- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
07 تير 1386

 

 برنامه رادیوئی مستقیم در مورد مسئله پناهجویان دارنده دولدونگ

 

 


28.06.2007
سایت انتگراسیون- حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناهندگی و مهاجرین


شبکه رادیوئی و- د- ار 5 در برنامه هفتگی "Hallo Ü-Wagen" در نطر دارد تا مسایل مشکلات اجرائی مربوط  به  اجازه اقامت پناهجویان دارنده دولدونگ را مورد بررسی قرار دهد.
در 17 نوامبر سال 2006 وزرای داخله ایالات آلمان طی مصوبه ای شرایط اعطاء اجازه اقامت به خانواده هائی که شش سال به بالا در آلمان زندگی میکردند را مشخص کردند. این مصوبه شرط زمانی برای افراد مجرد را هشت سال مشخص کرد. مطابق آن مصوبه همچنین قرار شد که به این افراد اجازه کار داده شود تا بتوانند مستقل از دولت مخارج زندگیشان را خودشان تأمین کنند.
در عمل اما، با وجود گذشت بیش از هفت ماه از این مصوبه تعداد افرادی که اجازه اقامت دریافت کرده اند بسیار کم میباشد.
در همین زمان صحبت از یکسری تغییرات قانونی است که مراحل تصویب آن در پارلمان تمام و قرار است ششم ماه آینده از تأئید مجلس شورای ایالتها ( بوندس رات) نیز بگذرد. این تغییرات نیز کم و بیش نظیر همان مصوبه نوامبر 2006 میباشد.
برخی از احزاب و سیاستمداران آلمانی این تلاشها را نشانه انساندوستی دانسته و اینچنن وانمود میکنند که این لطف بزرگی است که شامل پناهجویان شده و آنها باید از این نظر خیلی هم سپاسگزار باشند. این دسته از احزاب و سیاستمداران تلاش میکردند و همچنان تلاش میکنند تا در مباحث حول و حوش این موضوع، از پناهجویان یک چهره منفی ارائه داده و این تصویر را از طریق رادیو و تلویزیون و دیگر رسانه ها دامن میزنند. آنها پناهجویان را افراد تنبلی که از زیر کار در میروند معرفی میکنند، انها به این دیدگاه دامن میزنند که این پناهجویان در کشورشان مشکل نداشته و به ادارات آلمانی دروغ تحویل داده اند. آنها میگویند هدف اصلی این پناهجویان سوء استفاده از سیستم خدمات دولتی و سوسیال بوده است. و آنها میگویند این دسته از افراد اصلا باید از آلمان اخراج میشده و نباید با دادن اقامت به آنها، به روش معکوس به آنها جایزه هم داد. این دسته از سیاستمداران تلاش میکنند تا فشار افکار عمومی را روی خود کم کنند و تصمیم گیری های خود را بزرگ نمائی کرده و نهایتا خود را فرشته نجات این دسته از پناهجویان جا میزنند.

در طرف دیگر پناهجویان و سازمانهای مدافع پناهندگان و سازمانها و انجمن های حقوق بشری قرا دارند که مدعی اند این مصوبات و تغییرات بسیار کم و ناچیز است و تازه همین مقداری که به تصویب رسیده نیز به اجرا در نمی آید و تنها درصد ناچیزی از پناهجویان توانسته اند از آن استفاده کنند.
سازمانهای مدافع پناهجویان میگویند نمی توان بخاطر خلاف کاری گروه کوچکی از پناهجویان، همه آنها را درغگو و خلف کار نامید. آنها میگویند شرایط زندگی پناهجویان " دولدونگی" و خانواده آنها بسیار خراب و اسف بار و غیر انسانی است. این شرایط غیر انسانی بسیاری از این پناهجویان را بیمار کرده و نداشتن چشم انداز و امید به آینده، به مشکلات خانوادگی و فردی این پناهجویان دامن زده است. کودکان و نوجوانان و جوانان و نیز سالحوردگان و بیماران بیشتر از دیگران از این وضعیت رنج میبرند.
سازمانهای حقوق بشری و مدافع پناهندگان وظیفه دولت و ارگانهای قانونگذاری میدانند که شرایط یکسان و برابر کار و زندگی و تحصیل و برخورداری از امکانات درمانی برابر را برای پناهجویان  تضمین کنند.

اما در حالی که این مبارزه طولانی سالهاست که ادامه دارد، و با وجود پخش خبرهای گوناگون در زمینه تسهیل شرایط اجازه اقامت پناهجویان، به ندرت پیش میاید که در رسانه های سراسری آلمان به عمق زندگی غیر انسانی پناهجویان و تناقضات قانونی موجود اشاره شود. از این نظر است که بحث علنی در برنامه رادیوئی Hallo Ü-Wagen بسیار پر اهمیت میشود. بویژه بدلیل شناخته شدگی و مقبولیت این برنامه، تأثیر آن بر افکار عمومی با اهمیت میباشد.

رادیو WDR 5 از پرشنونده ترین برنامه های سراسری آلمان است. این رادیو به دقت و ریز بینی  معروف بوده و یک  منبع موثق اطلاع رسانی بحساب میاید. این رادیو برنامه های مختلفی در طول شبانه روز و در طول هفته دارد که هر کدام به نوع خود جالب و با ارزش بوده و برخی از آنها بسیار انتقادی و روشنگر میباشند.

