- پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
نگاهی به گزارش سال 2010 بخش مددکاری اجتماعی مرکز یاری های پزشکی در امور پناهجویان در شهر بوخوم آلمان چاپ ارسال به دوست
01 بهمن 1389


در سال 2010 در مجموع 267 نفر (137 نفر زن و 130 نفر مرد) از 34 کشور مختلف با بخش مددکاری این مرکز تماس داشته و در ارتباط بوده اند. ایرانیان با 179 نفر، بالاترین تعداد مراجعه کننده را تشکیل میدهند(67% کل مراجعین). مسائل امور پناهندگی و اقامت با 52.19% و مسائل روحی- اجتماعی با 39.92%، اصلی ترین موضوعات مراجعه به بخش مددکاری را تشکیل میدهند.
علاوه بر ایران، دیگر مراجعین از کشور های زیر بوده اند: افغانستان، الجزایر، ارمنستان، آذربایجان، بوسنی-هرزوگوئین، بروندی، چین، ساحل عاج، غنا، گنیا، عراق، کامرون، کوزوو، کرواتی، لبنان، مراکش، مقدونیه، مونته نگرو، نیجر، پاکستان، لهستان، رواندا، فدراسیون روسیه، زیمبابوه، اسلوانی، سومالی، سریلانکا، سوریه، توگو، ترکیه و اکرائین.


نگاهی به موفقیت ها و ناکامی ها
 
 

موفقیت ها
در سال 2010 بدلیل حمایت و پشتیبانی های مرکز یاری های پزشکی شهر بوخوم، در مجموع 16 نفر از پناهجویان موفق به کسب پناهندگی یا دریافت و تثبیت اقامت شدند.
- 1 نفر موفق به قبولی پناهندگی سیاسی بر اساس ماده 16a قانون اساسی آلمان
- 11 نفر موفق به قبولی بر اساس بند یک ماده 60 قانون اقامت (حمایت از پناهنده مطابق کنواسیون ژنو)
- 2 نفر دریافت اقامت مستقل از همسر (بر اساس ماده 30 قانون اقامت)
- 1 نفر دریافت اقامت از طریق بهم پیوستگی خانواده (بر اساس ماده 28 قانون اقامت)
- 1 نفر اقامت به دلایل انسانی (بر اساس بند 4 ماده 25 قانون اقامت)

- همچنین یک نفرپناهجو موفق به دریافت پاس مخصوص خارجیان(پاس طوسی) شد. جابجائی شهر محل سکونت دو نفر پناهنده با موفقیت انجام شد. یک پناهجو دارای "دولدونگ" بعد از سالها زندگی در هایم(کمپ) پناهندگی موافقت اداره سوسیال(تامین اجتماعی) را برای اجاره یک خانه شخصی دریافت کرد.

اکثر این افراد قبولی خود را بعد از دادن درخواست مجدد پناهندگی دریافت کردند. درخواست مجدد پناهندگی به لحاظ اداری کاری بسیار وقت گیر بوده و انرژی بسیار میگیرد و لازمه آن مطالعه پروند چند ساله، تحقیق پیرامون موضوع، تماس با وکلا و ادارات و در صورت لزوم تماس با پزشکان و روانشناسان مرتبط با پرونده می باشد.

یکی از پناهجویان بعد از 16 سال موفق به گرفتن پناهندگی خود شد، در حالی که به دلیل فشار های ناشی از دوران زندان در کشورش و نیز شرایط سخت زندگی در یک اتاق کوچک در یک هایم(کمپ) پناهندگی به مدت 16 سال، چند نوبت اقدام به خودکشی در سالهای قبل را پشت سر گذاشته بود. 


ناکامی ها
– 4 نفر از پناهجویان بدلیل فشارهای روحی- اجتماعی  و  روحی- روانی و طاقت فرسا شدن وضعیتی که در آن بسر میبرند، جهت درمان به بیمارستان یا کلینک روانی منتقل شدند. یکی از آنها فکر اقدام به خودکش در سر داشت.
– 1 خانواده پنج نفره به صربستان اخراج شد. 

مرکز یاری های پزشکی برای پناهجویان در شهر بوخوم به عنوان یک سازمان حقوق بشری در حمایت از پناهجویان با مشکلات فراوان و راه سخت و سنگلاخی روبرو است. موفقیت های این مرکز نه حاصل کار یک یا چند فرد، بلکه محصول کار دسته جمعی و حمایت پشتیبانان داوطلب این انجمن می باشد.


گستره جغرافیائی محل سکونت مراجعین
- 115 نفر از مراجعین ساکن منطقه "روهر گبیت" می باشند. بوخوم: 46، دورتموند: 32، اسن:5، دویزبورگ: 5 نفر.
- 29 نفر از مراجعین از خارج از منطقه "روهر گبیت"، اما از ایالت نورد راین وستفالن می باشند: دوسلدورف: 7، کلن: 6، آخن: 5 نفر.
- 12 نفر از مراجعین از دیگر شهرها در دیگر ایالت های آلمان بوده اند. کاسل: 6، فرانکفورت: 3، کالسروهه: 1 نفر.

محل سکونت بقیه افراد نا مشخص است.


نمونه ها
در اصل گزارش به زبان آلمانی، به سه مورد از فاکت ها بطور مختصر اشاره شده است. از جمله:
- اخراج یک خانواده کولی به صربستان،
- توضیح دلیل دزدی از یک مغازه توسط دختر جوان پناهجوئی که تازه وارد آلمان شده بود و بعد از این کار خود دستگیر شده بود. توضیح و مشخص کردن نقش فقر و شرایط روحی- اجتماعی این دختر جوان در اقدام به این عمل،
- و  مختصری از نامه نوشته شده به دفتر صدر اعظمی آلمان در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران و فراخواندن دولت آلمان به اقدامات عملی مشخص.

ببنید: گزارش مشروح سال 2010 به زبان آلمانی همراه با گرافیک در فرمات پ.د.اف.  

حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناهندگی و مهاجرین




مطالب مرتبط
معرفی مختصر مرکز یاری های پزشکی به پناهجویان شهر بوخوم، تاریخچه شکل گیری، وظایف و بخش های کاری و منابع تامین مالی این انجمن.


 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024