- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
05 ارديبهشت 1386

 

در خواست برای حق اقامت برای پناهجویان؛

انتقاد به سیاستمدارانی که برای بی اعتبار کردن پناهجویان تلاش میکنند

 

 

 

25.04.2007 سایت انتگراسیون

حنیف حیدر نژاد، مددکار اجتماعی در امور پناهندگی و مهاجرین


در طول یکسال گذشته و در ارتباط با مباحث مربوط به اعطاء اقامت به دارندگان قدیمی دولدونگ در آلمان، دسته ای از سیاستمداران در توجیه موضع سخت خود بر علیه دادن حق اقامت پیوسته استدلال میکنند که میخواهند از تلاش "مهاجرت این دسته از افراد به زیر پوشش کمکهای دولتی" جلوگیری کنند. اظهارات این دسته از طریق رسانه های جمعی نیز پوشش داده میشود. این اظهارات می توانند برای بسیاری از شهروندان معمولی آلمانی دلایلی منطقی و قابل قبول بنظر بیایند. این اظهارات به اضافه بسیاری از گزارشات مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی یا سخنرانی ها این زمینه ذهنی را بر علیه خارجیان و پناهجویان دامن میزند که آنها ( پناهجویان) قصد سوء استفاده از سیستم کمکهای اجتماعی آلمان را دارند، از طرف دیگر این سیاستمداران استدلال میکنند که به دلییل مشکلات اقتصادی که آلمان با آن روبرو است، هزینه پناهجویان یک بار اضافه بوده و باید از آن خلاص شد.
انجمن یاری های پزشکی در اطلاعیه ای بی پایه بودن چنین استدلالی را افشاء کرده و خواهان آن است که قبل از بررسی لایحه تغییرات قانونی مربوط به اقامت توسط پارلمان، این نمایندگان مسئله را عمیق تر بررسی کنند.
این اطلاعیه همچنین تلاشی است برای روشن کردن اذهان عمومی در آلمان و به بحث گذاشتن موضوعاتی که روی آن سر پوش گذاشته میشود.


 
.......................


24.04.2007

اعلام موضع انجمن یاری های پزشکی بخوم در ارتباط با لایحه تغییرات قاتونی مرتبط با اقامت در قانون مهاجرت

تقدم با حق اقامت است


 


اتهام  جلوگیری از "مهاجرت به زیر پوشش کمکهای دولتی" به دارندگان قدیمی دولدونگ و پناهجویان، توجیه ناپذیر بوده وبا هدف بی اعتبار کردن این افراد در نزد افکار عمومی می باشد.

 

بلاخره پس از ماههای طولانی بحث ومذاکره بین احزاب تشکیل دهنده دولت، ائتلاف اتحاد دمکرات مسیحی ها و سوسیال دمکراتها، در تاریخ 28 مارس 2007 با تصویب لایحه ای تغییرات زیادی در زمینه امور مهاجرت و اقامت به جریان افتاد. در مرکز این تغییرات مسئله اقامت دارندگان قدیمی دولدونگ قرار دارد. لایحه پیش بینی میکند که دارندگان دولدونگ با هشت سال اقامت- در مورد خانواده های با بچه، شش سال- می توانند اجازه اقامت دریافت کنند. دادن اقامت نباید هزینه های سنگیینی رابه صندوق های دولتی تحمیل کند.  شرط  آن است که این دسته از افراد بتوانند تا پایان سال 2009 کار پیدا کنند(مستقل از کمکهای دولتی باشند).
در حال حاضر نزدیک 180000نفر پناهجوی "دولدونگی" داریم که سالهاست بدون هیچ چشم اندازی در آلمان زندگی میکنند. بسیاری از این افراد را کودکان و نوجوانانی تشکیل میدهند که یا در اینجا بدنیا آمده و یا حداقل در اینجا بزرگ شده اند. متاسفانه لایحه تنظیم شده پایانی بر وضعیت " صدور و تمدید پی در پی دولدونگ" ارائه نداده و برای اکثریت دارندگان دولدونگ، هیچ چشم انداز زندگی بهتری در آلمان را ارائه نمیدهد.
در توجیه این سیاست غیر انسانی از سوی سیاستمداران آلمان این نظر ارائه میشود که باید از مهاجرت این دسته به سیستم کمکهای اجتماعی جلوگیری بعمل آورد. اگر چه این نوع بیان مسئله می تواند قابل درک بنظر بیاید، اما در یک نگاه دقیقتر مشخص میشود که این نوع استدلال تلاشی پوپولیستی و عوامفریبانه است که در آن سعی میشود تا فضا و آتمسفر در نزد افکار عمومی به نحو منفی بر علیه پناهجویان سمت وسو داده شود.

