- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
07 مرداد 1386

 

بازی ادارات خارجیان با سرنوشت انسانها در دادن اجازه اقامت؛

 نگاهی به تفاوتهای چشمگیر در نحوه تصمیم گیری ادارات خارجیان در ایالت نورد راین وستفالن

 

 

 

 

30.07.2007
سایت انتگراسیون- حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی و مشاور امور پناهندگی و مهاجرین


همانطور که تاکنون در نوشته های مختلف اشاره شده است، یکی از موانع جدی بر سر راه اعطاء حق اقامت به دارندگان دولدونگ، ادارات امور خارجیان میباشند.
اگر چه هم مصوبه وزرای داخله ایالتها در 17 نوامبر 2006 و هم قانون جدید موسوم به بلایبه رشت (Bleiberecht)که با انتقادات شدیدی از سوی مدافعان حقوق بشر و پناهجویان روبرو شدند، تنها یک قدم بسیار کوچک و ناچیز در حل مشکل اقامت دسته ای از دارندگان دولدونگ بحساب میاید، اما همین "نیمچه قدم" هم در عمل، پشت دیوار دیگری بنام اداره خارجیان گیر کرده است!!
این مسئله باعث سوال و حتی تمسخر است که چطور سیاستمداران آلمانی در بالاترین سطوح قوانینی را از تصویب گذرانده و حول وحوش آن کلی جنجال رسانه ای راه انداخته و "صدقه وار" دادن اجازه اقامت به خارجیان را به رخ مردم عادی میکشند تا اعتراضات را کاهش داده و برای خود رأی جلب کنند، اما از طرف دیگر دست اداره خارجیان را آنچنان در اجرای مصوبات خود باز میگذارند که در عمل انگار نه انگار که مصوبه ای و تغییر قانونی در کار بوده است! معلوم نیست چرا در آلمان آنزمان که نوبت به "خارجی" میرسد هر شهر و منطقه و اداره خارجیان "ساز" خودش را میزند و چرا تا این حد آسمان در هرگوشه ای از این کشور بر فراز سر خارجی، رنگ دیگر به خود میگیرد؟
به نمونه جدید که صدای یکی از سیاستمداران ایالت نورد راین وستفالن را هم در آورده است توجه کنید:
خانم مونیکا  دویکر سخنگوی امور داخله از حزب سبزها در ایالت نورد راین وستفالن در سوالی از وزارت داخله این ایالت خواسته است تا آمار مربوط  با تعداد درخواستهای اقامت بر اساس مصوبه 17 نوامبر 2006 وزرای داخله و نیز تعداد اقامت های داده شده بر این اساس را اعلام و همچنین خواسته تا وزارت داخله به این سوال و نگرانی سازمانها و نهادهای سیاسی اجتماعی مدافع پناهجویان پاسخ دهد که چرا روند دادن قبولی ها در شهر ها و مناطق مختلف متفاوت از یکدیگر میباشند؟
وزرات داخله ایالت نورد راین وستفالن ضمن دادن پاسخ کتبی و اعلام آمار موجود تا پایان آوریل 2007، اعلام میکند که ادارات خارجیان مجازند تا در این مورد به صلاح دید و تشخیص خود تصمیم بگیرند.
شما میتوانید در متن آلمانی پاسخ وزارت داخله ایالت نورد راین وست فالن، به تفکیک شهر یا کرایز، تعداد درخواستهای داد شده برای گرفتن اقامت و نیز تعداد موافقت هر اداره خارجیان با دادن اجازه اقامت به دارندگان دولدونگ، حد فاصل نوامبر 2006 تا پایان آوریل 2007 را ملاحظه کنید.
مقایسه این ارقام بخوبی نشان میدهد که ادارات خارجیان برخی شهرها یا کرایزها تا کجا سختگیری کرده و از موقعیتی که تحت عنوان " تشخیص به صلاح دید" در اختیار خود دارند، تا کجا بر خلاف منافع پناهجویان استفاده میکنند.
برای مثال به این چند نمونه توجه کنید:

 

                تعداد درخواست برای گرفتن اجازه اقامت بر اساس مصوبه 17 نوامبر 2006 وزرای داخله و تعداد موافقت

 

درصد قبولی

تعداد موافقت  

 تعداد درخواست 

 شهر/ کرایز 

 12.3%

 39

  316 

Bochum

 20.8%

  102 

 490

      Dortmund 

 19.8%

 177

 893

 Essen 

 13.4%

  203 

 1512

 Köln 

 1.1%

  5

 438

 Kreis Unna 

 9.8%

 14

 142

 Kreis  Wesel 

 6.7%

 33

 492

 Merkische Kreis 

   


چه باید کرد؟

همانطور که ملاحظه میکنید در اساس سختگیری در مناطق روستائی و شهرهای کوچک خیلی شدید تر است.
توجه کنید که گرفتن اقامت یک مبارزه است! اگر شما شرایطی را که قانون مشخص کرده است را دارید، برای گرفتن اقامت خود تلاش و مبارزه کنید. خسته و نا امید نشوید. آینده شما و خانواده تان به گرفتن اقامت مربوط است. تلاش کنید تا اداره خارجیان را قانع کنید که شما در صورت گرفتن اجازه کار میتوانید کار کرده و نیازی به کمک های دولتی ندارید. پیشرفت ها و موفقیت های خود یا افراد خانواده تان را لیست کرده و نشان دهید که شما قربانی سیاستهای  غیر انسانی رژیم جمهوری اسلامی بوده و در گذشته خودتان، زندگیتان را اداره می کرده اید و بر خلاف آنچه که میگویند، قصد ندارید خود را "سر بار" سیستم دولتی آلمان کنید.

از آنجا که  اداره خارجیان هر شهر یا کرایز طرف مقابل شما در این حالت میباشد، باید از طرق مختلف برای قانع کردن آنها استفاده و موافقت را از آنها گرفت. از جمله از طرق زیر:
- از طریق وکیل
- از طریق صحبت حضوری با رئیس بالاتر و مسئول پرونده تان
- از طریق شخصیتهای با نفوذ و قابل احترام در شهر محل سکونت خود
- از طریق علنی کردن و  کشاندن مسئله به نزد افکار عمومی
- از طریق ارتباط با نمایندگان شهرتان درمجلس ایالتی یا سراسری


موفق باشید!

 

 

متن سوال نماینده حزب سبزهای ایالت نورد راین وستفالن خانم دویکر  و پاسخ وزارت داخله این ایالت

 

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024