- پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
روز جهانی منع خشونت بر علیه زنان و مهمترین ویژه گی های خشونت بر علیه زنان در حکومت اسلامی ایران چاپ ارسال به دوست
01 آذر 1388



سرکوب مردم معترض و آزادیخواه ایران، بویژه رفتارهای تند و خشن بر علیه زنان و دختران جوان در چند ماه گذشته توسط نیروهای گارد ضد شورش، بسیج، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و انتشار فیلم و عکس برخی از این صحنه ها بر روی شبکه اینترنت و تلویزیون های جهان نشان داد تا کجا جمهوری اسلامی ایران در اعمال خشونت، وحشیانه  رفتار میکند. مقامات و مسئولین این رژیم بُزدلانه از پذیرش هرگونه مسئولیت در قبال این موارد سرکوب، تجاوز و شکنجه و قتل شانه خالی کرده و این رفتارها را یا ساختگی و دروغین می خوانند، یا آنرا تک مورد و کار افراد خودسر عنوان می کنند. حال آنکه واقعیت برخلاف این است.

تعریف:

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اعلامیه منع خشونت علیه زنان مصوب سال 1994 خشونت علیه زنان را چنین تعریف کرده است: 
ماده 1- خشونت علیه زنان به معنی هر عمل خشونت آمیزی است که بر اختلاف جنسیت مبتنی باشد و به آسیب یا رنج بدنی، جنسی و یا روانی برای زنان بینجامد یا احتمال منجر شدن آن به این نوع آسیب ها و رنجها وجود داشته باشد. از جمله تهدید به این گونه اعمال یا اعمال مشابه، اجبار یا محروم کردن مستبدانه زنان از آزادی، خواه در ملاء عام روی دهد و خواه در زندگی خصوصی.

ماده 2 اعلامیه منع خشونت علیه زنان مصداقهای خشونت را چنین بیان می کند:
 خشونت جسمی، جنسی و روانی که در خانواده اتفاق می افتد از جمله کتک زدن، آزار جنسی دختر بچه ها در خانه، خشونت مربوط به جهیزیه، تجاوز توسط شوهر، ختنه زنان و دیگر رسوم عملی که به زنان آسیب می رساند، خشونت در رابطه بدون ازدواج و خشونت مربوط به استثمار زنان.
2ـ خشونت جسمی، جنسی و روانی که در حوزه زندگی جمعی و اجتماع اتفاق می افتد. از جمله تجاوز، سوء استفاده جنسی، آزار جنسی و ارعاب در محیط کار، در مراکز آموزشی و جاهای دیگر، قاچاق زنان و تن فروشی اجباری.
3ـ خشونت جسمی، جنسی و روانی در هرجایی که توسط دولت انجام شود یا نادیده گرفته شود.
(http://www.kamalmesbahi.blogfa.com/post-44.aspx)


مهمترین ویژه گی های خشونت برعلیه زنان در حکومت اسلامی ایران عبارتند از:
الف) قانونی بودن
ب) ایدئولوژیک بودن
ج) سیستماتیک بودن


الف) قانونی بودن
منظور از "قانونی" بودن، خشونت و ترور دولتی می باشد که با حمایت قانونگذار یا نهادهای رسمی و دولتی همراه مبی باشد. یعنی بجای آنکه قانون با انواع اشکال اعمال خشونت برعلیه زنان مبارزه کرده و آنها را تحت عنوان تخلف از موازین و منشورهای بین المللی مورد تعقیب قرار دهد، به آن رسمیت داده و خود برایشان راه باز می کند. برای نمونه: سن ازدواج دختربچه ها، دیه زن و مرد، معاف کردن مرد از محاکمه یا مجازات در صورت قتل دختر یا زن به دلیل رابطه خارج از ازدواج و موارد معروف به قتل های ناموسی و ...

