- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
گزارش تلویزیون آلمان: فعالیت ایرانیان در آلمان بر علیه رژیم و تلاشهای وزارت اطلاعات در مقابله با آن چاپ ارسال به دوست
22 مهر 1388
Teilnehmer einer Lichterkette bekunden an der Hamburger Alster ihre Solidarität mit den Demonstranten im Iran. © dpa Fotograf: Marcus Brandt 

برنامه تلویزیونی "پاناروما- Panorama" از مجله های سیاسی شبکه یک تلویزیون آلمان، در برنامه روز پنجشنبه 15.10.2009 خود که در ساعت 21.45 پخش خواهد شد، یک گزارش خود را با عنوان "ایرانیان در آلمان: رژیم منتقدین خود را تعقیب میکند" به ایران و ایرانیان در آلمان اختصاص داده است. موضوع گزارش فعالیت ایرانیان در آلمان بر علیه رژیم جمهوری اسلامی و تلاشهای وزارت اطلاعات برای مقابله با آن می باشد. بسیاری از ایرانیان ساکن آلمان که در گذشته فعالیت سیاسی نداشتند نیز اینک به جمع معترصین اضافه شده اند. سرکوب مردم و آنچه که از طریق اخبار در مورد شکنجه و تجاوز در ایران به به ایرانیان در آلمان می رسد، دلیلی است که آنها با وجود تهدید از طرف دستگاه های اطلاعاتی رژیم در آلمان، به این فعالیتها ادامه دهند.

در معرفی این گزارش که در سایت اینترنتی شبکه یک تلویزیون آلمان منتشر شده است از جمله آورده شده که: در چند ماه گذشته و بعد از اوج گیری اعتراضات مردمی در ایران برای آزادی و دمکراسی، بسیاری از ایرانیان در آلمان نیز به  تظاهرات ضد رژیم ایران ملحق شدند.

 در سوی دیگر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می کوشد تا با تهدید و ایجاد وحشت و یا از طریق  دستگیری و زیر فشار قرار دادن بستگان آنهائی که در آلمان فعال هستند، اعتراضات ایرانیان در آلمان را به خاموشی بکشاند. گزارش "پاناروما" تلاش دارد تا این موضوع را مستند سازد.

گزارش تلویزیونی "پانارما"

سایت انتگراسیون- حنیف حیدرنژاد


Panorama vom 15. Oktober 2009

 Iraner in Deutschland: Das Regime verfolgt seine Kritiker


Die Iraner ringen derzeit um die politische Zukunft ihres Landes – auch in Deutschland. Seit den mutmaßlich gefälschten Präsidentschaftswahlen im Juni, aus denen der radikale Mahmud Ahmadinejad als Sieger hervorging, gehen auch Tausende hier lebende Iraner regelmäßig auf die Straße, um gegen den "Staatsstreich" zu protestieren. Viele früher unpolitische Exiliraner stehen heute mit Landsleuten im Inland in Verbindung und erhalten immer neue Schreckensnachrichten aus der Heimat: Nachrichten von brutalen Morden durch Sicherheitskräfte, von Vergewaltigung und Folter. Dies hat den berüchtigten iranischen Geheimdienst auf den Plan gerufen. Sein Ziel ist es, die Proteste zum Schweigen zu bringen.


Teilnehmer einer Lichterkette bekunden an der Hamburger Alster ihre Solidarität mit den Demonstranten im Iran. © dpa Fotograf: Marcus Brandt




 


große Bildversion anzeigen

Veranstalter und Teilnehmer von Antiregierungsdemonstrationen werden von iranischen Agenten eingeschüchtert und bedroht. „Die iranischen Machthaber  sehen es als Gefahr an, wenn es den Oppositionellen hier gelingt, die Öffentlichkeit und die Bundesregierung mehr für die Menschenrechtslage im Iran zu interessieren," sagt der in Deutschland lebende Regimekritiker Faraj Sarkuhi.

Panorama hat sowohl bei den Regimegegnern als auch im Umfeld der iranischen Botschaft recherchiert. Drohanrufe, Observation von Protestveranstaltungen, Unterwanderung von Oppositionsgruppen und Schikanen bis hin zu Festnahmen bei Verwandtschaftsbesuchen im Iran gehören demnach zu den gängigen Methoden des Geheimdienstes.

http://daserste.ndr.de/panorama/archiv/2009/panoramairan106.html

http://daserste.ndr.de/panorama/media/panorama352.html













































.....................

«جمهوری اسلامی در پی شناسایی ایرانیان مخالف خود در آلمان»

۱۳۸۸/۰۷/۲۳
اداره ضدخرابکاری آلمان در شهر هامبورگ می‌گوید نیروهای امنیتی و پلیس مخفی جمهوری اسلامی ایرانیان مخالف حکومت ایران را که در آلمان در تبعید هستند زیر نظر دارند.

