- شنبه 29 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
حقوق بشر، موضوع جدید موسیقی های اعتراضی د رایران چاپ ارسال به دوست
04 اسفند 1387











موسیقی اعتراضی در سراسر دنیا و در تمام فعالیت های مدنی نقش به سزایی داشته اند. در همین راستا چندیست در ایران نیز گروه های مختلف موسیقی شروع به فعالیت در زمینه های حقوق بشر، حقوق زنان و ... کرده اند.
گروه موسیقی Freedom Band چندیست فعالیت های خود را در راستای حقوق بشر آغاز کرده است.

پیش از این اولین موسیقی تولیدی این گروه در سایت مجموعه فعالان حقوق بشر به طور رسمی منتشر شد. در زمینه فعالیت های این گروه و برنامه های آن با اعضای گروه به گفت و گو نشسته ایم.


1- ابتدا در رابطه با گروه خود و نوع فعالیت ها و سبک موسیقی خود برای ما توضیح دهید؟

در رابطه با این سوال باید خدمتتان عرض کنم  گروه ما متشکل از دو نفر است به نام های آریاو جاوید و نام گروه ما freedom band  بمعنی گروه آزادی. این نام را بدان جهت انتخاب کردیم که اسمی باشد ملموس وساده و برای همه معنی دار .به عبارتی دیگر آزادی کلمه ای است که در همه فرهنگ ها معنی یکسانی دارد و این معنای واحد به ما کمک می کند که افکارمان را بهتر به مردم بشناسانیم.چون آزادی در ارتباط تنگاتنگ با حیات و زندگی انسانی است.

سبک موسیقی که ما در آن فعالیت میکنیم سبک رپ است؛ این سبک را بدان جهت انتخاب کردیم  که سبکی اعتراضی وبهترین روش برای بیان مشکلات ومعضلات جامعه است.

2- انگیزه شما از تولید موسیقی اجتماعی انتقادی و به ویژه با تمرکز بر دفاع از حقوق بشر چیست؟    

اصلی ترین انگیزه مااین است که بتوانیم قدم کوچکی در راه احقاق حق بی گناهانی که حقوق آنها نا جوانمردانه پایمال می شود برداریم و این را به گوش تمام مردم ایران و جهان برسانیم که ایرانیان که  کتبیه حقوق بشر را هزاران سال پیش به نگارش در آورده اند ومبدا اجرای آن را ایران نهادند در حال حاضر هم  با تمام وجود و از هر راه ممکن سعی در دفاع از حقوق انسانی بی گناهان داردند.

ما سعی بر این داریم که مردم  را با معضلات جامعه آشنا کنیم معضلاتی که دور و بر خودشان است ولی از خطرات دچار شدن به آن ها آگاهی چندانی ندارند.سعی می کنیم  تا چراغ امید در دل آنها روشن کنیم تا در مقابله با این مشکلات و معضلات توامند باشند و خود را نبازند.در عین حال از کسانی انتقاد می کنیم که باعث می شوند این معضلات به وجود آید و یا دامن گیر مردم شود.

در حد توان خود گرچه محدود است و شاید به چشم هم نیاید  دوست داریم از این طریق به جامعه خود کمک کنیم.

3- جایگاه این نوع موسیقی انتقادی را در کشور چطور می بینید؟ این نوع از موسیقی چه تاثیری در آزادی و آگاهی افراد دارد؟

سبک رپ در ایران پیشرفت های خوبی داشته و در پی بدست آوردن جایگاه خود است ولی کمتر کسی به نفس موسیقی رپ که انتقادی واعتراضی است احترام گذاشته بطوری که معدود کسانی هستند که در موسیقی اعتراضی و انتقادی فعالیت می کنند.

اما به هر حال این نوع موسیقی نو پا بوده و در حال رشد روز افزون است.دلیل اینکه تعداد فعالیت کنندگان در بخش موسیقی انتقادی کم است محدودیت ها که همان نبود آزادی بیان است و هم چنین انتقاد پذیر نبودن کسانی که از آن ها انتقاد می شود.در ضمن به این نکته هم باید توجه کرد که این راه" راه سختی است و کسانی که در این نوع موسیقی فعالیت می کنند باید اماده گی مقابله با هر مشکلی که را داشته باشند.

این نوع موسیقی تاثیر بسزایی دارد که اعم تاثیر آن اگاهی دادن به قشر های مختلف جامعه است در مورد مشکلات و معضلات بطن جامعه امروزی و سعی در ایجاد حس انسان دوستی در مردم  به آن منظور که به کسانی که به این معضلات دچار شدند کمک کرده و بی تفاوت از کنار آنها نگذرند.

می توان از موسیقی این چنین استفاده کرد که با کانون توجه قرار دادن افرادی که حقشان پایمال شده در احقاق حق  و أزادی أن ها کمک کرد.

4- این نوع فعالیت ها چه تاثیری در جامعه و افکار عمومی دارد؟

این نوع فعالیت ها باعث معطوف شدن ذهن و افکار مردم به اطراف خودشان می شود تا ببینند در دور و بر خودشان چی می گذرد این کار شاید خیلی سخت باشد ولی انجام شدنی است. مردم چون در مشکلات روزمره خود غرق شدند به اطراف خودشان توجهی نمی کنند باید از این طریق بتوان مردم را آگاه کرد.اگر جامعه ای ذهنی پویا و عاری از افکار مسوم داشته باشد می تواند برای هر مشکلی راه حلی پیدا کند. و این فعالیت ها کمکی هست در باز یابی حس نوع دوستی در مردمی که در تلاطم  مشکلات خودشان غوطه ور هستند.

5- وضعیت دیگر گروه های هنری منتقد را چگونه می بینید و چه آینده ای برای آنان پیش بینی می کنید؟

در نوع موسیقی که ما در ان کار فعالیت میکنیم گروهای  معدودی هستند که کار می کنند وضعیت روبه رشد دارند  من برای همه آنها ارزو موفقیت کامیابی  میکنم.

آینده روشنی پیش رو همه ما و دیگر گروها است به شرطی که تلاش و کوشش کنیم وهمیار و هم دل هم باشیم تا در عرصه های مختلف موفق شویم.

6- برنامه های آتی گروه به چه شکل است ؟

 کمک به مجموعه فعالان حقوق بشر تا ما هم بتوانیم قطره باشیم از این دریا بی کران تا مانع نقض حقوق بشر در ایران شویم پیشرفت در کار با سعی و تلاشتمرکز بر موضوعات حقوق بشری و مشکلات و معضلات جامعه در ضمن آخرین اثر ما به نام "فحشا" که به معضل زنان روسپی و خیابانی می‌پردازد طی روزهای آینده از طریق مجموعه منتشر خواهد شد.


منبع: سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
يكشنبه ، 4 اسفند 1387 ، 09:39
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024