steinbach in mehreren Schreiben (siehe unten) auf mangelhafte und unseriöse Gutachten seines Experten Brocks aufmerksam gemacht. Professor Steinbach antwortete nicht. Ein schlechtes Zeugnis stellen die Vorgänge aber auch der deutschen Justiz aus. Offenbar verließen sich deutsche Verwaltungsrichter in Asylverfahren blindlings auf das Etikett des Deutschen Orientinstitutes, ohne sich für die Sachkunde des Gutachters ernsthaft zu interessieren. Deutsche Steuerzahler haben über Jahre hinweg nach Schätzung von SPIEGEL online Hunderttausende von Euro gezahlt - für mangelhafte Asylgutachten mit teilweise rassistischem Beigeschmack. Ob Steinbach seinen Kontrollpflichten nachgekommen ist oder die Missstände geradezu ermöglicht hat, wird gegebenenfalls noch die Justiz zu prüfen haben.


Link zum SPIEGEL online Artikel

Link zum Artikel im Hamburger Abendblatt

Schreiben von PRO ASYL an Prof. Dr. Udo Steinbach:

21. Juni 2006

19. Dezember 2006

23. Januar 2007

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024