بر اساس گزارش اداره آمار فدرال در پایان سال 2004 جمعا 230170 نفر زیر پوشش کمکهای اجتماعی خاص پناهجویان قرار داشته اند. مبلغ خالص خرج شده برای این تعداد برابر 1.2 میلیارد یورو در این سال بوده است. یدین ترتیب سرانه سالیانه هر پناهجو در این سال برابر 5214 یورو، ماهیانه ای برابر با 434.50 یورو و روزانه ای برابر با  14 یورو 20 سنت بوده است.

کمکهای خاص پناهجویان را افرادی دریافت میکنند که در صورت نیازمندی به کمکهای دولتی،  نمی توانند از صندوق کمکهای سوسیال ومستمری بیکاری شماره دو  بهرمند شوند. کمکهای ناچیزی که تحت عنوان کمکهای سوسیال ( تامین اجتماعی) خاص پناهجویان پرداخت میشود، تنها شامل افراد "دولدونگی" نشده، بلکه متقاضیان پناهندگی و نیز آندسته که بدلایل انسانی به آنها اجازه اقامت داده شده است را نیز شامل میگردد.
بر اساس ماده 3 قانون سوسیال خاص پناهجویان" نیازهای ضروری مرتبط با غذا، محل خواب، سیستم گرمائی و شوفاژ ، پوشاک، بهداشت ودرمان  ... به شکل کمکهای جنسی تامین میگردد". همچنین  مبلغ 20 یورو و 45 سنت به افرادی که 15 سال شده باشند، و مبلغ 40 یورو و90 سنت به افراد بزرگ سال "پول نقد به عنوان خرجی روزانه" پرداخت میشود.

در عمل اما، مطابق این مقرارت بسیاری از پناهجویان حتی (همین) پول نقد را نیز دریافت نکرده و بجای آن، به آنها کوپن داده میشود.

اتهام "مهاجرت به زیر پوشش کمکهای دولتی" همچنین از یک نظر دیگر بی اعتبار است. اگر دقت شود ملاحظه خواهد شد که اجازه کار بسیاری از افراد " دولدونگی" از ابتدا سال 2005  تا  نوامبر 2006 توسط ادارات خارجیان از آنها گرفته شده است و به همین خاطر است که بسیاری از افرادی که می توانند شامل برخورداری از شرایط اجازه اقامت شوند، بدلیل از دست دادن کار و اینکه نمی توانند هزینه های زندگیشان را خودشان تامین کنند، از برخورداری از این این امکان محروم میشوند.

 نظر به واقعیات گفته شده این سوال مطرح است که؛ با چه انگیزه ای در طول دو سا ل گذشته اجازه کار"دولدونگی" هائی که شاغل بوده و مالیات می پرداخته اند از آنها گرفته و آنها را به صندوق کمکهای دولتی ارجاع دادند؟ چه تعداد افراد مشمول این اقدامات میشوند؟ به چه دلیل این موضوع در معرض افکار عمومی به بحث گذاشته نمی شود، بلکه اینگونه وانمود میگردد که گویا قصد وهدف پناهجویان سوء استفاده از کمکهای دولتی است.
در رابطه با این مسئله انجمن یاری های پزشکی برای پناهجویان در شهر بوخوم از زمان به اجرا گذاشته شده قانون جدید مهاجرت،  از سوی بسیاری از پناهجویان مورد مراجعه و تماس قرا گرفته است. بسیاری از این افراد کماکان زیر بار فشارهای مختلف روحی- اجتماعی ناشی از بیکاری و از دست دادن شغل و تاثیرات آن بر زندگیشان در رنج بسر میبرند.

