- جمعه 7 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
آشنائی با انجمن "یاری های پزشکی به پناهجویان در شهر بوخوم آلمان چاپ ارسال به دوست
18 اسفند 1388


"انجمن یاری های پزشکی به پناهجویان-
Medizinischen Flüchtlingshilfe"، یک انجمن حقوق بشری مستقل غیر دولتی، غیر حزبی و غیر مذهبی می باشد که در سال 1997 در شهر بوخوم آلمان تأسیس شده است. درسال 1993 با تغییر در قانون اساسی و اضافه شدن ماده 16a، شرایط پذیرش پناهندگی در آلمان سختر شد. چند سال بعد، در سال 1997 نیز با تغییرات دیگری در قانون تأمین خدمات اجتماعی، امکانات دولتی که به  پناهجویان تعلق می گرفت به شدت کاهش پیدا کرده و بسیار محدود شد.

تا سال 1993  پناهجویان جدید و آنان که پرونده شان در دست رسیدگی بود، از خدمات یکسان تأمین اجتماعی(سوسیال هیلفه- Sozialhilfe)، همچون دیگر شهروندان آلمانی برخوردار بودند. در این سال برای این گروه از خارجیان، قانون جدید تامین اجتماعی پناهجویان(Asylbewerberleistungsgesetz) به اجراء گذاشته شد و براساس آن، خدمات اجتماعی برای پناهجویان 30% کاهش پیدا کرد. علاوه بر آن به شهرداریها این اختیار داده شد تا به پناهجویان تحت پوششِ این قانون، پول یا به "صلاح دید و تشخیص خود"، کوپن تحویل داده شود.

همچنین از زمان تصویب این قانون، مواد غذائی می تواند در هر شهر و "کمون- Kommun" (شهرداری بخش، ناحیه) بسته به تصمیم خود آن شهرداری، به صورت جیره خشک، غذای از پیش آماده بسته بندی شده و یا کوپن غذا توزیع گردد. در شهرهای محدودی نیز به پناهجویان، پول نقد تحویل داده می شود.

در ادامه همان سیاستها، کمکهای پزشکی نیز بصورت جدی کاهش پیدا کرد و از آنزمان مراجعه به پزشک با برگه سه ماهه اداره "سوسیال- Sozialamt" (اراده تأمین خدمات اجتماعی) امکان پذیر می باشد. برای مراجعه به پزشک متخصص نیز باید دکتر عمومی آنرا تآئید کرده و یک برگه صادر کند. تنها در این حالت است که اداره "سوسیال" حاضر است برگه جداگانه ای برای مراجعه به پزشک متخصص صادر کند. علاوه بر اینها تقبل بسیاری از هزینه های درمانی و یا مراجعه به بیمارستان، نیاز به معاینه و تأئید پزشک دولتی در اداره بهداری هر شهر یا ناحیه دارد. در بسیاری از موارد نیز تنها در صورت امکان خطر مرگ یا  تأئید حالت "وخیم" در یک بیماری است که این گونه هزینه ها از سوی اداره "سوسیال" قبول شده و پرداخت می شوند.

در سال
1997 با تصویب و به اجراء در آمدن محدودیتهای بیشتر  مرتبط با قانون تأمین (؟!) خدمات اجتماعی برای پناهجویان، بسیاری از فعالین حقوق بشری یا مدافعین حقوق پناهجویان با آن مخالفت کردند. فراتر از فقط مخالفت لفظی، بودند افراد و گروهائی که با تأسیس انجمنهای یاری رسانی به پناهجویان، تلاش کردند تا به سهم خود با این قوانین مقابله کنند. اینگونه بود که در شهر بوخوم آلمان نیز تعدادی از دانشجویان پزشکی فعال در زمینه های حقوق بشری و فعالیتهای اینترناسیونالیستی به تأسیس یک انجمن اقدام کردند.  هدف آنها "مبارزه با قوانین تبعیض آمیز" ی بود که پناهجویان را از یک حق انسانی، یعنی برخوردار بودن از امکانات برابر درمانی محروم می کرد.