خبرگزاری رسمی آلمان روز پنج‌شنبه به نقل از این اداره که مقر آن در شهر هامبورگ است گفت که پلیس‌های مخفی جمهوری اسلامی در خاک آلمان فعالیت دارند.
به گفته این اداره ضدخراب‌کاری، پلیس‌های مخفی ایران شهروندان ایرانی مخالف جمهوری اسلامی و تبعیدی را که در آلمان زندگی می‌کنند زیر نظر دارند و حتی از آنها فیلم‌برداری می‌کنند.

خبرگزاری آلمان همچنین می‌گوید شبکه یک تلویزیون دولتی آلمان، «ا. ر. د.»، قرار است پنج‌شنبه‌شب یک فیلم مستند را در برنامه «پانوراما» درباره همین موضوع به روی آنتن بفرستد.

مانفرد مورک، معاون اداره دولتی حفاظت از قانون اساسی، در گفت‌وگویی در این فیلم مستند می‌گوید: «ما اطلاع داریم که اطلاعات ایران هر جا که تظاهراتی علیه دولت ایران برگزار شود آدم‌های خود را می‌فرستد تا خود را میان مردم جا بزنند.»

به گفته آقای مورک، شواهد و مدارکی در دست است که «نیروهای ایران از این تظاهرات فیلم می‌گیرند تا بعدا بتوانند افراد را شناسایی کنند».

به گفته خبرگزاری آلمان، جزییات این مصاحبه را شبکه یک تلویزیون آلمان منتشر کرده است.

در همین زمینه دویچه‌وله فارسی می‌گوید در فیلم مستند «پانوراما» اشاره می‌شود که معترضان به حکومت ایران و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری «نامه‌های تهدیدآمیز دریافت کرده و بعضا خانواده‌های‌شان در ایران زیر فشار قرار گرفته‌اند.»

دویچه‌وله فارسی همچنین می‌گوید وزارت خارجه آلمان در نامه‌ای به سازندگان برنامه پانوراما کتبا تایید کرده است که «دولت ایران مدام از آلمان خواهان اعمال محدودیت برای ایرانیان مقیم آلمان در بیان نظرات‌شان شده است.»

علیرضا شیخ عطار، سفیر ایران در آلمان، در واکنش به این خبر می‌گوید که «چنین اتهاماتی بی‌اساس است».

در زمان اوج‌گیری اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و رسیدن دامنه آن به خارج از کشور خبرگزاری‌ها در خبری دیگر از حمله معترضان به سفارت ایران در استکهلم سوئد خبر دادند که دلیل آن «فیلم‌برداری کارمندان سفارت ایران از معترضان حاضر در تظاهرات» عنوان شد.

گزارش‌های تاییدنشده حاکی از آن بود که در یکی از تجمع‌های اعتراضی ایرانیان مقیم سوئد در برابر سفارت ایران یکی از کارمندان سفارت شروع به فیلم‌برداری از حاضران در تجمع کرده که این امر خشم حاضران را به دنبال داشته و به حمله آنها به ساختمان سفارت انجامیده است.

«اداره ضدخراب‌کاری آلمان» مسئولیت مقابله با تلاش برای براندازی و خراب‌کاری و جاسوسی خارجی‌ها در خاک آلمان را بر عهده دارد.

منبع: رادیو فردا

............................

جاسوسی حکومت ایران در خارج برای شناسایی مخالفان


حکومت ایران می‌کوشد از طریق عوامل خود، مخالفان‌اش را در خارج شناسایی کند و آنان را زیر فشار قرار دهد، از جمله از طریق ارعاب بستگانشان در داخل. برنامه‌ی "پانوراما" در تلویزیون شبکه یک آلمان در این مورد گزارش داده است.

مانفرد موک  (Manfred Muck)، مــعاون سرپرست سازمان "حفاظت از قانون اساسی" (Verfassungsschutz) ایالت هامبورگ، هشدار داده است که نیروهای امنیتی حکومت ایران معترضان ایرانی را که در خارج تظاهرات می‌کنند، می‌پایند و می‌کوشند آنان را شناسایی کنند.  "حفاظت از قانون اساسی" عنوان یک دستگاه اطلاعاتی و امنیتی در آلمان است. سازمان "حفاظت از قانون اساسی" زیر نظر وزارت کشور قرار دارد، هم در سطح کشوری و هم در سطح ایالتی. 