نظر به این واقعیت که آلمان در سال 2006 با  بیش از 800 میلیارد یورو صادرات کالا، برای چهارمین سال پیاپی مقام اول در صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است،  نظر به عملیات جنگنده های تورنادو(در افغانستان) که بدون دردسر مأموریت آن به تصویب رسید، ماموریتی که مطابق پیشبینی ها، هزینه ای بالغ بر سالیانه 70 میلیون یورو را موجب میشود، بسیار جای تعجب و شگفتی دارد که تأمین هزینه پناهجویانی که به حفاظت نیاز داشته و مخارج آنها روزانه بالغ بر 14 یورو و20 سنت میگردد، به عنوان یک مشکل طرح میشود!

تجارب سالیان کار در مشاوره و همراهی با پناهجویان نشان میدهند که هرچقدر زمان بلاتکلیفی و اقامت نا مطمعن پناهجویان طولانی تر میگردد، به همان اندازه نیز مشکلات وبیماریهای روحی- اجتماعی آنها افزایش میابد. این تجارب همچنین نشان میدهند که بخدمت گرفتن اقدامات مناسب پیشگیرانه نقش بسیار تعیین کننده ای در تأمین و تضمین سلامتی پناهجویان دارد. اقداماتی که در آن با توجه به موقع به زمینه های تولید کننده ناراحتی های روحی- روانی و  آنچه که ضربه و یک شوک روحی را موجب گشته بوده است، می توان با اقدام به موقع نهایتا از بدتر شدن این ناراحتی ها و یا بازگشت و دوباره و زنده شدن ضربه های روحی قبلی جلوگیری کرد.
انجمن یاری های پزشکی  بوخوم  ده سال است که برای  بهبود شرایط پناهجویان و خانواده آنان و برای تأمین یک زندگی سالم و انسانی برای آنها مبارزه میکند. این انجمن بدلیل تجارب بسیارعملی خود متقاعد است که تأمین یک اقامت تضمین دار و محکم،  بهترین راه حل برای پناهجویان وجامعه پذیرنده آنان میباشد.
قبل از آنکه در هفته ها و ماههای آتی،  پارلمان بررسی لایحه مصوب 28 مارس کابینه فدرال را به تصویب برساند، انجمن یاری های پزشکی بوخوم این سیاستمداران را فرا میخواند تا یک راه حل انسانی برای حل مسئله اقامت پناهجویان دارنده دولدونگ پیدا کنند، راه حلی که اجازه اقامت و اجازه کار آنان را تضمین کند. راه حلی که در آن بجای آنچه که تا کنون مسئله مالی در مرکز محاسبات قرا داشته، وضعیت کودکان، بیماران، سالخوردگان، خانواده های پر اولاد و آنانی که دچار شوک وضربه روحی شده اند، مورد توجه قرار گیرد.
همچنین نکته تعیین کننده در این راه حل باید این باشد که امکان به اجرا گذاشتن قانون بسته به میل ادارات خارجیان در آن کاملا منتفی شده باشد.
 

