- جمعه 7 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
نگاهی به گزارش سال 2005 بخش مددکاری اجتماعی و مرکز مشاوره در امور پناهجویان در شهر بوخوم آلمان چاپ ارسال به دوست
04 دي 1385

 

 



نگاهی به گزارش سال 2005 بخش مددکاری اجتماعی و مرکز مشاوره
در امور پناهجویان در شهر بوخوم آلمان


12.04.06 - حنیف حیدر نژاد مددکار اجتماعی ، مشاور امور پناهندگی و مهاجرین

انجمن " یاری های پزشکی به پناهجویان  = Medizinischen Flüchtlingshilfe "، یک انجمن حقوق بشری مستقل غیر دولتی، غیر حزبی وغیر مذهبی می باشد که در سال 1997در شهر بوخوم آلمان تأسیس شده است. درسال 1993 با تغییر در قانون اساسی و اضافه شدن ماده 16 - آ ، شرایط پذیرش پناهندگی در آلمان سختر شد. چند سال بعد، در سال 1997 نیز با تغییرات دیگری  در قانون تأمین خدمات اجتماعی، امکانات دولتی که به  پناهجویان تعلق می گرفت به شدت کاهش پیدا کرده و بسیارمحدود شد.
تا این سال پناهجویان جدید و آنان که پرونده شان در دست رسیدگی بود، از خدمات یکسان تأمین اجتماعی
( سوسیال هیلفه = Sozialhilfe )، همچون دیگر شهروندان آلمانی برخوردار بودند. در این سال برای این گروه از خارجیان، قانون جدیدی به اجراء گذاشته شد: ( آزول بوربا لایستونگ گزتس = Asylbewerberleistungsgesetz )
این قانون، خدمات اجتماعی برای پناهجویان را 30% نسبت به قانون معمول کاهش داد. علاوه بر آن به شهرداریها این اختیار داده شد تا به پناهجویان تحت پوشش این قانون، پول و یا به "صلاح دید و تشخیص خود"، کوپن تحویل داده شود.
همچنین  از زمان تصویب این قانون، مواد غذائی می تواند در هر شهر و "کمون" ( Kommun = شهرداری بخش ،ناحیه) بسته به تصمیم خود آن شهرداری، به صورت جیره خشک، غذای از پیش آماده بسته بندی شده ویا کوپن غذا توزیع گردد. در شهرهای محدودی نیز به پناهجویان، پول نقد تحویل داده می شود.
در ادامه همان سیاستها، کمکهای پزشکی نیز بصورت جدی کاهش پیدا کرد واز آنزمان مراجعه به پزشک با برگه سه ماهه اداره "سوسیال"( Sozialamt =اراده تأمین خدمات اجتماعی) امکان پذیر می باشد. برای مراجعه به پزشک متخصص  نیز باید دکتر عمومی  آنرا تآئید کرده و یک برگه صادر کند. در این حالت اداره "سوسیال" برگه جداگانه ای برای مراجعه به پزشک متخصص صادر می کند. علاوه بر اینها تقبل بسیاری از هزینه های درمانی و یا مراجعه به بیمارستان، نیاز به معاینه و تأئید پزشک دولتی در اداره بهداری هر شهر یا ناحیه دارد. در بسیاری از موارد نیز تنها در صورت خطر مرگ یا  تأئید حالت "وخیم"، این گونه هزینه ها قبول شده و پرداخت می شوند.

در سال 1997 با تصویب و به اجراء در آمدن این قانون جدید تآمین اجتماعی(؟!!) پناهجویان، بسیاری از فعالین حقوق بشری یا مدافعین حقوق پناهجویان با آن مخالفت کردند. فراتر از فقط مخالفت لفظی، بودند افراد و گروهائی که با تأسیس انجمنهای یاری رسانی به پناهجویان، تلاش کردند تا به سهم خود با این قوانین مقابله کنند.

در شهر بوخوم آلمان نیز تعدادی دانشجویان پزشکی فعال  در زمینه های حقوق بشری و فعالیتهای اینترناسیونالیستی به تأسیس یک انجمن اقدام کردند.


هدف آنها " مبارزه با قوانین تبعیض آمیز" ی بود که پناهجویان را از یک حق انسانی، یعنی برخوردار بودن از امکانات برابر درمانی محروم می کرد.
این افراد با ایجاد شبکه ای از پزشکان از تخصص های مختلف، این امکان را ایجاد کردند تا پناهچویان یا آندسته از خارجیانی که هنوز اقامت ثابت پیدا نکرده و نمی توانستند در چهار چوب محدودیتهای قانونی از یکسری خدمات درمانی برخوردار شوند، با مراجعه به این انجمن به پزشکانی که با این انجمن همکاری می کردند، ارجاع داده شوند.
امکانات مالی این انجمن و یا پزشکانی که با آن همکاری می کردند و می کنند محدود می باشد و هزینه های  پیش آمده  از محل کمکهای مالی جمع آوری شده، پرداخت می شوند.
افراد ی که  به بخش کمکهای پزشکی می آیند، می توانند بصورت ناشناس = Ananym  مراجعه کرده و در این بخش اسم ومشخصات از کسی سؤال نشده و یا در جائی ثبت نمی شود.