برنامه
Hallo Ü-Wagen هر هفته روزهای شنبه از ساعت 11 تا 13 بصورت مستقیم پخش میشود. هدف این برنامه به بحث گذاشتن و به بحث کشاندن یک موضوع اجتماعی، آنهم در بین مردم است. به همین خاطر یک  تریلی- استودیو، به عنوان استودیو ی سیار، هر هفته روز شنبه در مرکز یک شهر، به قلب مردم در بازار  رفته و ضمن دعوت از چند نفر که در طول برنامه با آنها مصاحبه میشود، این امکان را به مردم کوچه و خیابان و رهگذران عادی نیز میدهد تا در باره آن موضوع اظهار نظر کنند.


برنامه روز شنبه 07.07.2007 به بررسی مشکلات پناهجویان" دولدونگی" اختصاص داده شده است. یکی از همکاران مرکز کمکهای درمانی برای پناهجویان در شهر بوخوم نیز در این برنامه شرکت خواهد کرد. همچنین این امکان به این مرکز داده شده تا این مرکز یکی از پناهجویان را برای شرکت در برنامه معرفی نماید.

به قرار اطلاع نماینده ای از سازمان پرو آزول نیز در کنار انجمن یاری های پزشکی بوخوم از منافع پناهندگان دفاع خواهد کرد. همچنین یک از سیاستمداران حزب س د او. نیز در این برنامه خواهد بود تا از سیاستهای حاکم دفاع کند.

این برنامه در هوای آزاد و در بازار و مرکز شهر رکلینگ هاوزن ( Recklinghausen ) بر گذار خواند شد و شرکت عموم در آن آزاد است. همچنین این امکان  برای شنوندگان و بینندگان حاضر در محل نیز وجود خواهد داشت که سوالات خود را مطرح کرده یا نظر دهند. به پناهجویان "دولدنگی" که بویژه سالهاست در آلمان زندگی کرده و شامل قانون اجازه اقامت شده اند، اما اداره خارجیان به آنها اجازه کار و اقامت نمیدهند توصیه میشود تا در این برنامه شرکت کنند و از فرصت هائی که برای طرح سوال یا اظهار نظر پیش میاید، استفاده کرده و با بیان نظراتشان افکار عمومی را نسبت به وضعیت غیر انسانی زندگیشان آگاه کنند.

تجربه نشان داده که روشنگری از طریق افکار عمومی و رسانه های سراسری، حتی اگر باعث تغییرات قانونی نگردد، اما میتواند ادارات خارجیان را به عقب نشینی محدود و تاکتیکی وادار کند که البته چنین دستاوردی هر چقدر هم کوچک، به مثابه قدمی با ارزش در یک مبارزه طولانی، بسیار پر اهمیت است.
 


زمان: 07.07.2007 ساعت 11.05 دقیقه
مکان: Recklinghausen, Altstadtmarkt

فرکانس پخش برنامه بر روی موج اف ام:  88,0 MHZ
 

 

مطلب مرتبط:

در خواست برای حق اقامت برای پناهجویان؛

انتقاد به سیاستمدارانی که برای بی اعتبار کردن پناهجویان تلاش میکنند

 

 اطلاعیه برنامه رادیوئی:

 

 

Bild: Ausländerbehörde in Berlin; Rechte: ddp Hallo Ü-Wagen

Sendung vom 07.07.2007, 11:05 Uhr

Was für eine Perspektive?! Das neue Bleiberecht

Sendeort:
Recklinghausen, Altstadtmarkt
88,0 MHZ


190.000 Ausländerinnen und Ausländer leben in Deutschland unter dem Damoklesschwert der Abschiebung - sie sind geduldet. Jederzeit müssen sie damit rechnen, in ihre alte Heimat abgeschoben zu werden. Besonders dramatisch ist dies für ihre in Deutschland geborenen Kinder, die das Heimatland der Eltern nur aus Erzählungen kennen. Im Herbst 2006 beschlossen die Innenminister der Bundesländer Kriterien zum Erwerb des Bleiberechtes, die von den Ländern jedoch uneinheitlich angewandt wurden. Im Juli entscheidet der Bund über eine einheitliche Regelung - naht dadurch wirklich Besserung? Darüber diskutiert Julitta Münch live und öffentlich in Recklinghausen.

Die Bedingungen für das Bleiberecht scheinen klar umrissen zu sein. Eine Mindestaufenthaltsdauer und ein Arbeitsplatz sind die Voraussetzungen, um mit der neuen Regelung in den Genuss des Bleiberechts zu kommen. Doch wie sieht es in einem Arbeitsmarkt, der schon für ältere Deutsche kaum Möglichkeiten bietet, für ältere Ausländerinnen und Ausländer aus? Für wie viele von ihnen, die bisher hier geduldet und gesetzlich zur Arbeitslosigkeit gezwungen waren, besteht eine realistische Chance, die Vorgaben zu er-füllen? Was geschieht mit all jenen, die, durch Alter oder Krankheit, nicht mehr in der Lage sind zu arbeiten?

Moderation: Julitta Münch
Redaktion: Ursula Daalmann

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024