اما آیا اصلا برای رژیم ج.ا کنوانسیونهای جهانی اهمیتی هم دارد؟
اعلامیه جهانی در زمینه رفع هرگونه تبعیض بر علیه زنان، در 18 دسامبر 1979 ، یعنی تقریبا همزمان با روی کار آمدن رژیم جمهوری اسلامی در ایران، تنظیم و از 3 سپتامبر 1980 رسمیت آن اعلام شد. تاکنون 184 کشور این اعلامیه را امضاء کرده اند. رژیم جمهوری اسلامی از معدود کشورهائی است که از امضاء این کنوانسیون سر باز زده و عملا بر ادامه و اجراء سیاستهای ضد زن خود تاکید دارد.
 
لیست کشورهای امضاء کننده
                                                                                                                                                  

زندگی و نفس کشیدن زنان در ایران در همه عرصه ها، از کودکی تا مرگ دائما با خشونت همراه است:

گزارشگر ويژه سازمان ملل، دكتر ياكين ارتوك که در سال 2005 براي تهيه گزارش از وضعيت خشونت عليه زنان به ايران سفر كرده بود در گزارش خود به موارد متعدد خشونت عليه زنان در قوانین ايران اشاره میکند. خانم دكتر رزا قراچورلو، استاد دانشگاه و وكيل دادگستری  با اشاره به گزارش دكتر ارتوك می گوید:"در اين گزارش از مساله حضانت كودكان به عنوان يكی از مصاديق بارز خشونت عليه زنان نام برده شده است. قاچاق دختران ايرانی به كشورهاي عربي، جداسازي زنان در اتوبوس ها، عدم اجازه به زنان براي ورود به استاديوم هاي ورزشي، سنگسار زنان، ديه نابرابر، ازدواج های موقت، قانونی نبودن ازدواج زن مسلمان با مرد غيرمسلمان، پوشش اجباری زنان در اجتماع، حضور بسيار كمرنگ زنان در پست های كليدی، ديه نابرابر، قتل های ناموسی، سن ازدواج دختران، سن مسئوليت كيفری، از ديگر موارد نام برده شده توسط ياكين ارتوك درمورد خشونت عليه زنان در ايران است. ارتوك همچنين با بيان اين كه من خود مسلمانم و قصد تفتيش عقايد اسلامی را ندارم، تاكيد كرده است ازدواج های موقت، هيچ حقی به زنان اعطا نمي كند".
(http://www.sign4change.info/spip.php?article175)
                          
          

ب) ایدئولوژیک بودن
این رژیم در شریعت و فلسفه ای که آبشخور فکری آن میباشد، قائل شدن تمایز بین زن و مرد بدلیل جنسیت و ایجاد محرومیت و محدویت برای زنان را امری بدیهی دانسته و آنرا در قوانین خود گنجانده و هر روز با انواع دستورالعملهای سرکوبگرانه آنرا نهادینه کرده و محکم و محکم تر میکند.

برای مثال "دبير ستاد حقوق بشر (!) قوه‌ي قضاييه
رژیم ج.ا ، محمدجـواد لاريجـاني" در مورد سنگسار میگوید:
"سنگسار نه شكنجه است نه مجازات غير متناسب"
خبرگزاری ایسنا: "دبير ستاد حقوق بشر قوه‌ي قضاييه با بيان اين كه غرب در مورد مسايل حقوق بشري، تبليغات منفي عليه جمهوری اسلامی داشته و دارد، بسياري از اين انتقادها را در پي انگيزه‌هاي سياسي عنوان كرد و درباره‌ي مجازات رجم (سنگسار) در ايران اظهار داشت كه "رجم" نه شكنجه است، نه مجازات غيرمتناسب.
برخي فكر مي‌كنند چون غربي‌ها راجع به سنگسار به ما فحش مي‌دهند، ما خجالت مي‌كشيم كه احكام را اجرا كنيم در صورتي‌كه چنين چيزي نيست؛ اصلا فقه شيعه و فقه اهل بيت(ع)، فقه خجالت نيست زيرا اين فقه متكي بر اركان مهمي چون قرآن، اجماع، عقل و اهل بيت (ع) است.
 (http://hoghough85.blogfa.com/post-1187.aspx)