یاری های پزشکی
اولین موضوعی بود که این انجمن خود را به آن مشغول کرد و از طریق ایجاد شبکه ای از پزشکان داوطلب با تخصص های مختلف، این امکان را ایجاد کرد تا پناهجویان یا آندسته از خارجیانی که هنوز اقامت ثابت پیدا نکرده و نمی توانستند در چهار چوب محدودیتهای قانونی از یکسری خدمات درمانی برخوردار شوند، با مراجعه به این انجمن به پزشکانی که با این انجمن همکاری می کردند، ارجاع داده شوند. تا پایان سال 2009 تعداد این پزشکان داوطلب 56 نفر میباشد.

امکانات مالی این انجمن و یا پزشکانی که با آن همکاری می کردند و می کنند محدود می باشد و هزینه های پیش آمده  از محل کمکهای مالی جمع آوری شده، پرداخت می شوند.

افرادی که  به بخش یاری های پزشکی می آیند، می توانند بصورت "ناشناس- Ananym" مراجعه کرده و در این بخش اسم و مشخصات از کسی سؤال نشده و یا در جائی ثبت نمی شود.

به تدریج و بعد از چند سال از شروع فعالیتهای این انجمن، مشخص شد که بسیاری از پناهجویان نه تنها از ناراحتی جسمی رنج می برند، بلکه چه بدلیل تجارب تلخ ناشی از فرار از کشورشان و یا بدلیل شرایط غیر انسانی که در آلمان در آن بسر می برند، زیر فشار انواع ناراحتی های روحی و نیز ناراحتی های روحی- اجتماعی قرار دارند. از این رو لازم شد تا در کنار بخشی که امور پزشکی و ارجاع افراد به پزشکان داوطلب را عهده دار بود، بخش روانشناسی نیز فعال گردد. چندی پس از آن نیز مشخص شد که علاوه بر دو بخش پیش گفته، یک بخش مددکاری اجتماعی نیز ضروری می باشد. به این ترتیب از سال 2003 بخش مددکاری اجتماعی نیز تحت عنوان "خدمات اجتماعی برای پناهجویان-Flüchtlingssozialdienst"  کار خود در این انجمن را شروع کرد. اکثر مراجعین این بخش را ایرانیان تشکیل میدهند. این بخش سالیانه یک گزارش از فعالیت خود را منتشر کرده که بر روی سایت اینترنتی این انجمن قابل دسترس می باشد. در سالهای گذشته مختصری از این گزارش سالیانه به زبان فارسی در سایت  انتگراسیون منتشر شده است.  

از سال 2004 موضوع جدید دیگری به فعالیت های انجمن یاری های پزشکی افزوده شد؛ " عدالت درمانگر". این بخش در زمینه حقوق بین الملل و در زمینه تعقیب و به مجازات رساندن جنایتکاران در حکومت های دیکتاتوری فعالیت میکند. این مرکز فقط به بازماندگان شکنجه و جنگ کمک های رواندرمانی ارائه نمی دهد، بلکه به عنوان یک انجمن حقوق بشری در چهارچوب یکی از فعالیتها و کمپین های خود بنام "عدالت درمانگر"، یک مبارزه جهانی بر علیه فرار و مجازات گریزی مسببین نقض حقوق بشر را دنبال می کند. چرا که بر آن است که به مجازات کشیده نشدن این مجرمین، زخم های روحی کهنه و قدیمی قربانیان و بازماندگانشان را پیوسته باز و درد و رنج  آنها را مستمر نگه می دارد. پیوسته سازمان های حقوق بشری یا انجمن های متعددی از بازماندگان از کشورهای مختلف، در تماس با انجمن یاری های پزشکی بوخوم خواستار آن بوده اند تا تجارب و استراتژی های گوناگونی که در این مبارزه منجر به موفقیت شده را بدست بیاورند. و پیوسته این خواست مطرح می شد که زمینه ای برای همکاری و تبادل این تجارب فراهم شود. بر همین اساس بود که در در اکتبر سال 2005 انجمن یاری های پزشکی اقدام به برگزاری یک کنگره بین المللی با عنوان "عدالت درمانگر" در شهر بوخوم نمود. در ادامه همین هدف است که از سال 2007 انجمن یاری های پزشکی بوخوم شبکه ای جهانی با بیش از 60 عضو متشکل از سازمانهای غیر دولتی یا شخصیت های مستقل در 26 کشور جهان در پنج قاره جهان را هماهنگی میکند. اطلاعات بیشتر در این زمینه بر روی سایت این کمپین: www.gerechtigkeit-heilt.de

