- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
19 ارديبهشت 1386

نگاهی به گزارش سال 2006 بخش مددکاری اجتماعی و مرکز مشاوره در امور پناهجویان در شهر بوخوم آلمان

 

 

 

09.05.2007

سایت انتگراسیون- حنیف حیدر نژاد، مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناهندگان و مهاجرین

 

گزارش سال 2006 بخش مددکاری این انجمن در شش فصل تنظیم شده و با کمک داده های آماری مختلف، قوانین و سیاست تبعیض آمیز و غیر انسانی از سوی ادارات امور خارجیان در آلمان در ارتباط با پناهجویان را تشریح و تأثیرات روحی – اجتماعی آنرا در زمینه های مختلف برشمرده و نسبت به عواقب زیانبار انسانی و اجتماعی آن در آینده هشدار داده و خواهان سیاستی مبتنی بر ارزشهای انسانی و حقوق بشر برای پایان به این وضعیت می باشد.

بدلیل آنکه بیشترین تعداد مراجعین به این بخش را ایرانیان تشکیل میدهند، مطالعه این گزارش زمینه مناسبی برای آشنائی و شناخت مشکلات ایرانیان پناهجو را فراهم میسازد.


از آنجا که ترجمه کامل این گزارش بدلیل نداشتن وقت امکان پذیر نیست، تنها به نگاهی کلی به آن اکتفاء می شود.

فصل اول وظایف و موضوعات اصلی کار بخش مددکاری را تشریح میکند.

. 
فصل دوم گزارش، نگاهی کلی و آماری به فعالیتهای سال 2006 میافکند. بر این اساس  در فاصله زمانی 01.01 تا 31.12.2006 آمار زیر قابل تفکیک میباشند؛
- جمع کل مراجعین: جمعا 264 نفر با این مرکز تماس داشته و ارتباط برقرار کرده اند. این آمار 9 نفر یا 3.5% بیش از سال 2005 میباشد.
- جمع کل تماسهای برقرار شده: در طول سال 2006،  1053 مورد تماس ثبت شده است که 614 مورد یا 139% افزایش نسبت به سال 2005 را نشان میدهد.
منظور از تماس، ارتباطات تلفنی، حضوری و یا همراهی افراد نزد وکیل و دکتر یا ادارات و همچنین دیدار از آنان در منزل میباشد.
- موضوعات مراجعه: در طول سال 2006،  1594موضوع مختلف از مراجعین مورد بررسی قرار گرفته که 292  بار بیشتر بوده و  22% افزایش را نشان میدهد.
موضوعات مراجعه افراد میتواند مسائل مختلفی را شامل گردد. برای مثال یک مراجعه کننده در یک بار مراجعه ممکن است مسائل مربوط به اقامت، مشکلات روحی ، مشکلات خانوادگی  و .. را همزمان مطرح کرده که برای هر یک از آنها باید راه حل جدا گانه ای اندیشید.

.  

فصل سوم  ملیت و کشور مبداء مراجعین را مشخص کرده است. مراجعه کنندگان سال 2006 از 18 کشور زیر بوده اند:
مصر، افغانستان، بوسنی- هرزه گوئین، برزیل، بلغارستان، اکوادور، چین، عراق، یمن، لبنان، مالی، صربستان، سریلانکا، سوریه، ترکیه، روسیه سفید، کوزوو.  در این بین ایرانیان با 215 نفر اکثریت مراجعه کنندگان را تشکیل میداده اند.
در پایان فصل سوم در چند جدول  و با کمک گرافیک، گزارش آماری به تصویر کشیده شده است.


فصل چهارم  گزارش تلاش میکند تا با تجزیه و تحلیل داده ها نتیچه گیریهائی را بطور مستدل ارائه نماید.
گزارش ابتدا این سوال را مطرح میکند که چرا با وجودی که در سال 2006 تنها 9 نفر ( 3.5.% ) به جمع مراجعین اضافه شده است، اما میزان تماسها  139%  و میزان موضوعات بررسی شده  22%  افزایش  نسبت به سال قبل را نشان میدهد؟علت آن در کجاست؟
در پاسخ به این سوال تأکید میشود که 63% مراجعین در سال 2006 را افرادی تشکیل میدهند که اقامت تحملی (دولدونگ) داشته و نیز اینکه 37 % موضوعات مورد بررسی مسائل و مشکلات روحی ، روحی- اجتماعی و خانوادگی را تشکیل میدهد و بر همین اساس نتیجه گیری میگردد که:
هرچقدر مدت اقامت نامطمعن و زندگی در شرایط بلاتکلیفی طولانی تر باشد، به همان اندازه مشکلات عمیقتر وپیجیده تر شده و  ادامه این وضعیت مشکلات جدیدی را تولید کرده وبا خود به همراه خواهد آورد و در نتیجه حل و فصل این مشکلات نیز زمان و انرژی بیشتری طلب میکند.


