- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
تمدید اقامت مشروط پناهجویان "دولدونگی" به مدت دو سال دیگر چاپ ارسال به دوست
13 آذر 1388


اجلاس وزرای داخله ایالت های آلمان در پایان مذاکرات سه روزه خود در روز 04.12.2009 در شهر برمن به توافق رسیدند تا در مورد پناهجویان "دولدونگی" که بر اساس قانون، " اجازه اقامت- به شرط کار- (Bleiberechtsregelungen- § 104a Aufenthaltsgesetz)" دریافت، اما نتوانسته اند تا 31.12.2009 کار پیدا کرده و مستقل از کمک های دولتی زندگی کنند، اقامت آنها و مهلت پیدا کردن کار از سوی آنان را به مدت دو سال دیگر تمدید کنند.

این مصوبه با خواست سازمانهای مدافع پناهجویان فاصله بسیار دارد. آنان خواستار آن بودند که این اجلاس نه تنها به این دسته از پناهجویان، که تعداد آنها حدود 30 هزار نفر تخمین زده می شود، بلکه همچنین به پناهجویانی که مدت طولانی است که در آلمان زندگی میکنند نیز بدون هیچ قید و شرطی اجازه اقامت اعطاء کنند. در حال حاضر بیش از 60 هزار پناهجو در آلمان زندگی می کنند که یش از شش سال است "دولدونگ- 1" داشته و در ترس دائم از اخراج بسر می برند.  ادارات خارجیان با اعمال فشارهای روحی یا کم کردن و قطع کمکهای جزئی دولتی که به این دسته پناهجویان تعلق می گیرد، سعی می کنند تا آنها را مجبور به ترک آلمان کنند.

اگر چه با توافق اجلاس وزرای داخله ایالت های آلمان حدود 30 هزار پناهجو می توانند "نفس راحتی" برای دو سال آینده بکشند، اما این توافق، مشکل را بطور  ریشه ای حل نکرده است. در چند سال آینده با افزایش پناهجویان "دولدونگی"  قدیمی، این مشکل کماکان حل نشده باقی مانده و ترس و اظطراب و نگرانی، زندگی روزمره هزاران خانواده و کودک پناهجو را همراهی خواهد کرد. موضوعی که به تدریج منشاء بسیاری ناراحتی های روحی و روحی- اجتماعی شدید برای این پناهجویان شده و ضربات ناشی از آن، در بسیاری موارد، در آینده قابل جبران نخواهد بود.

بدون تردید سازمانهای مدافع حقوق بشر عزم خود را جزم می کنند تا در فُرجه دو ساله ای که پیش آمده، قوانین تبعیض آمیزی که در این زمینه حاکم است را تغییر دهند. اینکه آنها تا کجا موفق خواهند شد بستگی به حضور فعال پناهجویان و دفاع آنها از حق خودشان و همراهی احزاب اپوزیسیون خواهد داشت.

توضیح: آنچه که امروز 04.12.2009 در مورد توافق وزرای داخله ایالت های آلمان اعلام شده، تنها شامل مواردی است که در رسانه ها منتشر شده است. معمولا چند روز بعد از این اجلاس متن مصوبات اجلاس وزیران منتشر می شود. پس از آن، (به مدت یک تا سه هفته بعد ) نیز وزارت داخله هر ایالت یک دستور العمل اجرائی برای ادارات خارجیان تحت امر خود صادر می کند. برای پناهجویان این دستور العمل است که بیشترین اهمیت را دارد، زیرا در بند، بند این بخشنامه است که ایالت به ایالت می توانند در اجرای مصوبه اجلاس وزیران داخله، شرایط سخت و یا کمی نرم تری را تعیین کنند.

سایت انتگراسیون با  روشن شدن جزئیات بیشتری در این زمینه در آینده، آنرا به اطلاع خواهد رساند.
 (17.12.2009: جزئیات مصوبه اجلاس وزرای داخله ایالتهای آلمان در باره تمدید دو ساله اقامت مشروط به کار)


سایت انتگراسیون- حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناهندگی و مهاجرین 

..................

1- دولدونگ:

Duldung

»دولدونگ« (»گواهی تحمل«)

بر طبق ماده 60a قانون اقامت آلمان، »دولدونگ« (»گواهی تحمل«)، تعليق موقت اخراج پناهجوی پذيرفته نشده ميباشد.

»دولدونگ« از لحاظ حقوقی هيچ عنوان يا نوع اقامت نميباشد، بلکه تنها يک گواهی در مورد اين ميباشد که شخص دارنده آن مکلف به ترک خاک آلمان ميباشد، اما اخراج وی در حال حاضر اجرا نميشود. »دولدونگ« يک نوع موقعيت اقامتی نامعتبر است، چرا که »دولدونگیها« در معرض خطر هميشگی اخراج قرار دارند. »دولدونگ« هميشه بطور موقت و محدود اعطا ميشود: بين چند روز الی 6 ماه.


منابع:


ARD: Innenminister finden Zwischenlösung zum Bleiberecht

Video: Bleiberecht für Flüchtlinge: Flüchtlinge ohne dauerhafte Aufenthaltsgenehmigung dürfen länger bleiben

Geduldete Ausländer dürfen zwei Jahre länger in Deutschland bleiben


 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024