- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
حکم دادگاه اروپائی حقوق بشر در ارتباط با یک پناهجوی ایرانی در سوئد و اهمیت آن برای دیگر کشورها چاپ ارسال به دوست
18 فروردين 1389

بنا بر خبر منتشر شده در مجله تخصصی  "آزول نت- www.Asyl.net" ، دادگاه اروپائی حقوق بشر (EGMR) به تاریخ 9 مارس 2010 حکمی مبنی بر توقف اخراج یک پناهجوی ایرانی از سوئد به ایران صادر کرده است. (Urteil vom 09.03.2010 - 41827/07 - R.C. v. Sweden).
اهمیت این حکم در این می باشد که اولا فراتر از سوئد، در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز می توان به آن استناد نمود. ثانیا این حکم جدیدترین و قوی ترین حکمی است که در زمینه پناهندگی بعد از ناآرامی های  سال گذشته در ایران، از سوی یک مرجع  قضائی معتبر اروپائی صادر شده و به  خطراتی که متوجه  تظاهرات کنندگان عادی است نیز تاکید می کند.
این خبر به نقل از حکم دادگاه تاکید دارد؛ اطلاعات موجود در زمینه اعتراضات بعد از انتخابات در ایران نشان میدهد که اکثر دستگیری های خیابانی با بدرفتاری نسبت به شرکت کنندگانی همراه است که به صورت آرام و مسالمت آمیز اعتراض می کرده اند. این بدرفتاری ها  تنها متوجه افراد سرشناس و رهبران شناخته شده سازمان های اپوزیسیون نمی باشد. افراد و شرکت کنندگان عادی که در تظاهرات شرکت کرده و به هر نحوی به رژیم  اعتراض کرده اند نیز در معرض این تهدید قرار دارند که دستگیر شده، مورد بدرفتاری قرار گرفته یا شکنجه شوند. بعد از انتخابات در ژوئن 2009 وضعیت نقض حقوق بشر در ایران بدتر شده است.

در این حکم همچنین آمده است؛ بر اساس گزارش منابع مستقل، در صورت اخراج یک ایرانی به کشورش، این ریسک وجود داردکه اگر فرد اخراجی نتواند ثابت کند که ایران را به شکل قانونی ترک کرده است دچار مشکل شود.

از آنجا که این حکم توسط دادگاه اروپائی حقوق بشر صادر شده است، در دیگر کشور های اتحادیه اروپا نیز میتوان از آن کمک گرفت. پناهجویان ایرانی که در یکی از کشور های اتحادیه اروپا در معرض اخراج قرار دارند، بویژه آنها که بعد از ناآرامی های سال گذشته ایران را ترک کرده و در یکی از کشور های اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی ارائه داده اند، میتوانند وکیل خود را در جریان این حکم قرار دهند.

سایت انتگراسیون- حنیف حیدرنژاد

منبع: EGMR
حکم دادگاه اروپائی حقوق بشر به انگلیسی

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024