نتیجه گیری دیگر این است که: سیاست پناهندگی ونوع رفتار اداره خارجیان طوری است که عملا پناهجویانی که  قربانی نظامهای دیکتاتوری و شرایط ناعادلانه بوده و برای یک زندگی بهتر به آلمان آمده اند را بیمارتر ساخته است. به نحوی که آنان را ناامید کرده و توان و قدرتشان را درمقابله با مشکلات زندگی تحلیلی میبرد.
 

نتیجه گیری بعدی این مسئله را توضیح میدهد که مراجعین به لحاظ علت و انگیزه مراجعه به مرکز مددکاری اجتماعی در اساس سه دسته میباشند:
گروه  اول: افرادی میباشند که فاقد اطلاعات تخصصی  بوده یا برای آنان دسترسی یا درک این اطلاعات  مشکل است. این مسئله از یک طرف البته ربط مستقیم با میزان آشنائی وتسلط به زبان آلمانی و مدت اقامت در آلمان دارد، اما از طرف دیگر تجزیه آمار ها ی موجود نشان میدهد که دانستن زبان در برطرف کردن مشکلاتی که بیشتر جنبه تخصصی دارند، مسئله تعیین کننده ای نمی باشد، چرا که بسیاری از افرادی که مشکل زبان نداشته و مدت نسبتا طولانی است که در آلمان زندگی میکنند، بدلیل تخصصی بودن مشکلی که با آن درگیر هستند، نیاز به مشاوره دارند.
گروه دوم: افرادی میباشند که بدلیل فشارهای عصبی یا روحی در سالیان گذشته، در شرایطی نیستند که مشکلاتشان را خودشان حل کنند. به عبارت دیگر فشار و سختی های زندگی آنها را در هم شکسته به نحوی که توان درک و یا ظرفیت حل مسائلی که با آن درگیر هستند را از آنها گرفته است. زنان، مادران تنها با بچه و آنانی که شوک و ضربه روحی دید ه اند،قربانیان تجاوز و شکنجه  گروه سنی  28 تا 49 سال بویژه بیشترین افراد را  از این لحاظ تشکیل میدهند.
گروه سوم مخلوطی از هر دو گروه قبلی میباشند. تجربه نشان داده افراد این گروه به محض اینکه نشانه هائی از حل مشکل اقامتی شان ببینند، میتوانند بطور مستقل خیلی از مسائلشان را خودشان حل و فصل کنند.

 

نتیجه گیری دیگر سطح و میزان انتظارمراجعین از مرکز مشاوره و مددکاری که به آن مراجعه میکنند را توضیح میدهد. در این قسمت نیز با سه گروه  و سه نوع انتظار متفاوت مواجه هستیم:
دسته اول افرادی هستند که کاملا امید خود از تغییر شرایط را از دست داده اند. این دسته بدلیل شدت فشار های روحی، روحی- اجتماعی و مشکلات خانوادگی  بسیار منفعل شده و در حل و فصل مشکلاتشان سهم بسیار ناچیزی میتوانند به عهده گرفته و در نتیجه فشار حل وفصل کارها روی مددکار از این نظر بسیار بالا میرود. این دسته قبل از هر چیز به کار اقناعی و دیدن و شناخت نقاط قوت خود نیاز داشته تا بتوانند اعتماد بنفس خود را باز یابند.
دسته دوم آنانی میباشند که شرایط و وضعیت را خیلی هم سیاه و تیره و تار ندیده و توانمندی آنرا دارند که در حل و فصل مشکلاتشان بخشی از آنرا خود به عهده بگیرند. این دسته کار انگیزه ای نیاز داشته تا با اطمینان بیشتری به جلو حرکت کنند.
دسته سوم افرادی هستند که نه تنها امید خود را از دست داده اند، بلکه درکی غیر واقعی از چگونگی ایجاد مشکلات و سیر حل و فصل آن پیدا کرده اند. آنان از مددکار یا مرکز مشاوره  انتظار "معجزه" دارند. این دسته قبل از هر چیز به توجه نیاز داشته و اینکه ببیند و احساس کنند که به لحاظ انسانی به آنها احترام گذاشته  شده و مشکلشان جدی گرفته میشود. این دسته فراتر از مشاوره، به همراهی و رسیدگی بیشتری نیاز دارند. هر بار با حل مشکلی از آنان ، مشکل تازه ای سر باز کرده و نتیجته اینکه حل و فصل مسائل و مشکلات این دسته زمان طولانی تری را طلب میکند.
در مواردی که ضرورت تشخیص داده شود،به این افراد گفتار درمانی یا روان درمانی توصیه میشود تا بتوانند زخم های روحی خویش را کمی ترمیم کرده وبا ثبات بیشتری به زندگی ادامه دهند.

