- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
دولت آلمان قصد ندارد در حال حاضر "پناهجویان سهمیه ای" بیشتری از ایرانیان را بپذیرد چاپ ارسال به دوست
07 دي 1389










فراکسیون پارلمانی حزب سبزها به طرح 20 سوال از دولت آلمان در رابطه با مسئله حقوق بشر و تاسیسات هسته ای پرداخت. دولت آلمان در تاریخ 13.10.2010 به این سوالات پاسخ داد. سوال شماره دو و پاسخ داده شده از سوی دولت آلمان در مورد پذیرش پناهندگان ایرانی از ترکیه می باشد که در پی می آید:
سوال شماره 2 فراکسیون پارلمانی حزب سبزها: "آیا دولت آلمان قصد دارد فراتر از پذیرش یک باره 50 پناهجوئ ایرانی که به ترکیه فرار کرده بودند، حمایت بهتری را در اختیار این گروه (ازپناهجویان) قرار دهد، چگونه و تحت چه شرایطی پذیرش پناهجویان بیشتری از ایرانیانی که در ترکیه هستند، مورد نظر قرار گرفته است؟"

پاسخ دولت آلمان: "وزارت کشور آلمان با موافقت وزارت خارجه تصمیم گرفت تا بعد از بررسی یک سری از موارد خاص مدلل شده و مطابق بند 2 ماده 22 قانون اقامت اقدام به پذیرش تا 50 نفر از پناهجویان ایرانی نماید که در خارج(خاک آلمان) بسرمی برند. در بررسی شرایط پذیرش، آنانی که بطورخاص در امور حقوق بشر و تلاش برای دمکراسی در ایران فعال بوده و به همین دلیل نیز تحت تعقیب بوده اند مورد نظر قرار داشتند، از جمله مدافعین حقوق بشر و ژورنالیست ها. در حال حاضر قصد پذیرش افراد بیشتری وجود ندارد.
این اقدام دولت آلمان و پذیرش ایندسته از فعالین حقوق بشر و ژورنالیستها نشانه همبستگی و یک پیام روشن بطور خاص برای آندسته ازشهروندان ایرانی بود که از نقض حقوق بشر آسیب دیده اند."

متن پاسخ دولت آلمان به پرسش های فراکسیون پارلمانی حزب سبزها
Drucksache 17/3323 17. Wahlperiode 13. 10. 2010

***
پیشینه ماجرا
بعد از انتخابات ریاست جمهوری رژیم اسلامی حاکم بر ایران در سال 1388 و به دنبال آن سرکوب گسترده اعتراضات مردمی و با بالا گرفتن موج فرار و مهاجرت از ایران، برخی از کشورها به نشانه همبستگی با مردم ایران سهمیه پذیرش پناهجویان ایرانی از طریق کمیساریای عالی پناهندگان سازمان را افزایش دادند. این موضوع بویژه آندسته از ایرانیان پناهجوئی را شامل شد که توانسته بودند خود را به ترکیه برسانند. مطابق برخی گزارش ها شمار این پناهجویان که خود را به دفتر سازمان ملل در ترکیه معرفی کرده بودند از مرز 4000 نفر نیز گذشته است.
کشورهائی که قرارداد  1951 ژنو در حمایت از پناهجویان را امضاء کرده اند، هرساله مبلغی پول را در اختیار کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل قرار میدهند تا در امور پناهندگی هزینه شود. علاوه بر کمک مالی، این کشورها هرساله سهمیه ای را به این کمیساریا اعلام کرده و بر آن اساس تعداد مشخصی از پناهجویان در گوشه و کنار جهان را به کشور خود می آورند. این دسته از پناهندگان را "پناهندگان سهمیه ای" می نامند.

در ماه مارس 2010 دولت آلمان اعلام کرد که در همبستگی با مردم ایران و مبارزه آنها برای دمکراسی 50 نفر از پناهجویانی را که بطور خاص بدلیل فعالیتهای ژورنالیستی یا حقوق بشری تحت تعقیب بوده اند را می پذیرد. مراحل انتقال این افراد به آلمان نیز به تدریج حل و فصل شد. اما سازمان های حقوق بشری و احزاب مختلف، دولت آلمان را مورد انتقاد قرار داده و خواستار افزایش این سهمیه بوده و تاکید می کنند این پذیرش نباید تنها برای یک بار انجام شود، بلکه باید بطور دائم ادامه پیدا کرده و تعداد بیشتری را شامل شود.


حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناهندگی و مهاجرین



مطالب مرتبط

پاسخ دولت آلمان در مورد ایرانیان پناهجو، اقلیت های مذهبی، همجنسگرایان و پذیرفته شدگان از خارج آلمان

کشمکش بر سر پذیرش پناهجویان ایرانی در آلمان

جزئیات پذیرش پناهندگی ایرانیان توسط دولت آلمان

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024