متن آلمانی اطلاعیه

 

 



Stellungnahme der Medizinischen Flüchtlingshilfe Bochum e.V. zum Entwurf von Neuregelungen im Zuwanderungs- und Bleiberecht, 24.4.2007

 

 

Gesicherter Aufenthalt hat Vorrang

Vorwurf der „Zuwanderung in die Sozialkassen“ an langjährig geduldete Flüchtlinge ist ungerechtfertigt und diskreditiert die Betroffenen in der Öffentlichkeit

Am 28. März 2007 hat das Bundeskabinett nach monatelangem Streit zwischen Union und SPD zahlreiche Neuregelungen im Zuwanderungs- und Bleiberecht auf den Weg gebracht. Im Zentrum dieses Gesetzentwurfes stehen neue Bleiberechtsregeln für langjährig geduldete Flüchtlinge.
Der Entwurf sieht vor, dass geduldete Flüchtlinge, die mindestens acht Jahre - bei Familien mit Kindern sechs Jahre - in Deutschland gelebt haben, bleiben dürfen. Für die betroffenen Menschen sollen keine höheren Sozialleistungen anfallen. Voraussetzung ist, dass sie bis Ende 2009 eine Arbeit gefunden haben.
Zurzeit leben ca. 180.000 geduldete Flüchtlinge lange Jahre perspektivlos in Deutschland. Eine großer Teil dieser Personengruppe sind Kinder und Jugendliche, von denen viele bereits in Deutschland geboren oder zumindest aufgewachsen sind. Leider zielt auch dieser Entwurf nicht auf ein Ende der bisherigen Praxis der so genannten „Kettenduldungen“ und zeigt somit für die Mehrheit der geduldeten Flüchtlinge auch keine bessere Perspektive für ein Leben in Deutschland auf.

Als Rechtfertigung dieser menschenunwürdigen Politik gegenüber langjährig geduldeten Flüchtlingen wird von Seiten der deutschen Politik immer wieder angeführt, dass eine Zuwanderung in die sozialen Sicherungssysteme verhindert werden muss. Diese Darstellung klingt nachvollziehbar, erweist sich aber bei genauerer Betrachtung als populistischer Versuch, die gesellschaftliche Stimmung gegenüber Flüchtlingen negativ zu beeinflussen.

Bis Ende 2004 wurden laut statistischem Bundesamt 230.107 Personen als Empfänger des Asylbewerberleistungsgesetzes (AsylbLG) registriert. Die Nettoausgaben für die gesamten Leistungen an diese Personengruppe betrug 1.2 Mrd. Euro. Das entspricht pro Person ca. 5.214 Euro jährlich, monatlich 434,50 Euro und täglich ca. 14,20 Euro.

Leistungen nach dem AsylbLG erhalten die Personengruppen, die im Falle der Bedürftigkeit keinen Anspruch auf Leistungen der Sozialhilfe bzw. Arbeitslosengeld II zur Sicherung des Existenzminimums haben. Die erheblich geringeren Leistungen nach dem AsylbLG erhalten dabei nicht nur geduldete Flüchtlinge, sondern auch AsylbewerberInnen in laufenden Asylverfahren und diejenigen, die aus humanitären Gründen ein Aufenthaltsrecht erhalten haben.
Nach § 3 AsylbLG wird „der notwendige Bedarf an Ernährung, Unterkunft, Heizung, Kleidung, Gesundheits- und Körperpflege und Gebrauchs- und Verbrauchsgütern des Haushalts [...] durch Sachleistungen gedeckt“. Als „Geldbetrag zur Deckung persönlicher Bedürfnisse des täglichen Lebens“ erhalten Leistungsberechtigte von Beginn des 15. Lebensjahres 20,45 Euro und Alleinstehende bzw. Haushaltsvorstände 40,90 Euro monatlich als Barleistungen.

Diese Regelung hat zur Folge, dass viele Flüchtlinge keine Bargeldleistungen erhalten, sondern Gutscheine.
Der Vorwurf der „Zuwanderung“ in die sozialen Sicherungssysteme ist vor allem auch vor dem Hintergrund haltlos, dass vielen langjährig Geduldeten bis zum Januar 2005 bzw. November 2006 erst durch die Maßnahmen der Ausländerbehörden die Arbeitserlaubnisse entzogen wurden. Dadurch hatten die Betroffenen letztlich keine Möglichkeit, ihren Lebensunterhalt komplett oder zumindest teilweise aus eigenen Mitteln zu bestreiten.