انجمن یاری های پزشکی بوخوم از فوریه سال 2008 به عضویت سازمان جهانی "مرکز درمانی برای قربانیان شکنجه-
IRCT"

درآمده و به عنوان یک مرکز درمانی برای قربانیان شکنجه به رسمیت شناخته شده است.


تأمین مالی هزینه های انجمن یاری های پزشکی به پناهجویان بوخوم
انجمن یاری های پزشکی برای پناهجویان در شهر بوخوم آلمان از طرق زیر تأمین مالی می شود:
-
از طریق کمکهای مالی و حق عضویت،
-
از طرف شهرداری شهر بوخوم: تأمین مخارج اجاره محل و دفتر و وسایل کار،
- از طریق صندوق اروپائی برای پناهجویان،  EFF
-
از طریق بودجه ایالتی: پرداخت هزینه های پرسنلی.  این بودجه از طریق پارلمان ایالتی تصویب و از طریق "نواحی اداری-Bezirksregierung" به سازمانهای مادر (Dachverbande) که مراکز مشاوره پناهندگی تحت پوشش آنها می باشند، پرداخت می شود.

در سال 2005 تعداد 61 موقعیت شغلی در مراکز مشاوره مختلف در امور پناهندگی در ایالت نورد راین وستفالن از این کمکها برخوردار بودند. در سال 2006 بدلیل سیاستهای صرفه جوئی دولت ایالتی، 20% از بودجه اختصاصی به امور مشاوره پناهجویان کم شد و در نتیجه تنها 58 موقعیت شغلی توانستند از این کمکها برخوردار شوند. این تعداد در پایان سال 2009 به 53 موقعیت شغلی کاهش پیدا کرد. کمکهای فوق سالیانه بوده و ادامه پرداخت یا کم و زیاد شدن آنها، هر سال نیاز به تصویب مجدد پارلمان ایالتی دارد.

علاوه بر منابع فوق، این انجمن تلاش می کند تا هر سال از صندوقهای مختلف، کمک مالی جذب کند برای مثال:
دفتر آلمان کمیساریای امور پناهندگی سازمان ملل متحد
بنیاد محیط زیست و توسعه در ایالت نورد راین وستفالن 
-  جریمه هائی که دادستان دادگاه های جزائی میتواند به مجرم ابلاغ کند تا به انجمن های حقوق بشری پرداخت شود.

بخشهای
مختلف انجمن یاری های پزشکی شهر بوخوم آلمان هر سال گزارشی از کار خود ارائه میدهند. مختصری از مجموعه این گزارشات نیز از طریق گزارش سالیانه انجمن منتشر گشته و از طریق سایت اینترنتی این انجمن نیز در اختیار افکار عمومی قرار می گردد. در این گزارش سالیانه، گزارش مالی شامل "درآمد" و "هزینه ها" به تفکیک لیست شده و هر عضو انجمن میتواند در نشست سالیانه از مسئول امور مالی در باره هزینه ها سوال کند. علاوه بر آن، کمک کنندگان مالی در قبال کمک مالی خود گزارش دقیقی در مورد هزینه های انجام شده دریافت کرده و اگر لازم بدانند می توانند اوراق مالی را خود کنترل نمایند. یک نماینده ویژه از سوی صندوق اروپائی کمک به پناهجویان بطور سالیانه  روش های کار و دفاتر مالی را مورد بازرسی قرار می دهد. 

لینک به سایت انجمن یاری های پزشکی شهر بوخوم، Medizinische Flüchtlingshilfe Bochum e. V

حنیف حیدرنژاد، مسئول بخش مددکاری اجتماعی مرکز یاری های پزشکی بوخوم

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024