.

در بخش پنجم  چند جدول و گرافیک از وضعیت 41 نفر از مراجعین ارائه شده ووضعیت آنها نیز بطور جداگانه بررسی میشود. این 41 نفر افرادی هستند که علاوه بر مشکلات اقامتی ، بدلیل ضربه های روحی که در کشورشان یا در حین فرار به آنها وارد شده به  گفتار درمانی یا رواندرمانی نیاز دارند. تجزیه داده های این جدول نشان میدهد که چرا و چگونه بین طولانی شدن مدت اقامت و نداشتن اجازه اقامت، با شدید تر شدن مشکلات روحی  افراد، یک رابطه مستقیم وجود دارد.


بخش ششم  و پایانی نتیجه گیری و تاکید میکند حل مسئله اقامت پناهجویان به لحاظ تأمین سلامتی روحی آنها و نیز تأمین یک شرایط زندگی انسانی با چشم انداز مثبت، از اولویت برخوردار بوده  و سیاستمداران و سیاستگذاران آلمان را به توجه به این مسئله فرا می خواند.

 

.
اصل گزارش به آلمانی    

 

فایل وورد به همراه چند نمودار ترجمه شده به فارسی

.

 

 اطلاعات بیشستر در مورد انجمن یارهای پزشکی در شهر بوخوم آلمان

انجمن "یاری های پزشکی به پناهجویان = Medizinischen Flüchtlingshilfe "، یک انجمن حقوق بشری مستقل غیر دولتی، غیر حزبی و غیر مذهبی می باشد که در سال 1997 در شهر بوخوم آلمان تأسیس شده است. درسال 1993 با تغییر در قانون اساسی و اضافه شدن ماده 16 -آ ، شرایط پذیرش پناهندگی در آلمان سختر شد. چند سال بعد، در سال 1997 نیز با تغییرات دیگری در قانون تأمین خدمات اجتماعی، امکانات دولتی که به  پناهجویان تعلق می گرفت به شدت کاهش پیدا کرده و بسیارمحدود شد.
تا این سال پناهجویان جدید و آنان که پرونده شان در دست رسیدگی بود، از خدمات یکسان تأمین اجتماعی
( سوسیال هیلفه = Sozialhilfe )، همچون دیگر شهروندان آلمانی برخوردار بودند. در این سال برای این گروه از خارجیان، قانون جدیدی به اجراء گذاشته شد: ( آزول بوربا لایستونگ گزتس = Asylbewerberleistungsgesetz )
این قانون، خدمات اجتماعی برای پناهجویان را 30% نسبت به قانون معمول کاهش داد. علاوه بر آن به شهرداریها این اختیار داده شد تا به پناهجویان تحت پوشش این قانون، پول و یا به "صلاح دید و تشخیص خود"، کوپن تحویل داده شود.
همچنین  از زمان تصویب این قانون، مواد غذائی می تواند در هر شهر و "کمون" ( Kommun = شهرداری بخش ،ناحیه) بسته به تصمیم خود آن شهرداری، به صورت جیره خشک، غذای از پیش آماده بسته بندی شده ویا کوپن غذا توزیع گردد. در شهرهای محدودی نیز به پناهجویان، پول نقد تحویل داده می شود.
در ادامه همان سیاستها، کمکهای پزشکی نیز بصورت جدی کاهش پیدا کرد واز آنزمان مراجعه به پزشک با برگه سه ماهه اداره "سوسیال"( Sozialamt =اراده تأمین خدمات اجتماعی) امکان پذیر می باشد. برای مراجعه به پزشک متخصص  نیز باید دکتر عمومی  آنرا تآئید کرده و یک برگه صادر کند. در این حالت اداره "سوسیال" برگه جداگانه ای برای مراجعه به پزشک متخصص صادر می کند. علاوه بر اینها تقبل بسیاری از هزینه های درمانی و یا مراجعه به بیمارستان، نیاز به معاینه و تأئید پزشک دولتی در اداره بهداری هر شهر یا ناحیه دارد. در بسیاری از موارد نیز تنها در صورت خطر مرگ یا  تأئید حالت "وخیم"، این گونه هزینه ها قبول شده و پرداخت می شوند.

در سال 1997 با تصویب و به اجراء در آمدن این قانون جدید تآمین اجتماعی(؟!!) پناهجویان، بسیاری از فعالین حقوق بشری یا مدافعین حقوق پناهجویان با آن مخالفت کردند. فراتر از فقط مخالفت لفظی، بودند افراد و گروهائی که با تأسیس انجمنهای یاری رسانی به پناهجویان، تلاش کردند تا به سهم خود با این قوانین مقابله کنند.

در شهر بوخوم آلمان نیز تعدادی دانشجویان پزشکی فعال در زمینه های حقوق بشری و فعالیتهای اینترناسیونالیستی به تأسیس یک انجمن اقدام کردند.

