- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
آزادی انتخاب کشور محل سکونت برای قبول شدگان پناهندگی در کشورهای اتحادیه اروپا چاپ ارسال به دوست
20 دي 1389

goole
بر اساس مصوبات جدید افزوده شده به منشور اروپائی به تاریخ 14 دسامبر 2010 در باره اقامت شهروندان غیر اتحادیه اروپا (Richtlinie 2003/109/EG vom 25.11.2003) آندسته از قبول شدگان پناهندگی در هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا که پنج سال از اقامت آنها در آن کشور گذشته باشد، اجازه دارند که کشور محل سکونت خود را آزادانه انتخاب کنند. این بدان معنی است که اگر برای مثال کسی در آلمان قبولی پناهندگی گرفته و پنج سال هم در آلمان زندگی کرده، اما مایل است به فرانسه رفته و در آنجا زندگی کند، نباید با محدودیت قانونی مواجه شود و یا برعکس.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا دو سال فرصت دارند تا این مصوبه را در قوانین خود وارد و آنرا به اجرا بگذارند. سه کشور دانمارک؛ بریتانیا و ایرلند بطور داوطلبانه از پذیرش این مصوبه خودداری کرده و در نتیجه مصوبه شامل آنها نمی شود.

این دسته از افراد پس از تغییر کشور محل سکونت خود باید بتوانند در کشور جدید از کلیه حقوق و مزایای سوسیال (تامین اجتماعی) برخوردار شوند، از جمله در زمینه آموزش و تحصیل، دسترسی به بازار کار و برخورداری از مزایای خدمات و کمک های دولتی.

متاسفانه
 تجربه نشان داده که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا آخرین ماه و هفته های مهلت داده شده صبر کرده و به اجرا گذاشتن چنین مصوباتی را به عقب می اندازند. از طرف دیگر بعد از قانونی شدن چنین مصوباتی نیز هر کشور تلاش می کند تا با انواع آئین نامه های اجرائی، آن قانون را تا حد ممکن محدود نماید.

مصوبه جدید بویژه برای آندسته از افرادی مهم است که همسرشان در کشور دیگری زندگی کرده و قوانین موجود بهم پیوستن آنها را در حال حاضر سخت و مشکل ساخته است.
همچنین بعد از به اجرا در آمدن این قانون، پناهندگان قبول شده ای که این مصوبه شامل آنها می شود و مایل به ادامه تحصیل، پیدا کردن کار یا تشکیل خانواده در کشور دیگری در اتحادیه اروپا باشند نیز می توانند از آن کمک بگیرند.

حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی در امور پناهندگی و مشاور در امور مهاجرین


EU-Aufenthaltsberechtigungen für Flüchtlinge
16.12.2010


Flüchtlinge oder Personen mit subsidiärem Schutzstatus können künftig die Rechtsstellung eines langfristig Aufenthaltsberechtigten in der EU erlangen. Das sieht die Neuregelung der entsprechenden Richtlinie vor, die am 14. Dezember 2010 vom europäischen Parlament verabschiedet wurde.
Zuvor hatten sich Parlament und der Ministerrat der EU auf die Neufassung der Richtlinie 2003/109/EG vom 25.11.2003 betreffend die Rechtsstellung der langfristig aufenthaltsberechtigten Drittstaatsangehörigen geeinigt. Gemäß der alten Fassung waren Flüchtlinge und subsidiär Schutzberechtigte vom Recht auf eine langfristige Aufenthaltsberechtigung ausgenommen. Nach der Änderung werden sie nach fünf Jahren rechtmäßigen Aufenthalts nun ebenso wie andere Drittstaatsangehörige das Recht erhalten, sich innerhalb der EU frei zu bewegen. Unter bestimmten Voraussetzungen werden sie beim Zugang zu wichtigen sozialen und wirtschaftlichen Rechten mit den Bürgern des Staates, in dem sie sich aufhalten, gleichgestellt. Darunter fallen das Recht auf Bildung, der Zugang zum Arbeitsmarkt und das Recht auf Leistungen der sozialen Absicherung.

Die Mitgliedstaaten haben zwei Jahre Zeit, die neuen Bestimmungen in nationales Recht

umzusetzen. Großbritannien, Irland und Dänemark haben der Änderung nicht zugestimmt

und die Option der Nichtbeteiligung ("Opt-out") gewählt.

Die Pressemitteilung des Europäischen Parlaments finden Sie hier
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024