Angesichts dieser Tatsache stellt sich zumindest die Frage, mit welcher Motivation in den letzten zwei Jahren sozialversicherungspflichtig beschäftigten Flüchtlingen die Arbeitserlaubnisse entzogen wurden und sie so in die Sozialsysteme gedrängt wurden. Wie viele Menschen wurden von dieser Maßnahme betroffen? Warum wird diese Tatsache nicht in der Öffentlichkeit thematisiert, sondern weiterhin so getan, als wäre eine Inanspruchnahme öffentlicher Leistungen geradezu das Ziel der Flüchtlinge?

Die Medizinische Flüchtlingshilfe Bochum e.V. wird seit Inkrafttreten des Zuwanderungsgesetzes vom 1. Januar 2005 zunehmend von geduldeten Flüchtlingen in Anspruch genommen, denen die Arbeitserlaubnis entzogen wurde. Viele von ihnen leiden nach wie vor unter den psychosozialen Folgen dieses Verlustes der Selbstständigkeit.

Angesichts der Tatsache, dass Deutschland mit über 800 Mrd. Euro Warenwert im vergangenen Jahr zum vierten Mal in Folge Exportweltmeister wurde und der offensichtlich problemlosen Zustimmung zum Tornado-Einsatz in Afghanistan, der Kosten in Höhe von mehr als 70 Millionen Euro verursacht, ist es schon erstaunlich, dass die Versorgung von schutzbedürftigen Flüchtlingen und ihren Familien mit täglich 14,20 Euro pro Person derart problematisiert wird.

Die langjährigen Erfahrungen in der Beratung und Begleitung von Flüchtlingen zeigen, dass die psychosozialen Probleme und psychosomatischen Erkrankungen umso stärker zunehmen, je länger die Zeit des unsicheren Aufenthaltes in Deutschland andauert. Diese Erfahrungen haben zugleich gezeigt, dass die frühzeitige Berücksichtigung der psychosozialen Probleme und gerade auch der vorangegangenen Traumatisierungen eine entscheidende Voraussetzung für die Durchführung angemessener Verfahren und Entscheidungen darstellt, wodurch sich letztlich gegebenenfalls eine Verschlimmerung des Gesundheitszustandes sowie eine Retraumatisierung der Flüchtlinge verhindern lässt.

Die Medizinische Flüchtlingshilfe Bochum e.V. kämpft seit zehn Jahren für eine bessere, gesündere und menschenwürdigere Lebenssituation von Flüchtlingen und ihren Familien. Sie ist aufgrund ihrer umfangreichen Erfahrungen, mehr denn je davon überzeugt, dass eine gesicherte Aufenthaltssituation eine Lösung für die betroffenen Flüchtlinge, aber auch für die Aufnahmegesellschaft darstellt.

Vor der endgültigen Abstimmung des am 28. März durch das Bundeskabinet beschlossenen Gesetzentwurfes durch Bundestag und Bundesrat in den kommenden Wochen/Monaten fordert die Medizinische Flüchtlingshilfe Bochum die politisch Verantwortlichen dazu auf, eine wirklich humane Regelung für geduldete Flüchtlinge zu finden, die ihr Bleiberecht und die Arbeitserlaubnis in Deutschland sichert. Dazu gehört vor allem eine Regelung, die gerade die Schwächsten unter den Flüchtlingen (Kinder und Jugendliche, Alte, Kranke, Traumatisierte und große Familien) berücksichtigt, statt sie, wie bisher beabsichtigt, allein aus angeblichen Kostengründen auszuschließen. Entscheidend ist vor allem, dass die beabsichtigten Regelungen so klar gefasst werden, dass eine unterschiedliche Auslegung und Praxis der Ausländerbehörden ausgeschlossen wird.

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024