 

Medizinische Flüchtlingshilfe Bochum e.V


هدف آنها " مبارزه با قوانین تبعیض آمیز" ی بود که پناهجویان را از یک حق انسانی، یعنی برخوردار بودن از امکانات برابر درمانی محروم می کرد.
این افراد با ایجاد شبکه ای از پزشکان از تخصص های مختلف، این امکان را ایجاد کردند تا پناهچویان یا آندسته از خارجیانی که هنوز اقامت ثابت پیدا نکرده و نمی توانستند در چهار چوب محدودیتهای قانونی از یکسری خدمات درمانی برخوردار شوند، با مراجعه به این انجمن به پزشکانی که با این انجمن همکاری می کردند، ارجاع داده شوند.
امکانات مالی این انجمن و یا پزشکانی که با آن همکاری می کردند و می کنند محدود می باشد و هزینه های  پیش آمده  از محل کمکهای مالی جمع آوری شده، پرداخت می شوند.
افراد ی که  به بخش کمکهای پزشکی می آیند، می توانند بصورت ناشناس = Ananym  مراجعه کرده و در این بخش اسم ومشخصات از کسی سؤال نشده و یا در جائی ثبت نمی شود.

به تدریج و بعد از چند سال از شروع فعالیتهای این انجمن، مشخص شد که بسیاری از پناهجویان نه تنها از ناراحتی جسمی رنج می برند، بلکه چه بدلیل تجارب تلخ ناشی از فرار از کشورشان ویا بدلیل شرایط غیر انسانی که در آلمان در آن بسر می برند، زیر فشار انواع ناراحتی های روحی و نیز ناراحتی های روحی- اجتماعی قرار دارند.

از این رو لازم شد تا در کنار بخشی که امور پزشکی و ارجاع افراد به پزشکان داوطلب را عهده دار بود، بخش روانشناسی نیز فعال گردد. چندی بعد مشخص شد که علاوه بر دو بخش پیش گفته ، یک بخش مددکاری اجتماعی نیز ضروری می باشد.  به این ترتیب از سال 2003 بخش مددکاری اجتماعی نیز تحت عنوان " خدمات اجتماعی برای پناهجویان = Flüchtlingssozialdienst "  کار خود در این انجمن را شروع کرد.

.

تأمین مالی هزینه های انجمن
انجمن یاری های پزشکی برای پناهجویان در شهر بوخوم آلمان از طرق زیر تأمین مالی می شود:
- از طریق کمکهای مالی و حق عضویت،
- از طرف شهرداری  شهر بوخوم : تأمین مخارج اجاره محل ودفتر و وسایل کار،

-از طریق صندوق اروپائی برای پناهجویان اختصارا EFF
- از طریق بودجه ایالتی: پرداخت هزینه های پرسنلی.  این بودجه از طریق پارلمان ایالتی تصویب و از طریق
نواحی اداری = Bezirksregierung به سازمانهای مادر (Dachverbande) که مراکز مشاوره پناهندگی تحت پوشش آنها می باشند، پرداخت می شود.

در سال 2005  تعداد 61 مرکز مشاوره در امور پناهندگی درایالت نورد راین وستفالن از این کمکها برخوردار بودند. در سال 2006 بدلیل سیاستهای صرفه جوئی دولت ایالتی، 20% از بودجه اختصاصی به امور مشاوره پناهجویان کم شد ودرنتیجه در سال 2006 تنها 58 مرکز توانستند از این کمکها برخوردار شوند.

کمکهای فوق سالیانه بوده و ادامه پرداخت یا کم و زیاد شدن آنها، هر سال نیاز به تصویب مجدد پارلمان ایالتی دارد.
علاوه بر منابع فوق، این انجمن تلاش می کند تا هر سال از صندوقهای مختلف، کمک مالی جذب کند برای مثال:
- دفتر آلمان کمیساریای امور پناهندگی سازمان ملل متحد
- بنیاد محیط زیست و توسعه در ایالت نورد راین وستفالن

بخشهای مختلف انجمن یاری های پزشکی شهر بوخوم آلمان هرسال گزارشی از کار خود ارائه میدهند. مختصری از مجموعه این گزارشات نیز از طریق گزارش سالیانه انجمن منتشر می گردد.

 

  • مطالب دیگر از نویسنده به آلمانی در زمینه امور پناهندگان و مهاجرین  
     
  •  

  •  G  2006  >   Gsicherter Aufenthalt hat Vorrang

                    http://www.mfh-bochum.de/Bleiberecht2007.html

.

2006 >     Jahresbericht Flüchtlingssozialdienst 2006
                   http://www.mfh-bochum.de/Jahresbericht-Fluechtlingssozialdienst-06.pdf

.

.

.



 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024