- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
نگاهی به گزارش سال 2009 بخش مددکاری اجتماعی مرکز یاری های پزشکی در امور پناهجویان در شهر بوخوم آلمان چاپ ارسال به دوست
18 اسفند 1388










در سال 2009 در مجموع 238 نفر (114 نفر زن و 124 نفر مرد) از 30 کشور مختلف با بخش مددکاری این مرکز تماس داشته و در ارتباط بوده اند. ایرانیان با 161 نفر، بالاترین تعداد مراجعه کننده را تشکیل میدهند. مسائل امور پناهندگی و اقامت با 50.71% و مسائل روحی- اجتماعی با 40.77%، اصلی ترین موضوعات مراجعه به بخش مددکاری را تشکیل میدهند.


علاوه بر ایران، دیگر مراجعین از کشور های زیر بوده اند: افغانستان، آلبانی، الجزایر، آنگولا، ارمنستان، آذربایجان، بوسنی هرزه گوئین، بلغارستان، بروندی، شیلی، چین، غنا، گینه، عراق، کامرون، کنیا، کوزوو، کرواسی، کوبا، لبنان، لیبی، مراکش، نیجر، نپال، فدراسیون روسیه، صربستان، سریلانکا، ترکیه و ویتنام  

نگاهی به موفقیت ها و ناکامی ها

موفقیت ها
در سال 2009 بدلیل حمایت و پشتیبانی های مرکز یاری های پزشکی شهر بوخوم، در مجموع 28 نفر از پناهجویان موفق به کسب پناهندگی یا دریافت اقامت شدند.
- 1 نفر موفق به قبولی پناهندگی بر اساس ماده 16a قانون اساسی
- 13 نفر موفق به قبولی بر اساس بند یک ماده 60 قانون اقامت
·کوتاهترین زمان دریافت قبولی سه ماه بعد از ارتباط و طولانی ترین زمان 5 سال بعد از شروع ارتباط با انجمن یاری های پزشکی بوده است. 
·اکثر این افراد قبولی خود را بعد از دادن درخواست مجدد پناهندگی دریافت کردند.
·درخواست مجدد پناهندگی به لحاظ اداری کاری بسیار وقت گیر بوده و انرژی بسیار میگیرد و لازمه آن مطالعه پروند چند ساله، تحقیق پیرامون موضوع، تماس با وکلا و ادارات و در صورت لزوم تماس با پزشکان و روانشناسان مرتبط با پرونده می باشد.
· در یک مورد کشاکش چند ساله حقوقی تا دادگاه عالی اداری فدرال راه برد که نهایتا مثبت به پایان رسید.
· در یک مورد یکی از مراجعین در مصاحبه اداره فدرال در امور پناهندگی و مهاجرت همراهی شد. 

- 2 نفر قبولی بر اساس بند 5 ماده 60 قانون اقامت
- 3 نفر قبولی بر اساس بند 7 ماده 60 قانون اقامت
- 1 نفر موفق به اجازه اقامت و کار بر اساس ماده 104 آ قانون اقامت
- 2 نفر موفق به دریافت اقامت از طریق بهم پیوستن خانواده و ازدواج بر اساس ماده 28 قانون اقامت
- 4 نفر که هیچ گونه برگه اقامتی نداشتند، در قدم اول موفق به دریافت "دولدونگ" شدند. یکی از آنها بعدا اقامت بر اساس بند 7 ماده 60 دریافت نمود. در بین این افراد دو نفر زن حامله بودند که پس از طی مراحل اداری، ابتدا "دولدونگ" دریافت کرده وخود و نوزادانشان موفق به دریافت حداقل کمک های پزشکی و گرفتن مسکن شدند. علاوه بر امور پناهندگی و اقامت، در زمینه حقوق تامین اجتماعی(سوسیال)؛
- 3 نفر از پناهجو موفق به دریافت حقوق سوسیال (بر اساس حقوق بیکاری 2 ) شدند. درخواست بر اساس ماده 2 قانون سوسیال مخصوص پناهجویان داده شد. هر سه مورد با کشاکش حقوقی با اداره سوسیال همراه بود و در یک مورد این کشاکش حقوقی دو سال به درازا کشیده شد و پس از ارجاع پرونده به دادگاه، نهایتا مثبت به پایان رسید.  

ناکامی ها
- 4 نفر از پناهجویان بدلیل فشارهای روحی- اجتماعی و روحی- روانی و طاقت فرسا شدن وضعیتی که در آن بسر میبرند، جهت درمان به بیمارستان یا کلینک روانی منتقل شدند.
- 1 خانواده سه نفره از کردستان ترکیه به ترکیه اخراج شد.
- 1 خانواده که با ویزای فرانسه در آلمان درخواست پناهندگی داده بود به فرانسه بازگردانده شد.
- 1 زن که ازطریق ازدواج به آلمان آمده بود، بعد از تحمل فشار های زیاد در زندگی زناشوئی و 50 روز اقامت در یکی از خانه  های زنان، داوطلبانه(!) به کشورش بازگشت. این خانم در چند روز آخر اقامت در خانه زنان، با انجمن یاری های پزشکی تماس گرفت و برای حل و فصل مسائل اقامتی او دیگر دیر شده بود.

مرکز یاری های پزشکی برای پناهجویان در شهر بوخوم به عنوان یک سازمان حقوق بشری در حمایت از پناهجویان با مشکلات فراوان و راه سخت و سنگلاخی روبرو است. موفقیت های این مرکز نه حاصل کار یک یا چند فرد، بلکه همچنین محصول کار دسته جمعی و حمایت پشتیبانان داوطلب این انجمن می باشد.


سایت انتگراسیون، حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناهندگی و مهاجرین
 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
گزارش مشروح سال 2009 به زبان آلمانی همراه با گرافیک 

Jahresbericht des Flüchtlingssozialdienstes der Medizinischen Flüchtlingshilfe Bochum e. V 2009   

معرفی مختصر مرکز یاری های پزشکی به پناهجویان شهر بوخوم

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024