وی همچنین در یک برنامه تلویزیونی میگوید:
"حکم سنگسار در قوانین ما هست، مبتنی بر شریعت اسلام است و تا وقتی این حکم هست، این حکم قابل اجرا است و ضمنا مخالف هیچ کدام از تعهدات بین المللی ما نیست. ما در مورد حقوق بشر حدود چهار سند مهم را امضاء کردیم، هیچ کدام از اینها مخالف سنگسار نیست".
(http://www.if-id.de/New/index.php?option=com_content&task=view&id=687&Itemid=52)


یک نمونه دیگر:
در حالی که ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر[1] بر برسمیت شناختن حریم خصوصی افراد تاکید داشته وحفاظت از شهروندان در این زمینه را وظیفه دولتها میداند، دولت جمهوری اسلامی و مسئولین یا نهادهای آن با بخشنامه های شداد و غلیظ  کنترل خصوصی ترین مسائل افراد را در دستور کار خود قرار داده و برای آنها بُکن و نکن تعیین میکنند:
معاون وقت مرتضوی دادستان پیشین تهران؛ زوج ها در خیابان دست همدیگر را نگیرند.
محمود سالارکيا معاون دادستان ... پليس نمي تواند نسبت فاميلي زن و مرد را در خيابان از آنها بپرسد و در اين خصوص به افراد تذکر بدهد مگر اينکه زن و مرد رفتار بسيار زننده يي داشته باشند و اخلاق عمومي را به خطر بيندازند. حتي اگر يک زن و شوهر دست در دست هم داشته باشند پليس به آنها تذکر نمي دهد، هر چند اين کار درست نيست زوج ها نبايد اين عمل را انجام دهند. (http://www.if-id.de/New/index.php?option=com_content&task=view&id=721&Itemid=63)


ج) سیستماتیک بودن
رژیم اسلامی حاکم بر ایران با این آموزه های ایدئولوژیک خشونت و اعمال خشونت در وحشیانه ترین شکلش را هم در سطح نهادهای دولتی و هم در جامعه آموزش و گسترش و پرورش می دهد، به نحوی که پیوسته بر آمار خشونت مامورین دولتی بر علیه زنان در خیابان ها به بهانه های مختلف از جمله تحت نام گشت ارشاد  افزوده شده و یا  به تعداد قتل و خشونت های خانگی بر علیه زنان اضافه می شود.

حکم اعدام 3 نفر از اعدام شده گان از طریق سنگسار به اجرا در آمده است. 32 نفر از اعدامیان از زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی و 10 نفر زن بوده اند. از 112 نفر از اعدام شده گان که سنشان در این گزارش آمده است؛ 6 نفر زیر 20 سال ، 57 نفر 21 تا 30 سال، 36 نفر 31 تا 40 سال، 10 نفر 41 تا 50 سال و 3 نفر بالای 50 سال سن دارند. ضمناً 4 نفر هنگام وقوع جرم کمتر از 18 سال سن داشته اند.

