- شنبه 29 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
حامد نیک پی، و ارائه ترکیبی از موسیقی سنتی و اسپانیایی در تازه ترین اثرش آلبوم "آسوده" چاپ ارسال به دوست
11 اسفند 1387

love-immortal.blogfa.com

در آلبوم تازه ای که اخیرا توسط حامد نیک پی، آهنگساز، نوازنده و خواننده جوان ایرانی ساکن سن فرانسیسکو تهیه و منتشر شده است موسیقی سنتی ایرانی، ملودی های کردی و گیتار فلامنکوی اسپانیایی به صورت تازه ای درهم ادغام شده اند.
آلبوم « آسوده » تازه ترین اثر حامد نیک پی است که آهنگ های آن در یک دوران هشت ساله تجربی و تحت تاثیر اشعار عماد خراسانی و فریدون مشیری ساخته شده است. حامد در این مورد می گوید: « من همیشه از شعر شروع می کنم. انتخاب شعرها همگی بر مبنای حس لحظاتی بوده است که من شخصا آن ها را تجربه کرده ام. حرف این اشعار، حرف دل من بوده است.

حامد نیک پی درسال ۱۹۷۷ در تهران به دنیا آمد و به تشویق مادرش که دلبستگی عمیقی به اشعار و موسیقی سنتی ایرانی داشته است از هفت سالگی آغاز به خواندن کرد. حامد در ۹ سالگی نزد استادانی چون هوشنگ ظریف و زید الله  طلوعی به یادگیری تار و سه تار پرداخت و در نوجوانی با نواختن تنبور، عود و دف توانست مهارت خاص خود را در نواختن هر پنج ساز به نمایش بگذارد.

توجه خاص حامد به موسیقی اصیل ایرانی و نیز علاقه ای که او به ساختن موسیقی نشان داد موجب شد که در مکتب استادانی چون وارطان سحاکیان و فرهاد فخرالدینی به یادگیری اصول موسیقی و آهنگسازی بپردازد.

در جشنواره موسیقی ایرانی که در سال ۲۰۰۲ در تهران برگزار شد، حامد توانست مقام اول در رشته های بداهه سرایی و آوازخوانی را از آن خود سازد.

پس از دریافت مدرک تحصیلی درهنرهای آزاد، حامد به همراه برخی از برجسته ترین موسیقی دان های سنتی ایرانی به اجرای کنسرت هایی در داخل کشور و در کشورهای دیگر آسیا و اروپا پرداخت و توانست به عنوان یک نوازنده زبردست چند سازی در محافل هنری به معروفیت برسد.

حامد نیک پی ضمن کار با گروه های موسیقی مختلف از جمله پدرام درخشانی و گروه رومی، و نیز ارکستر عماد بنکدار با یکی از برجسته ترین آهنگسازان معاصر ایران، مجید درخشانی در ضبط چند اثر مختلف همکاری  داشته است..

از تکنوازی های حامد نیک پی در آثار برخی از مهم ترین کارگردان های سینمای ایران امروز استفاده شده است. او در ساختن موسیقی متن سریال تلویزیونی آهوی ماه نهم نیز با آهنگساز معروف سینمایی، رامین بهنا همکاری داشته است.

حامد موسیقی خود را ناشی از جوشش درونی ترین احساسات درونی خود می داند:« این احساسات عمیق و گوناگون چون همدم و هم نشینی ذاتی و همیشگی ، همواره بخشی از وجود من بوده اند. شاید موسیقی برای من همان وسیله ای بوده است که از طریق آن بتوانم با این احساسات به یک همزیستی مسالمت آمیز و نوعی تسلی خاطربرسم

حامد نیک پی مدت کوتاهی است که به ایالات متحده مهاجرت کرده است و آلبوم «آسوده» نخستین اثری است که خود او آن را تهیه و منتشر کرده است و از طریق سایت اینترنتی شخصی آن را به فروش می رساند :« باید صادقانه بگویم که زندگی در یک محیط آزاد مقداری از بارهای مزاحم ذهن مرا کم کرده است. امکاناتی که در این کشور داشته ام و عدم وابستگی به یک واسطه ای که باید کار مرا تولید کند یکی دیگر از مواردی است که مرا به این محیط تازه مدیون می کند.
«آسوده» سومین آلبوم حامد نیک پی است که صداو نوع آواز خوانی اش توانسته است عنوان « یکی از بهترین وکالیست های ایران امروز» را برای او به ارمغان بیاورد.

منبع: صدای آمریکا ۹ اسفند ۱۳۸۷ ، بر گرفته از سایت پژواک ایران
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024