- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
30 ارديبهشت 1386

 

 مراحل درخواست اجازه کار، برطرف شدن مانع "چک حق تقدم" از سر راه آندسته از دارندگان دولدونگ که مشمول اجازه اقامت میگردند

.

.

.

20.05.2007

سایت انتگراسیون- حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناهنگی و مهاجرین

 

افراد زیر درصورتی که بخواهند در آلمان کار کنند نیاز به گرفتن اجازه کار از اداره خارجیان محل سکونت خود دارند:
- خارجیانی که درخواست پناهندگی داده  و بیش از یک سال از درخواست آنها میگذرد،
- آندسته از متقاضیان پناهندگی که درخواست پناهندگیشان رد شده و دولدونگ دارند،
-  آندسته از خارجیان که بدلایل انسانی به آنها اقامت داده شده است.

 

از اول ژانویه سال 2005 و با به اجرا درآمدن قانون جدید مهاجرت در آلمان، درخواست اجازه کار برای افراد فوق دیگر از طریق اداره کار نبوده، بلکه این کار باید از طریق و از کانال اداره خارجیان دنبال شود. بدین ترتیب موافقت یا عدم موافقت در اشتغال به  کار، به عهده اداره کار ، اما صدور اجازه کار بدست اداره خارجیان میباشد.

 

مراحل درخواست کار
افراد سه دسته ای که فوقا به آن اشاره شد نمی توانند از اداره کار مستقیما اجازه کار بگیرند. آنها ابتدا باید موافقت کتبی از یک کارفرما داشته باشند. کارفرما در یک فرم درخواست باید مشخص کند که قصد دارد خارجی متقاضی کار را به چه دلیل، با چه میزان دستمزد و برای چند ساعت در هفته استخدام کند. این فرم باید از اداره خارجیان تهیه شود و پس از پر شدن به همان اداره پس داده میشود. اداره خارجیان این فرم را به اداره کار ارسال میکند.

.

نقش اداره خارجیان
ادارات خارجیان در همان اول کار و زمانی که دارنده دولدونگ برای گرفتن اجازه کار به آنها مراجعه میکند، از دادن فرم درخواست اجازه کار خودداری کرده و بلافاصله متقاضی را زیر فشار قرار میدهند که باید خاک آلمان را ترک کرده و تأکید میکنند تنها در صورتی حاضر به رد کردن فرم درخواست کار به اداره کار میباشند که فرد متقاضی،  فرم بازگشت داوطلبانه یا درخواست پاس از سفارت کشورش را پرنموده و با اداره خارجیان برای بازگرداندن او به کشورش همکاری نماید!

اتفاقا یک علت عمده که چرا از آغاز سال 2005 باید درخواست اداره کار از کانال ادارات خارجیان انجام شود، این بود تا ادارات خارجیان بتوانند فشار بیشتری برای خروج از آلمان به خارجیان دارنده دولدونگ وارد نمایند. به همین دلیل است که مشاهده میشود با وجود آنکه در بسیاری از موارد اداره کار با دادن اجازه کار مخالفتی ندارد، اداره خارجیان با صدور آن مخالفت  کرده و جلوی آنرا میگیرد. این کار اداره خارجیان منجر به بیکاری، فشارهای مالی، جنگ اعصاب و بسیاری ناراحتی روحی اجتماعی  برای دارندگان دولدونگ و اعضای خانواده آنان میشود. امید اداره خارجیان این است تا با این سیاست و رفتار غیر انسانی تعداد بیشتری از خارجیان مجبور به خاک آلمان شوند.

 

نقش اداره کار
" چک حق تقدم" در موافقت با اجازه کار یعنی: حق تقدم در کار و اشتغال ابتدا با شهروند آلمانی و اروپائی  و یا خارجیانی است که اقامت محکم با اجازه کار دارند. بنا بر این اگر یک دارنده دولدونگ کاری پیدا کرده و موافقت صاحب کار را هم برای اشتغال داشته باشد، این به تنهائی کافی نیست. اداره کار شش تا هشت هفته فرصت دارد تا افراد دیگری را که "تقدم" دارند به نزد آن کارفرما بفرستد. اگر این عده شرایط کار را قبول نکرده یا کارفرما ویژه گی هائی را که نیاز دارد در آنها نبیند، در این صورت اداره کار  باید موافقت خود را با اشتغال متقاضی اولیه کتبا به اطلاع اداره خارجیان برساند. البته همانطور که گفته شد،  اشتغال به کار فرد متقاضی تنها در حالی ممکن است که اداره خارجیان نیز با صدور اجازه کار موافقت کند.

 

دستور العمل اداره کار فدرال
اداره کار فدرال آلمان در دستورالعملی به تاریخ 26.04.2007 به کلیه ادارات تابعه خود، از آنها خواسته است تا ازبکار گرفتن بند 2 ماده 39 قانون اقامت (معروف به چک حق تقدم) به آندسته از دارندگان دولدونگ که مشمول اجازه اقامت مصوب 17.11.2006 میگردند، صرفنظر کنند.
این دستورالعمل تأکید میکند از آنجا که لایحه مصوب  هیئت دولت در 28.03.07 در خصوص اقامت به دارندگان قدیمی دولدونگ، به احتمال قوی از تصویب بوندس رات ( شورای ایالتها) نیزخواهدگذشت، لذا در بررسی اجازه کار آندسته از افرادی که مشمول این مصوبه خواهند شد، نیازی به چک حق تقدم نمیباشد.

 

نکته مهم:

باید توجه داشت که این دستور العمل تنها شامل آندسته از افرادی میگردد که شرایط مصوبه 17.11.2006 وزرای داخله ایالتها و یا شرایط در یافت اقامت بر اساس لایحه مصوب دولت در تاریخ 28.03.2007 را داشته باشند. از جمله این شرایط یکی هم داشتن پاس است. بنا براین باید توجه داشت که  دستورالعمل اداره کار فدارال در بررسی شرایط صدور اجازه کار از سوی اداره خارجیان تفاوتی ایجاد نکرده و سختگیری های اداره خارجیان کماکان به قوت خود باقی خواهد ماند.

 


- دستورالعمل اداره کار فدرال به ادارات تابعه
- دستورالعمل وزیر داخله ایالت نوردراین وستفالن به ادارات خارجیان این ایالت

- دستورالعمل وزیر داخله ایالت شلسویک هولشتاین به ادارات خارجیان این ایالت

 

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024