گزارش تلویزیونی
 
هشدار مانفرد موک، مقام امنیتی آلمانی در برنامه‌ای به نام پانوراما در در شبکه‌ی یک آلمان (
ARD) ابراز شده است (زمان پخش برنامه: پنج‌شنبه ۱۵ اکتبر، ساعت ۲۱:۴۵ به وقت آلمان). برنامه‌ی "پانوراما" حاوی گزارشی است که نشان می‌دهد عوامل حکومت ایران به اشکال مختلف مخالفان حکومت را تهدید می‌کنند و زیر فشار قرار می‌دهند.
 گزارش پانوراما از موضوع اعتراض عمومی ایرانیان به برآیند انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌کند. در آن می‌آید که چگونه در خارج از کشور نیز بخش‌های بزرگی از ایرانیان اجتماعات اعتراضی برپا کرده‌اند. همه‌ی این افراد دارای پیشینه‌ی فعالیت سیاسی نبوده‌اند. آنان اما، به گزارش "پانوراما"، با بستگان خود در ایران در تماس هستند، از روند آنچه "کودتا" خوانده می‌شود و محمود احمدی‌نژاد را دوباره رئیس جمهور کرده است، خبر دارند و می‌شنوند که رژیم چگونه با مردم سرکوبگرانه برخورد می‌کند. تأثر آنان از این وقایع و اخبار باعث شده است به تظاهرات اعتراضی در خارج رو آورند. رژیم که از این موضوع مطلع است، می‌کوشد آنان را بترساند. عوامل رژیم هم در تظاهرات شرکت می‌کنند تا افراد را شناسایی کنند. در مواردی علنا افراد مورد تهدید قرار گرفته‌اند. 


صحنه‌ای از یک تظاهرات ایرانیان در هامبورگ
 صحنه‌ای از یک تظاهرات ایرانیان در هامبورگ


 
گزارشگران "پانوراما" در این باره تحقیق وسیعی کرده‌اند، هم از مخالفان پرس و جو کرده‌اند، هم حرکات "سفارتی"ها را زیر نظر گرفته‌اند. در گزارش آمده است که معترضان نامه‌های تهدیدآمیز دریافت کرده‌اند و بعضا خانواده‌هایشان در ایران زیر فشار قرار گرفته‌اند.
 

جاسوس‌گیری و تکذیب سفیر
در برنامه‌ی "پانوراما" آمده است که وزارت خارجه‌ی آلمان در پی پرسش گزارشگران این برنامه، کتبا تأیید کرده که دولت ایران مدام از آلمان خواهان اعمال محدودیت بر آزادی ایرانیان مقیم آلمان در بیان نظراتشان شده است. علی‌رضا شیخ عطار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان، این موضوع را تکذیب کرده است. او گفته است که در مورد اعتراضات، بسیار دروغ‌پردازی شده است. در برنامه‌ی "پانوراما" آمده است که رژیم ایران برای زیر نظر داشتن مخالفان خود جاسوس‌گیری می‌کند. در این برنامه یک مورد مستند شده است. یک ایرانی مقیم برلین به نام رحیم ترکاشوند شرح می‌دهد که پنج سال پیش در سفر به ایران دستگیر شده، یک هفته در زندان بوده و زیر فشار قرار گرفته که وقتی به آلمان برگشت برای رژیم خبرچینی کند. او می‌گوید که از ترس می‌پذیرد، اما پس از برگشت به آلمان به نزد پلیس می‌رود و ماجرا را شرح می‌دهد. سفیر جمهوری اسلامی در آلمان چنین خبرهایی را تکذیب کرده است. شیخ عطار در مصاحبه با "پانوراما" گفته است که دستگاه امنیتی ایران تکنیک‌هایی دارد برای آنکه بداند در هر نقطه از جهان چه می‌گذرد و از این رو به جاسوس‌گیری نیاز ندارد. 

اطلاعات دستگاه امنیتی آلمان
 
مورد ترکاشوند را دستگاه قضایی آلمان تأیید کرده است. دادستان به گزارشگران تلویزیون آلمان گفته که پس از آنکه یک خبرچین حکومت ایران اطلاعات خود را در اختیار پلیس آلمان گذاشت، در این کشور بررسی متمرکزی در مورد فعالیت‌های جاسوسی حکومت ایران علیه مخالفان این حکومت آغاز شد. 


دستگاه امنیتی آلمان این فعالیت‌ها را زیر نظر دارد. مانفرد موک، معاون سرپرست سازمان «حفاظت از قانون اساسی» ایالت هامبورگ، گزارش برنامه‌ی تلویزیونی "پانوراما" در مورد فعالیت‌های عوامل حکومت ایران علیه منتقدان خود را تأیید کرده و گفته است اطلاع دارند که بویژه در هامبورگ عوامل رژیم هم برای شناسایی مخالفان در تظاهرات شرکت می‌کنند. او گفته است «ما شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد عوامل رژیم از تظاهرات عکس‌برداری می‌کنند و هدفمندانه در صدد شناسایی مخالفان هستند.»

منبع: سایت رادیو دویچه وله
RN/BB
15.10.2009


 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024