- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
پاور پوینت > "انتگراسیون" و نگاهی به بازیگران و عوال اصلی تاثیر گذار بر آن چاپ ارسال به دوست
30 فروردين 1388


"انتگراسیون" عبارت است از: "...یک
پروسه یادگیری و تغییر و تأثیر گذاری و تأثیر پذیری متقابل که حتی یکی از دستاوردهای آن می تواند تغییر فرهنگ غالب، به معنی هرچه پر بار و  غنی تر کردن آن باشد. ... انتگراسیون را می توان یک تبادل باز فرهنگی بین خارجیان تازه وارد و آلمانیها دانست که در آن قبل از هر چیز جنبه های مثبت هر فرهنگی حفظ خواهد شد، و  جنبه ها ی دیگر در یک پروسه طولانی، خود را تغییر خواهد داد. .... انتگراسیون و هویت، امری ثابت و جامد و لایتغییر دیده نشده، بلکه به عنوان پدیده ای دائما در حال تغییر و دگرگونی، هردم تعریف تازه خود را خواهند داشت".


چه زمانی من خودم، "خود" را فردی "انتگریره" شدن می بینم؟

چه زمانی "تو" مرا فردی انتگریره شده میدانی؟

 انتگراسیون مفهومی است که بسیاری در امور اجتماعی و بویژه امور خارجیان از آن تلقی های متفاوت ارائه می دهند. از آنجا که واژه ای در زبان  فارسی معادل آن نمی یابیم و لغاتی چون انطباق، تطبیق یافتن ویا ادغام را نیز، مناسب و کافی نمی بینیم، لذا اصل واژه لاتین، که بین المللی شده است را بکار میگیریم.


تعریف: ا
نتگراسیون (لاتین) در علم جامعه شناسی، در لغت به معنی پیوند یک جزء( فرد یا یک گروه) با کل پیکره بزرگتر (جامعه ) می باشد.1

در ارتباط با مهاجرین
و خارجیان تازه وارد به یک کشور جدید و در نتیجه زندگی ملل و فرهنگ های مختلف با هم و در کنار هم انتگراسیون عبارت است از: "...یک پروسه یادگیری و تغییر و تأثیر گذاری و تأثیر پذیری متقابل که حتی یکی از دستاوردهای آن می تواند تغییر فرهنگ غالب، به معنی هرچه پر بار و  غنی تر کردن آن باشدبد .ین ترتیب می توان انتگراسیون را یک تبادل باز فرهنگی بین خارجیان تازه وارد و آلمانیها دانست که در آن قبل از هرچیز جنبه های مثبت هر فرهنگی حفظ خواهد شد، و  جنبه ها ی دیگر در یک پروسه طولانی، خود را تغییر خواهد داد. از این دیدگاه، انتگراسیون و هویت امری ثابت و جامد و لایتغییر دیده نشده، بلکه به عنوان پدیده ای دائما در حال تغییر و دگرگونی، هردم تعریف تازه خود را خواهند داشت".2


از آنجا که
انتگراسیون یک پروسه است، تحقق آن در اساس به فاکتورهای زیر بستگی دارد:
-
 مبانی و چهارچوبهای قانونی موجود، نهاد قانونگذار و قانونگذاران،
- برخورد و سیاست های قوه مجریه و ادارات تابعه،
- موضع نهادهای غیر دولتی چون کلیسا و سازمانها و نهاد های مستقل،
- میزان مقبولیت و پذیرش این امر در جامعه،
- برخورد رسانه های گروهی و ارگانهای خبری اندیشه ساز ( رادیو و تلویزیون و مطبوعات)،
- و بالاخره تحقق انتگراسیون بطور جدی بستگی به انگیزه و تلاشهای خود فرد مهاجر و تازه وارد خواهد داشت.

پیش شرط چنین تلاشی نیز اطلاعات درست و موثق در مورد جامعه جدید می باشد. به عبارتی دیگر، زندگی در کشور و جامعه جدید، اطلاعات در مورد قوانین، فرهنگ، زبان و ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن را الزامی می سازد. این اطلاعات از جمله به ما کمک می کند تا نسبت به حقوق و وظایف خود آشنا شده و در کارها و زندگی خود موفق تر باشیم.

این پاورپوینت آموزشی، به زبان آلمانی و در تشریح محتوای فوق بوده و با هدف آشنائی مقدماتی با معنی و مفهوم "انتگراسیون" و  عوامل تاثیر گذار بر آن و برای علاقمندان به مهاجرت، مهاجرین و امور خارجیان  تنظیم شده است.

پاور پوینت حاضر شامل موضوعات زیر میباشد: 
1- تعریف انتگراسیون از زاویه دید جامعه شناسی و علوم اجتماعی
2- مهاجرین چه کسانی هستند؟
3- مهاجرین اغلب از کجا میایند؟ بیشترین مهاجرین ( در آلمان) از اروپا!
4- بازیگران و عوال اصلی تاثیر گذار در پروسه انتگراسیون؛ شرایط و زمیه ها
5- عواملی که پروسه انتگراسیون را مانع میشوند، کدام هستند؟
6- چه چیزی میتواند فاصله ( تا انتگریره شدن لازم) را تامین کرده و توازن در زمینه انتگراسیون را ممکن سازد؟ ارزشهای پایه ای که باید به آنها ملتزم بود کدام است؟
7- از چه زمانی من احساس می کنم که فردی "انتگریره" شده هستم؟ از چه زمانی "تو" مرا فردی انتگریره شده احساس می کنی؟
8- سهم "پناهجویان و پناهندگان از سیاست انتگراسیون آلمان چیست، انتگراسیون یا سوق دادن به سمت جرم و جنایت؟

این پاور پوینت از جمله شش موضوعی میباشد که در کلاس های آموزشی "انجمن یارهای پزشکی شهر بوخوم آلمان" در فوریه سال 2009 ارائه شده است و در اساس بر پایه نظریه ای که در سال 2001 و در پایان نامه تحصیلی نویسنده آمده بوده است، تنظیم شده است. طبعا توضیحات شفاهی و حضوری و پرسش و پاسخ پیرامون موضوعی که از طریق پاور پوینت ارائه میشود می تواند در فراگیری مطلب بسیار مفید و مؤثر باشد، با این وجود، امید آن است که علاقمندان بتوانند در همین حد نیز از این پاور پوینت استفاده لازم را ببرند.
 
حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناهندگی و مهاجرین

  
1- Duden, Das Fremdewörterbuch3. Auflage1974, ISBN 3- 411 -00915-2    

 2- Fachlexikon der sozialen Arbeit, 4. Auflage 1997, ISBN 3- 17-005782-6

      
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024