- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
15 فروردين 1386

  

نگاهی به شرایط اعطاء اقامت افراد دارنده "دولدونگ" در تغییرات قانونی جدید

 

 

 

 

04.04.2007

سایت انتگراسیون- حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی در امور پناهندگی و مهاجرین


توضیح:
کابینه دولت فدرال آلمان در تاریخ 28 مارس 2007 لایحه ای را در رابطه با تغییرات قانونی مربوط به امور خارجیان از تصویب گذراند. هدف از آن منطبق کردن قوانین آلمان با موازین اروپائی دراین زمینه میباشد. این لایحه اگر چه تنها یازده مورد تغییرات را شامل میشود، اما بالغ بر 435 صفحه می باشد. علت پر حجم بودن این لایحه آن است که تغییرات داده شده علاوه بر قانون مورد نظر ی که باید این تغییرات در آن وارد شود، همچنین باید در هر قانون دیگری نیز که این تغییرات جدید به آن مرتبط می باشد، وارد شده و اضافه گردد. به همین دلیل است که مطالعه این لایحه و مطمعن شدن از اینکه این تغییرات چه تأثیراتی را با خود به همراه خواهد داشت، زمان کافی برای مطالعه طلب می کند. معمولا بعد از مدتی نیز از سوی سازمانهای مدافع پناهندگان سمینارها ی توجیهی  برگزار میشود که هدف آن جا انداختن این تغییرات و آموزش لازم  در این زمینه به مشاورین و فعالین در این زمینه می باشد.

از آنجا که ما امکان پرداختن به همه تغییرات قانونی آورده شده در این لایحه را نداریم و از آنجا که تغییرات مرتبط با وضعیت اقامتی افراد دارنده دولدونگ از اولویت بالاتری برخوردار است، در این نوشتار تنها به برخی از مهمترین مواد در این زمینه اشاره کرده و امیدواریم بتوانیم در آینده  ترجمه این قسمت را در اختیار شما قرار دهیم.
تغییراتی که در این نوشته به آن اشاره میگردد در صفحات 57، 58،59 ،60، 113 و 114 لایحه تنظیمی آورده شده اند.
لایحه مذبور در صورتی که به موقع از تصویب پارلمان ( بوندس تاگ) و شورای ایالتها  (بوندس رات) بگذرد، به احتمال قوی از اول ماه یولی 2007 لازم الجرا خواهد شد.
 
  

تغییرات مورد نظر با اضافه شدن مواد 104a و  104b به قانون اقامت به اجرا گذاشته خواهند شد. 

 

.

ماده 104a
 تعیین تکلیف پرونده و موارد قدیمی
این ماده شامل هفت بند می باشد و تا حد زیادی برگرفته و در مواردی کپی برداری شده از مصوبه 17 نوامبر وزرای داخله ایالتها در رابطه با اقامت افراد قدیمی دارنده دولدونگ در سال 2006 می باشد.

بند 1 در مورد شرط زمانی تأکید دارد که این قانون شامل آندسته از افراد دارنده دولدونگ میگردد که تا اول یولی سال 2007 هشت سال اقامت آنها (برای افراد مجرد ) یا شش سال اقامت (برای خانواه ها یا افرادی که سرپرستی یک یا چند بچه زیر 18 سال را به عهده دارند ) تکمیل شده باشد.
نکته مهم در این رابطه:
الف) بدین ترتیب موعد زمانی تعیین شده برای سنجش تکمیل بودن زمان لازم برای افراد مجرد، محاسبه کردن تاریخ ورود آنها به آلمان حد اکثر تا اول یولی سال 1999 و برای خانواده ها یا افرادی که به تنهائی یک یا چند بچه زیر 18 سال را سرپرستی میکنند تا اول یولی سال 2001 خواهد بود.
ب) نکته مهم بعدی این است که در مورد خانواده ها یا افرادی که بچه زیر 18 سال دارند، داشتن بچه زیر 18 سالی که با هم زندگی کنند، کافی تشخیص داده شده و شرط اینکه بچه باید بالای سه سال داشته باشد، منظور نشده است.