به تدریج و بعد از چند سال از شروع فعالیتهای این انجمن، مشخص شد که بسیاری از پناهجویان نه تنها از ناراحتی جسمی رنج می برند، بلکه چه بدلیل تجارب تلخ ناشی از فرار از کشورشان ویا بدلیل شرایط غیر انسانی که در آلمان در آن بسر می برند، زیر فشار انواع ناراحتی های روحی و نیز ناراحتی های روحی- اجتماعی قرار دارند.

از این رو لازم شد تا در کنار بخشی که امور پزشکی و ارجاع افراد به پزشکان داوطلب را عهده دار بود، بخش روانشناسی نیز فعال گردد. چندی بعد مشخص شد که علاوه بر دو بخش پیش گفته ، یک بخش مددکاری اجتماعی نیز ضروری می باشد.  به این ترتیب از سال 2003 بخش مددکاری اجتماعی نیز تحت عنوان " خدمات اجتماعی برای پناهجویان = Flüechtlingssozialhilfe کار خود در این انجمن را شروع کرد.

 

تأمین مالی هزینه های انجمن
انجمن یاری های پزشکی برای پناهجویان در شهر بوخوم آلمان از طرق زیر تأمین مالی می شود:
- از طریق کمکهای مالی و حق عضویت،
- از طرف شهرداری  شهر بوخوم : تأمین مخارج اجاره محل ودفتر و وسایل کار،
- از طریق بودجه ایالتی: پرداخت هزینه های پرسنلی.  این بودجه از طریق پارلمان ایالتی تصویب و از طریق
نواحی اداری = Bezirksregierung به سازمانهای مادر (Dachverbande)که مراکز مشاوره پناهندگی تحت پوشش آنها می باشند، پرداخت می شود.

در سال 2005  تعداد 61 مرکز مشاوره در امور پناهندگی درایالت نورد راین وستفالن از این کمکها برخوردار بودند. در سال 2006 بدلیل سیاستهای صرفه جوئی دولت ایالتی، 20% از بودجه اختصاصی به امور مشاوره پناهجویان کم شد ودرنتیجه در سال2006 تنها 58 مرکز می توانند از این کمکها برخوردار شوند.

کمکهای فوق سالیانه بوده و ادامه پرداخت یا کم وزیاد شدن آنها، هر سال نیاز به تصویب مجدد دارد.
علاوه بر منابع فوق، این انجمن تلاش می کند تا هر سال از صندوقهای مختلف، کمک مالی جذب کند برای مثال:
- دفتر آلمان کمیساریای امور پناهندگی سازمان ملل متحد
- بنیاد محیط زیست و توسعه در ایالت نورد راین وستفالن
- برای سال 2006 نیز تلاش شده که مؤافقت صندوق  کمک به پناهجویان اتحادیه اروپا جلب گردد.

بخشهای مختلف انجمن یاری های پزشکی شهر بوخوم آلمان هرسال گزارشی از کار خود ارائه میدهند. مختصری از مجموعه این گزارشات نیز از طریق گزارش سالیانه انجمن منتشر می گردد.

آنچه در ادامه می آید مربوط به بخش مددکاری اجتماعی این انجمن می باشد.
گزارش سال 2005 بخش مددکاری این انجمن با کمک فاکت و نمونه های مختلف،  قوانین و سیاست تبعیض آمیز و غیر انسانی آلمان در ارتباط با پناهجویان را تشریح و تأثیرات روحی – اجتماعی آنرا در زمینه های مختلف برشمرده ونسبت به عواقب زیانبار انسانی و اجتماعی آن در آینده هشدار داده و خواهان سیاستی مبتنی بر ارزشهای انسانی و حقوق بشر برای پایان به این وضعیت می باشد.
 از آنجا که ترجمه کامل این گزارش بدلیل نداشتن وقت امکان پذیر نیست، تنها به نگاهی کلی به این گزارش اکتفاء می شود.
( درصورتی که فرد علاقمندی مایل به ترجمه کامل این گزارش یا دیگر گزارشات نویسنده باشد، به گرمی از آن استقبال می شود. لیست دیگر مطالب نویسنده در پایان می آید).

 

 

 

نگاهی به گزارش سال 2005 مرکز مشاوره امور پناهجویان وابسته به انجمن یاری های پزشکی، در شهر بوخوم

 

- فصل اول این گزارش علاوه برشرح وظایف و اطلاعات کلی مربوط به فعالیتهای این مرکز مشاوره، موضوع و تمرکز اصلی خود برای سال 2005 را با توجه به به اجراء درآمدن قانون جدید مهاجرت و اقامت ، به مسئله " تأثیرات  سیاست پناهندگی آلمان و بررسی عواقب روحی- اجتماعی آن بر زندگی پناهجویانی که (اقامت) نوع دولدونگ دارند" قرار داده است.

