- سه شنبه 18 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
عدم شفافیت در خبر رسانی از سوی رسانه ها و دسته بندی آنها چاپ ارسال به دوست
08 دي 1388
سعید مدنی، تحلیلگر مسائل سیاسی و جامعه شناس، در خصوص عدم شفافیت در خبر رسانی، اعمال شدید محدودیتها، تاثیر اعمال محدودیتها و عدم اطلاع رسانی صحیح بر افکار جامعه، در گفتگوئی با رادیو بین المللی فرانسه توضیحات بیشتری می دهد.

گفتگو با سعید مدنی


سعید مدنی
در پی اعتراضات به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به طور مکرر فشار بر مطبوعات و رسانه ها اعمال شد. ایجاد محدودیت رسانه ای در ایران تنها به خبر رسانی در حوزه رسانه های دیداری و شنیداری که در انحصار دولت قرار دارند، خلاصه نمی شود. مطبوعات چاپ داخل ایران بیشترین حجم فشارها و محدویت در خبررسانی را متحمل شدند. آنچه که مربوط به رسانه های خارجی است، نمایندگان آنان درایران یا امکان فعالیت آزاد و گسترده نداشتند و یا به صورت محدودی امکان فعالیت و پوشش خبری رخدادهای اخیر به آنان داده می شد. بسیاری از روزنامه نگاران و فعالین حوزه رسانه ها به دادگاه احضار و یا بازداشت شدند و شماری از آنان به حبسهای کوتاه و یا بلند مدت محکوم شدند.

در پی این اعمال محدودیتها در خصوص بازتاب اخبار مربوط به اعتراضها، آنچه بیش از هر چیز جلب توجه می کند خبرهای ضد و نقیضی است که در رسانه های داخلی و سایتهای نزدیک و وابسته به دولت و اصولگرایان از یک سو و از سوی دیگر در رسانه های خارجی و سایتهای اینترنتی وابسته به اصلاح طلبان و معترضان منتشر می شود.

اعتراضات به نحوه اطلاع رسانی در رسانه های داخلی تا بدانجا پیش می رود که مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع عزاداران در شب عاشورا، در سمنان ضمن اشاره به نحوه اطلاع رسانی صدا و سیما در مورد رخدادها و اخبار اخیر کشور گفت: مسئولان صدا وسیما خودشان اعتراف دارند با محدودكردن اطلاع‌رسانی بیگانگان بیكار نمی‌نشینند و متاسفانه مردم به بنگاههای خبری بیگانه و ماهواره رجوع می‌كنند که این یك زنگ خطر به شمار می‌رود؛ چرا كه رسانه‌های وابسته به آمریكا و انگلیس هیچ وقت دلسوز ما نبوده‌اند و به فكر منافع اسلامی و ملی ما نیستند.

در همین راستا و در خصوص عدم شفافیت در انتشار اخبار می توان از حوادث روزهای اخیر و بخصوص وقایع مربوط به روز گذشته، ششم دی ماه، مصادف با روز عاشورا ، در ایران را برشمرد. تناقض در اخبار اعلام شده مربوط به تعداد جان باختگان حوادث روز گذشته، ششم دی ماه، خود یکی از موضوعات بحث برانگیز در میان افکار جامعه شده است. روزنامه مردم سالاری، نشریه نزدیک به اصلاح طلبان، سخنان فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ را بازتاب داده  است. این روزنامه به نقل از فرمانده نیروی انتظامی می نویسد "در تجمعات دیروز کسی کشته نشده است".  این در حالیست که سایر نشریات و یا سایتهای وابسته به دولت خبر از کشته شدن چهار تن می دهند. پرس تی وی، تلویزیون انگلیسی زبان جمهوری اسلامی، هم تعداد 8 جان باخته در جریان اعتراضات اخیر را اعلام داشته است.


منبع: سایت رادیو فرانسه

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024