- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
"خودسوزی" یا "قتل" ؟ حکم دیوان عالی قضائی آلمان برای گشایش مجدد پرونده مرگ یک پناهجو چاپ ارسال به دوست
18 دي 1388
Brandsachverständigte versuchten 2008, den Ablauf in der Polizeizelle zu rekonstruieren (Foto: AP)

روز پنجشنبه 7 ژانویه 2010 دیوان عالی قضائی آلمان در "کارلسروحه" در بررسی پرونده تجدید نظر مرگ "اوری جالو"، یک پناهجوی اهل سیرالئون، حکم صادره از سوی دادگاه مدنی ایالت "زاکسن" که دو سال قبل صادر شده بود را رد کرد. بدین ترتیب این پرونده مجددا به ایالت زاکسن برگشت داده شده و دادگاهی در شهر "ماگدبورگ" باید تمام پرونده را از اول مجددا مورد بررسی قرار دهد. همچنین یک هیئت ناظر از سازمانهای حقوق بشری بین المللی بر روند برگزاری دادگاه نظارت خواهند داشت. این یک موفقیت برای پناهجویان و سازمانهای حقوق بشری به شمار می آید.
مفسرین رسانه های آلمانی نیز این حکم را تاکید بر حاکمیت قانون و مسئولیت دستگاه قضائی در حفاظت از روشن شدن حقیقت ارزیابی کردند.
 
اوری جالو یک پناهجوی 21 ساله  آفریقائی از کشور سیرالئون در 15 ژانویه 2005 در حالی که دست و پایش با زنجیر به تخت بسته شده بود، در یک سلول انفرادی در بازداشتگاه پلیس در شهر دساو بدلیل خودسوزی( !؟) کشته شد.
پلیس ادعا کرده که او مست بوده وبدلیل ایجاد مزاحمت برای زنان دستگیر و به اداره پلیس منتقل شده و به دلیل مقاومتی که از خود نشان میداده او را به یک سلول انفرادی منتقل کرده و دست و پای او را با زنجیر به تخت می بندند. مامور پلیسی که مسئول این مرگ تشخیص داده شده، اعلام کرده که صدای داد و فریاد او را نشیده و صدای آژیر خطر را دیر شنیده بوده است. وی ابراز تاسف کرده که نتوانسته به موقع خودش را به سلول برساند.

سازمان های مدافع پناهجویان این تشریح ماجرا را دقیق و کافی و قانع  کننده ندانسته و با طرح برخی سوالات دنبال روشن کردن این موضوع هستند که آیا براستی اوری جالو خودسوزی کرده است؟

در هشتم دسامبر 2008 دادگاه ایالتی در شهر "دساو" در شرق آلمان، پس از 22 ماه که از رسیدگی به پرونده مرگ مبهم اوری جالو میگذشت، حکم بر برائت دو پلیسی صادر کرد که در این ارتباط تحت عنوان قتل غیر عمد مورد اتهام قرار داشتند. قاضی پرونده در جلسه پایانی بررسی پرونده مرگ اوری جالو، در سخنان خود سیستم امنیتی و عدم همکاری اداره پلیس و شاهدینی که باید برای روشن شدن جزئیات قضیه همکاری میکرده، اما حاضر به دادن جزئیات واقعه نبودند را به باد انتقاد گرفت. 
سازمان های حقوق بشری اما، این حکم دادگاه را محکوم کرده و تاکید می کردند این حکم نشان میدهد وقتی اداره پلیس نخواهد در روشن شدن جزئیات یک واقعه همکاری کند، دست سیستم قضائی نیز تا کجا بسته میباشد. و با اشاره به موارد متعدد دیگری از کشته شدن پناهجویان آفریقائی، عدم روشن شدن حقیقت در تمام این موارد را نشان حاکمیت یک بینش راسیستی و نژاد پرستانه میدانستند که سیاهان آفریقائی پناهجو در آلمان اولین قربانیان میباشند.

سازمان پرو آزول و کنفدراسیون جهانی حقوقدانان، در یک بیانیه مشترک مطبوعاتی که چند روز قبل از تشکیل دادگاه (سال 2007 ) صادر کرده بودند، این سوالات را مطرح نمودند:
- چگونه فندک "اوری جالو" موقع بازرسی وی از او گرفته نشده بوده است؟
- دلایل آثار ضرب و جرح بدنی که کالبد شکافی آنرا گواهی میکند، چه بوده است؟
- چگونه امکان پذیر است که فردی که گفته میشود مست بوده و دست و پایش با زنجیر به تخت بسته شده بوده، بتواند خودش با فندک، تشکی را که روکش ضد حریق دارد را به آتش بکشاند؟
- چرا متهم (پلیس مسئول این مرگ) صدای سر و صدا را نشنیده بود. چرا صدای آژیر خطر روی درجه کم تنظیم شده بود و چرا آژیر خطر آتش سوزی دوبار خاموش شده بوده است؟
- آیا براستی آنچه اتفاق افتاده یک خودسوزی بوده، یا می تواند قتل با انگیزه های راسیستی و نژاد پرستانه باشد؟

این سوالات کماکان بی پاسخ مانده و اکنون این امید تقویت شده است که شاید حقیقت ماجرا یا بخشی از حقیقت روشن شود، امری که برای آن باید چند سال دیگر انتظار کشید.

سایت انتگراسیون- حنیف حیدرنژاد


گزارش تلویزیون کانال یک آلمان

تفسیر مفسر تلویزیون کانال یک

مجموعه اخبار مربوط به "اوری جالو" در سایت کانال یک تلویزیون آلمان

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024