- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
08 فروردين 1386

 

 خود سوزی با دست وپای  زنجیر شده در بازداشتگاه پلیس! مرگ یا قتل؛ چرا وچطور؟!

 

 


27.03.2007 -  سایت انتگراسیون، حنیف حیدرنژاد


روز سه شنبه 27.03.2007  یک دادگاه ایالتی  در شهر دساو ( شرق آلمان) رسیدگی به پرونده مرگ ( قتل؟!) یک پناهجوی آفریقائی را آغاز کرد.
اوری جالو یک پناهجوی21 ساله  آفریقائی از کشور سیریالئون در 15 ژانویه 2005 در حالی که دست و پایش با زنجیر به تخت بسته شده بود، در یک سلول انفرادی در بازداشتگاه پلیس در شهر دساو بدلیل خودسوزی( !؟) کشته شد.
پلیس ادعا کرده که او مست بوده وبدلیل ایجاد مزاحمت برای زنان دستگیر وبه اداره پلیس منتقل شده وبدلیل مقاومتی که از خود نشان میداده او را به یک سلول انفرادی منتقل کرده و دست وپای او را با زنجیر به تخت می بندند. مامور پلیسی که مسئول این مرگ تشخیص داده شده، اعلام کرده که صدای داد و فریاد او را نشیده و صدای آژیر خطر را دیر شنیده بوده است. وی ابراز تاسف کرده که نتوانسته به موقع خودش را به سلول برساند.
سازمان های مدافع پناهجویان این تشریح ماجرا را دقیق و  کافی و قانع  کننده ندانسته و با طرح برخی سوالات دنبال روشن کردن این موضوع هستند که آیا براستی اوری جالو خودسوزی کرده است؟ برای روشن شدن این مسئله، سازمان پرو آزول وکنفدراسیون جهانی حقوقدانان، در یک بیانیه مشترک مطبوعاتی که چند روز قبل از تشکیل دادگاه بر گزار شد، ازجمله سوال می کنند:
- چگونه فندک اوری جالوموقع بازرسی وی از او گرفته نشده بوده است؟
- دلایل آثار ضرب وجرح بدنی که کالبد شکافی آنرا گواهی میکند، چه بوده است؟
- چگونه امکان پذیر است که فردی که گفته میشود مست بوده ودست و پایش با زنجیر به تخت بسته شده بوده، بتواند خودش با فندک، تشکی را که روکش ضد حریق دارد را به آتش بکشاند؟
- چرا متهم ( پلیس مسئول این مرگ) صدای سر وصدا را نشنیده بود. چرا صدای آژیر خطر روی درجه کم تنظیم شده بود وچرا آژیر خطرآتش سوزی دوبار خاموش شده یوده است؟
- آیا براستی آنچه اتفاق افتاده یک خودسوزی بوده ، یا می تواند قتل با انگیزه های راسیستی ونژاد پرستانه باشد؟

این بیانیه به نقل از یک گزارش تحقیقی دانشگاه هاله ( شرق آلمان) اعلام میکند که طی سالهای 1993 تا 2003 جمعا 128 نفر از افرادی که در بازداشت پلیس بوده اند از جمله خارجیان، مهاجرین و سیاهپوستان، نتوانسته اند زنده از دست پلیس خارج شوند. در نیمی از این این موارد، امکان اینکه این کشته شدگان بتوانند سالم جان به در ببرند وجود داشته است.

بر همین مبنا دو سازمان فوق الذکر ابراز نگرانی میکنند که بدرفتاری و یا حتی مرگ بازداشت شدگانی که در اختیار پلیس هستند، مسئله ای است که اغلب اتفاق افتاده و موضوعی نیست که بشود آنرا تک مورد دانست. از این رو حساسیت بین المللی و نظارت بر اجرای روند این دادگاهها اهمیت بسیار زیادی دارد.

دادگاه مسئول رسیدگی به این پرونده با حساسیت زیاد از سوی سازمانهای حقوق بشری زیر نظر قرار گرفته شده است و چندین هیئت از سوی این سازمانها در این جلسه شرکت دارند. مادر و برادر پناهجوی آفریقائی کشته شده نیز در این دادگاه حضور دارند.
انتظار میرود این دادگاه تا پایان ماه آوریل آینده رأی خو را صادر کند.

 

منابع آلمانی در این زمینه:

 

 

Strafprozess um Verbrennungstod eines Flüchtlings im Polizeigewahrsam

Internationale Liga für Menschenrechte und PRO ASYL beobachten Strafprozess gegen zwei Polizeibeamte vor dem Landgericht Dessau 

.......................................

 

Prozess um Tod von Asylbewerber 

 

....................................... 

 

 

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024