چند نمونه:
> گزارش «فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی»به مناسبت روز جهانی زن، نگاهی به وضعیت زنان در ایران (از اسفند 1386 تا بهمن 1387)
احضار فعالین جنبش زنان به دادگاهها:  15 نفر
ـ بازجویی فعالین جنبش زنان در دادگاهها: 13 نفر
ـ بازداشت فعالین جنبش زنان: 20 نفر
ـ محاکمه فعالین جنبش زنان: 14 نفر
ـ صدور حکم زندان برای فعالین جنبش زنان: 22 نفر
ـ ممنوع الخروج شدن فعالین جنبش زنان: 6   نفر
ـ صدور قرار وثیقه برای فعالین جنبش زنان: 10 نفر
ـ فیلترینگ سایتها و وبلاگ های فعالین جنبش زنان: 30 مورد
ـ حمایت نهادهای بین المللی حقوق بشری از زنان ایران:  50 مورد
ـ نقض حقوق دانشجویان دختر:  58 مورد
ـ زنان محکوم به اعدام: 19 نفر
ـ زنانی که به دار آویخته شدند:   5 نفر
ـ نقض حقوق زنان روزنامه نگار: 7 مورد
ـ  بازداشت فعالین سیاسی، فرهنگی و اجتماعی زن:  15 مورد
ـ صدور حکم زندان برای فعالین سیاسی، فرهنگی و اجتماعی زن: 9 مورد و ....
 

> حوادث خشونت بار همسرکشی، قتل های ناموسی و تجاوز: آن هم فقط در یک رسانه و در طول دو ماه

> زنان ایرانی در معرض برده‌داری جنسی؛ ماهانه ۴۵ دختر ۱۶ تا ۲۵ ساله ایرانی در کراچی خریده می شوند


سخن پایان
در بررسی کیفیت و گستردگی خشونت بطور عام و خشونت بر علیه زنان بطور خاص، باید توجه
داشت که این مسئله در ایران قبل از هر چیز ریشه در نظام سیاسی و ایدئولوژیک حاکم بر کشور دارد.  لازمه حذف خشونت بر علیه زنان در خانه یا روابط خصوصی و یا در جامعه، حذف حاکمیت و سیستمی می باشد که خود مشوق و تولید کننده ایدئولوژی زور و خشونت است. رژیمی که  30 سال است در روز روشن جوانان را در برابر چشم مردم و حتی کودکان، با جره اثقال به دار میکشد، رژیمی که با حمله به جوانان و زنان در خیابان یا مهمانی ها، آنها را زیر مشت و لگد و باتوم میگیرد، رژیمی که چشم در میاورد و دست میبرد و سنگسار میکند و ... و بلاخره رژیمی که از چنین روش های وحشیانه و خشونت پرور رسما دفاع کرده  و حتی فیلم و عکس های آنها را پخش میکند، چنین رژیمی در ذات خود ضد حقوق بشر است.

اما اگر "حقوق زنان، حقوق بشر است"، ضد زن بودن رژیم جمهوری اسلامی نیز به معنی ضد بشری بودن این رژیم است. از این رو این وظیفه جامعه جهانی است که بجای مذاکره و بده و بستان با خشونت پروران حاکم بر ایران، از مبارزه زنان و مردان ایران برای یک زندگی آزاد و انسانی حمایت کرده و در دفاع از حقوق بشر و کنوانسیونهای به تصویب رسیده در سازمان ملل یا نهادهای وابسته به آن، رژیم جمهوری اسلامی را هر چه شدیدتر محکوم نمایند.

سایت انتگراسیون: حنیف حیدرنژاد
به مناسبت 25 نوامبر روز جهانی منع خشونت بر علیه زنان




..............
1- ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر
ماده 12: احدی در زندگي خصوصی، امور خانوادگی، اقامتگاه يا مکاتبات خود نبايد مورد مداخله خودسرانه واقع شود و شرافت و اسم و رسمش نبايد مورد حمله قرار گيرد. هر کس حق دارد که در مقابل اينگونه مداخلات و حملات مورد حمايت قانون قرار گيرد.


منابع فارسی:
 
کنواسیون رفع تبعیض بر علیه زنان- ترجمه فارسی
اعلامیه جهانی حقوق بشر


منابع آلمانی:
کنواسیون رفع تبعیض بر علیه زنان- متن تنظیمی 1979- ترجمه آلمانی
 
 
Übereinkommen zur Beseitigung jeder Form von Diskriminierung der Frau vom 18. Dezembe 1979

Gewalt gegen Frauen
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024