- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
مستند تلویزیونی: "جنی" و بچه های سیگونه اش؛ زندگی سیگونه ها چاپ ارسال به دوست
28 آبان 1389
Jenny Rasche mit einem Roma-Kind

بزرگترین اقلیت قومی "آواره" روپا سیگونه ها هستند که به آنها "روما" و "اگیپتا" نیز گفته می شود. در زبان فارسی این قوم را "کولی ها" می نامند. بعد از سختگیری های دولت فرانسه در رابطه با اخراج هزاران نفر از سیگونه ها از این کشور به رومانی و بلغارستان، یک بار دیگر رسانه های گروهی آلمان از زوایای مختلف به این مردم توجه نشان می دهند.

کانال تلویزیونی "ام در ار- mdr" آلمان پنجشنبه شب 18.11.2010 فیلم مستندی را درباره زندگی سیگونه ها در رومانی پخش کرد. در این کشور دو میلیون نفر روما و سیگونه در شرایط بسیار غیر انسانی زندگی می کنند.


این مستند گزارش فشرده ای است از پروژه ای که یک دخترجوان 27 ساله به نام "جنی" آنرا مدیریت میکند. فیلمی تکاندهنده، چرا که در آن می توان بخوبی شرایط غیر انسانی زندگی این مردم، بویژه کودکان آنان را مشاهده کرد.
 


متاسفانه در بین بسیاری از ایرانیان "کولی" یک فُحش و یک برچسب منفی به شمار میاید و دردی که این مردم در زیر آن رنج می برند را نادیده می گیرد. در کشور های اروپائی، از جمله در آلمان، هزاران نفر از روما، سیگونه ها و اگیپتا زندگی کرده و پیوسته در معرض نگاه و پیشداوری های منفی قرار دارند. این فیلم تنها شرایط زنگی گروه کوچکی از این مردم را در رومانی منعکس نمی کند.

آنچه این فیلم تکاندهنده را هرچه بیشتر تاثیرگذار می کند، شخصیت "جنی راشه" دختر جوانی است که رفاه زندگی در آلمان را چند سالی است رها کرده و به همراه همسرش و با پشتیبانی خانواده اش پروژه کمک به کودکان سیگونه در رومانی را دنبال می کند. دختری که نمی تواند از کنار رنج این مردم بگذرد و در عین تلاش انسانی بسیار سنگینی که برعهده گرفته به تحصیل در دانشگاه هم مشغول است و دنبال آن است تا دانشگاه را هم تمام کند. تلاشی که تحسین و احترام به او را موجب می شود.


حنیف حیدرنژاد
19.11.2010

لینک سایت انجمن کمک به بچه های سیگونه که جنی راشه مسئولیت آنرا به عهده دارد.
Kinderhilfe für Siebenbürgen e.V

لینک صفحه معرفی فیلم در سایت  "ام در ار- mdr"
Zigeuner-Leben: Jenny und ihre Roma-Kinder
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024