دیگر شرایط لازم تعیین شده برای برخورداری از اجازه اقامت عبارتند از؛
1-  کافی بودن مساحت خانه ،
2- آشنائی با زبان آلمانی در حد کافی و بر اساس  کلاس پایه سطح 2
3- ارائه گواهی از مدرسه ای که بچه ها به آنجا میروند و درس میخوانند،
4- در صورتی که دارنده دولدونگ اطلاعات مهم و تعیین کننده ای ( مربوط به مشخصات فردی) را به غلط و برای گمراه کردن به اداره خارجیان نداده باشد و نیز در صورتی که با عدم همکاری با اداره خارجیان، عمدا پایان دادن به اقامت خود را مختل نکرده یا مانع آن نشده باشد.
نکته مهم در این مورد:
این بند دقیقا  تکرار بند 6.1 و 6.2 مصوبه وزرای داخله ایالتها در 17 نوامبر 2006 می باشد. این بند مانع اصلی بر سر راه بسیاری از دارندگان دولدونگ بود که همه شرایط دیگر را داشتند، اما اداره خارجیان به بهانه عدم همکاری در گذشته برای تهیه پاس و خروج از آلمان، حاضر نشد که به آنها اقامت بدهد. البته ادارات خارجیان در شهرها و مناطق مختلف یکسان عمل نکرده و هرکدام تفسیر خاص خود را از این مواد داشتند.
اما اگر در آینده اداره خارجیان بخواهند این بند را مثل سابق تفسیر کنند، راه برای گرفتن اجازه اقامت برای بسیاری سخت خواهد شد و تغییری با سابق نخواهد داشت. از آنجا که ادارات خارجیان برای اجرا این قانون یک دستور العمل اجرائی نیاز دارند، نمی توان ازهم اکنون با اطمینان گفت که  در آینده رفتار اداره خارجیان چگونه خواهد بود. تجربه گذشته نشان داده که ادارات خارجیان شهر به شهر و منطقه به منطقه، بر اساس منافع و جهت گیری های سیاسی شهرداری ها و احزاب حاکم در محل عمل کرده اند. برای اطمینان از چگونگی به اجرا در آمدن این ماده در چهارچوب قانون جدید، از سوی ادارات خارجیان، باید کماکان چند ماه منتظر آن ماند.
5- عدم همکاری و ارتباط یا حمایت از سازماهای افراطی و تروریستی ( "افراطی و تروریستی" در این قانون تعریف نشده است، معنی عملی آن باز این خواهد بود که ادارات خارجیان در تفسیر این مسئله دست باز خواهند داشت)
6- عدم ارتکاب به جرم در آلمان، جرمی که که به آن 50 روز زندان و یا معادل آن، جریمه نقدی تعلق گرفته باشد. این حد در مورد تخلفات مربوط به امور خاص خاریان ( مثل ترک منطقه زندگی بدون اجازه) تا 90 روز محاسبه میشود.

در صورتی که یک نفر دارنده دولدونگ شرایط فوق الذکر را دارا باشد و در صورتی که بتواند با اجازه کاری که به او داده میشود، کار کرده و بدون دریافت کمکهای دولتی زندگی خود و خانواه اش را تأمین نماید، دراین حالت به وی اقامت بر اساس ماده 21 بند 1 داده خواهد شد. ( به افراد واجد شرایط اجازه کار داده خواهد شد و تا پایان سال 2009 فرصت خواهند داشت که کار پیدا کنند و تا زمانی که کار پیدا نکرده اشند، کماکان همان وضعیت سابق را خواهند داشت).
از شرط آشنائی با زبان آلمانی مطابق بند 2 ماده  1 میتوان تا ماه یولی سال 2008 صرفنظر کرد. به عبارت دیگر اگر کسی الان مشکل زبان دارد، به وی تا اول یولی 2008 فرصت داده میشود که ضعف خود را برطرف کند و لی در صورتی که بدلایل پزشکی و روحی ( بیماری، بالابودن سن و...) امکان یادگیری زبان را نداشته باشد، می توان بطور کل از این شرط صرف نظر نمود.

متأسفانه بدلیل کمبود وقت، امکان توضیح بقیه مواد ممکن نیست.

.

متن کامل 435 صفحه ای لایحه

مواد  104b ،104a در صفحات 57، 59،58 و 60 ، مرتبط با اقامت دارندگان قدیمی دولدونگ  میباشند.

 

 

 

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024