 

- فصل دوم به  آمارمراجعین و موضوع مراجعات احتصاص دارد.
در کنار ایرانیان که بدلیل امکان مشاوره به زبان مادری، بالاترین درصد مراجعین را تشکیل میدهند، در مجموع از 19 کشور مختلف دیگر ، پناهجویان و یا خارجیانی با انواع اقامت به این مرکز مراجعه داشته اند. از جمله از کشورهای: ترکیه، عراق، سوریه، افغانستان و یا کشورهای شرق اروپا بویژه از صربستان و مونته نگرو( کوزوو)، همچنین افرادی از کشورهای مختلف آفریقائی

در فاصله اول ژانویه تا  آخر دسامبر 2005 در مجموع مراجعه :
- 255 مراجعه کننده،
- در 439 نوبت،

- و در ارتباط با 1302 موضوع متفاوت به ثبت رسیده است.

 

جدول و نمودارهای زیر به تفکیک آمار مراجعین، علت و موضوع مراجعه و وضعیت اقامتی مراجعه کنندگان را نشان میدهند.

نمودارهای آماری سال 2005 بخش مددکاری انجمن یاری های پزشکی برای پناهجویان در بوخوم- آلمان

       
 
   

فقط ازآغاز ماه 3  تا  پایان ماه   12 2005

  مجموع سال 2005  
جمع  افراد مراجعه کننده 157   255
 
مجمع تماسها 341   439
 
جمع موضوعات مشاوره 1018   1302
 
 
       

 

 


- درفصل سوم از این گزارش زیر عنوان " زندگی با <دولدونگ> یعنی چه و چه بهمراه دارد؟"، به موضوعات زیر اشاره می شود:
- تعریف حقوقی دولدونگ ( برگه  اقامتی به مثابه حکم اخراج)
- جدول آخرین آمار افراد " دولدونگی" به نقل از سؤال و جوابهای یکی از نمایندگان پارلمان آلمان از دولت فدرال

در ادامه،این گزارش به عواقب ومحدودیتهائی که قانون در زمینه های مختلف برای پناهجویان ایجاد کرده است، اشاره شده و از جمله محدودیتهای قانونی در موارد زیر توضیح داده می شوند:
- کار و دریافت اجازه کار
- مستمری ماهیانه دولتی
- محدودیت ترک محل زندگی
- کمبوها و محدودیتهای امکانات درمانی
- محل سکونت و مشکلات زندگی در کمپ های پناهندگی
- تمدید اقامت و مشکلات و فشارهای روحی مربوط به آن

 

- فصل چهارم این گزارش به تشریح بدتر شدن شرایط زندگی پناهجویان در سال 2005 و بعد از به اجراء درآمدن قانون جدید اقامت اختصاص دارد و بویژه این نکته را روشن می کند که چگونه با سیاستهای دولتی، عملا پناهجویان به حاشیه زندگی اجتماعی رانده شده و چگونه استعدادهای آنان نادیده گرفته می شود.

در فصل پنجم عواقب و تأثیرات روحی- اجتماعی زندگی در چنین شرایطی تشریح می گردد و با کمک نمونه ها، تلاش میشود نشان داده شود که چگونه سیاستی که دولت آلمان در زمینه پناهجویان و افرادی که ( اقامت نوع) دولدونگ دارد، هرنوع امید به آینده را از آنان گرفته و بسیاری از آنها را به انسانهای بیماری تبدیل و تا لبه مرگ و خودکشی سوق میدهد.
دراین قسمت به یک کار تحقیقی در مورد خودکشی و اقداماتی که از آن طریق پناهجویان به عنوان اعتراض به این سیاستها، امنیت جانی خود و دیگران را به خطر می اندازند اشاره می گردد.

 

- فصل ششم به چشم اندازها نظر داشته و در سه مورد به آن می پردازد:
- در کوتاه مدت:  ادامه این سیاست افزایش بیماریهای روحی اجتماعی و بیماریهائی با منشاء روحی و عصبی را در بین پناهجویان بدنبال خواهد داشت،
- در میان مدت:  ادامه این وضعیت می تواند به افزایش  ناهنجاریهای اجتماعی، افزایش مشکلات جوانان و نوجوانان در مدرسه ویا ترک تحصیل، و نیز رشد مشکلات خانوادگی و افزایش جرم وجنایت منجر شود،
- در دراز مدت: نتیجه گیری می شود که در چنین وضعیتی، نرمها و ارزشهای اجتماعی دچار بحران شده وتوضیح داده می شود که در چنین شرایطی است که نیروهای راست گرا، شونیست- ناسیونالیستها، نژاد پرستان و نیز فوندامنتتا لیستها و افراطی های مذهبی می توانند به جذب نیرو و پیشبرد سیاستهای خود امید ببندند.

 

در پایان این گزارش آمده است : ادامه سیاستهای غیر انسانی در امور پناهندگی و نبود سیاست درست در جذب و آموزش پناهجویان، پناهندگان و مهاجرین در 40 سال گذشته، این مسئله را به یک معضل اجتماعی که همه مردم  و تمامی جامعه را دربرمی گیرد تبدیل کرده است و تأکید شده است که ضرورت یک زندگی صلح آمیز، داشتن یک سیاست عادلانه و انسانی در امور پناهندگی می باشد.


اصل گزارش به زبان آلمانی

 

 

 

 

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024