- شنبه 29 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 

نامه سرگشاده به مریم رجوی






pan20

pan19
تولد دویست سالگی چارلز داروین چاپ ارسال به دوست
24 بهمن 1387

داروین در سال 1874

 12 فوریه دویستمین سالگرد تولد چارلز داروین، دانشمند بریتانیایی است. او نظریه تکامل را تدوین کرد و درک ما را از جهان هستی برای همیشه دگرگون کرد. چارلز داروین کتاب پر اهمیتش به نام "در باب سرمنشا گونه ها به شیوه انتخاب طبیعی" را در سال 1859 منتشر کرد. این نظریه با آنچه از پیدایش خلقت در انجیل آمده کاملا در تضاد است و باعث شد کلیسا به شدت به داروین حمله کند. البته دیری نپایید که این نظریه به یکی از ارکان اساسی علم زیست شناسی تبدیل شد و بر رشته های دیگر علمی نیز تاثیر گذاشت.

امروز، پنجشنبه 12 فوریه دویستمین سالگرد تولد چارلز داروین، دانشمند بریتانیایی است. به همین مناسبت برنامه های مختلفی برای یادبود او در این کشور برگزار می شود.
او نظریه تکامل را تدوین کرد و درک ما را از جهان هستی برای همیشه دگرگون کرد.
چارلز رابرت داروین روز 12 فوریه 1809 در روستای شروزبری، استان شراپشایر در انگلستان متولد شد. او خانواده ای متمول و با نفوذ داشت.
داروین در ابتدا قصد داشت رشته پزشکی را دنبال کند و در دانشگاه ادینبورگ آغاز به تحصیل کرد اما مدتی بعد به دانشگاه کمبریج رفت. در سال 1831 سفر اکتشافی خود را در کشتی ' بیگل ' شروع کرد و به مدت 5 سال به تحقیق و سفرهای خود ادامه داد.
در آنزمان بیشتر اروپاییان فکر می کردند همانطور که در انجیل آمده، جهان در هفت روز توسط خدا خلق شده است. یکی از کتابهایی که داروین در طول سفرش خواند، ' قاعده زمین شناسی' نوشته 'لایلز ' بود. در این کتاب به کشف فسیل هایی اشاره شده بود که نشان می داد گونه هایی از جانداران میلیون ها سال پیش زندگی می کردند.

 
جزایر گالاپاگوس به لاک پشت های عظیمش معروف است

مطالعات داروین با گونه های متنوع حیوانات و خصوصیاتی وابسته به علم زمین شناسی که در طول سفرش مشاهده کرد، مطابقت داشت.
ما نظریات او هنگامی شکل گرفت که از مجمع الجزایر گالاپاگوس در آمریکای جنوبی دیدن کرد. اين جزاير آتشفشانی که از جمله به لاک پشت های عظيم الجثه خود شناخته می شود در اقيانوس آرام و در غرب اکوادور قرار دارد.
داروین دید که هر یک از جزیره ها دارای نوعی پرنده فینچ است که در عین تشابه، خصوصیاتی کاملا متفاوت دارند.

داروین هنگام بازگشت به انگلستان در سال 1836 سعی کرد معمای چگونگی تکامل جانوران را حل کند. او با الهام گرفتن از تئوری های 'مالتوس' این نظریه را مطرح کرد که احتمال بقا و تولید مثل حیوانات و گیاهانی که با محیط زیست خود تطابق بیشتری دارند، بیشتر است.


فینچ های داروین

این گونه ها به شیوه انتخاب طبیعی خصوصیاتی را که به بقای آنها کمک کرده به نسل های بعدی منتقل می کنند و به این ترتیب به مرور زمان تکامل پیدا می کنند.
داروین بیست سال درباره نظریه خود تحقیق کرد. بعد از آنکه متوجه شد یک محقق دیگر به نام 'آلفرد راسل والاس' نیز نظریه های مشابهی را مطرح کرده است، هر دو با هم در سال 1858 مکاشفات خود را اعلام کردند.
چارلز داروین کتاب پر اهمیتش به نام "در باب سرمنشا گونه ها به شیوه انتخاب طبیعی" را در سال 1859 منتشر کرد.
کتاب او بسیار جنجال برانگیز بود، چون نتیجه منطقی تئوری داروین این است که انسانها نیز گونه ای از حیوانات، احتمالا میمون ها، هستند که به مرور زمان تکامل یافته اند.
این نظریه با آنچه از پیدایش خلقت در انجیل آمده کاملا در تضاد است و باعث شد کلیسا به شدت به داروین حمله کند. البته دیری نپایید که این نظریه به یکی از ارکان اساسی علم زیست شناسی تبدیل شد و بر رشته های دیگر علمی نیز تاثیر گذاشت.
داروین روز 19 آوریل 1882 در گذشت و در کلیسای وست مینستر ابی در لندن دفن شد.

منبع: سایت رادیو بی بی سی

آخرین مطالب:
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024