- سه شنبه 4 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
نگاهی به گزارش سال 2005 بخش ویزیت و ارجاع پزشکی در مرکز مشاوره در امور پناهجویان در شهر بوخوم آلمان چاپ ارسال به دوست
04 دي 1385


نگاهی به گزارش سال 2005 بخش ویزیت و ارجاع پزشکی در مرکز مشاوره در امور پناهجویان در شهر بوخوم آلمان


24.08.06 - سایت انتگراسیون

توضیح : انجمن"یاری های پزشکی به پناهجویان" یک  انجمن حقوق بشری مستقل غیر دولتی، غیر حزبی وغیر مذهبی می باشد که در سال 1997در شهر بوخوم آلمان تأسیس شده است. درسال 1993 با تغییر در قانون اساسی و اضافه شدن ماده 16 - آ ، شرایط پذیرش پناهندگی در آلمان سختر شد. چند سال بعد، در سال 1997 نیز با تغییرات دیگری  در قانون تأمین خدمات اجتماعی، امکانات دولتی که به  پناهجویان تعلق می گرفت به شدت کاهش پیدا کرده و بسیارمحدود شد.
از سال 1997 وبا ابه اجرا درآمدن قانون جدید مربوط به خدمات تأمین اجتماعی ویژه پناهجویان که این امکانات را نسبت به قبل بسیار کاهش داده و محدود می کرد، تعدادی دانشجویان پزشکی فعال  در زمینه های حقوق بشری در شهر بوخوم آلمان اقدام به تأسیس یک انجمن کردند. هدف آنها " مبارزه با قوانین تبعیض آمیز" ی بود که پناهجویان را از یک حق انسانی، یعنی برخوردار بودن از امکانات برابر درمانی محروم می کرد.
این افراد با ایجاد شبکه ای از پزشکان از تخصص های مختلف، این امکان را ایجاد کردند تا پناهچویان یا آندسته از خارجیانی که هنوز اقامت ثابت پیدا نکرده و نمی توانستند در چهار چوب محدودیتهای قانونی از یکسری خدمات درمانی برخوردار شوند، با مراجعه به این انجمن، به پزشکانی که با این انجمن همکاری می کردند، ارجاع داده شوند. در گزارش سال 2005 این انجمن به بیلان کاری این بخش از کار انجمن اشاره شده است که برگردان آن در پی میاید.


رفع مشکلات پزشکی پناهندگان
کار اصلی بخش " ویزیت وارجاع پزشکی" انجمن  یاری های پزشکی به پناهجویان (MFH) از زمان تأ سیس، کاهش مشکلات پزشکی پناهجویان و مهاجران بدون بیمه درمانی ازطریق  کمکهای عملی رایگان به آنان می باشد.

وظیفه این انجمن بر مبنای یک روش غیر بروکراتیک و مجانی و داوطلبانه این است که با ایجاد ارتباط با پزشکان عمومی و متخصصی که در شبکه همکاری و پشتیبانی بااین انجمن در ارتباط بوده و حاضر به ویزیت رایگان هستند، برای  پناهجویان و خارجیان وقت گرفته شود.بطور معمول سه شنبه هر هفته از ساعت 18 تا 19:30  برای پاسخ به مراجعین یک جلسه مشاوره و ویزیت اولیه برگزار می شود که چند نفر از همکاران و مشاوران داوطلب، در آنجا حاضرهستند.

بیش از یک سال است که  گروه کاری این بخش از انجمن، همدیگر را ماهی یکبار ملاقات می کنند . در ملاقاتها بخصوص در مورد مشکلات جدید صحبت می شود و در عرصه کاری بر روی آن کار می شود.
در سال گذشته یک آکسیون عمومی را آغاز کردیم که در آن با تمام انجمن های پزشکی کمک به پناهجویان در سراسر آلمان، از طریق پست ارتباط بر قرار کردیم و آنها را به یک کار تنگاتنگ گروهی در چهار چوب یک شبکه سراسری فرا خواندیم. بدنبال این اقدام، شبکه ای سراسری از انجمن ها ی یار رسانی به پناهجویان شکل گرفت. در این مدت میزان تماس و طرح سوالات مختلف از ما افزایش داشته است.

در طول سال توجه گروه کاری بیشتر بر روی تداوم ساعات ویزیت و تغییرات لازم و مکمل برای بهینه سازی ساختارکار،متمرکزبوده است.یکی دیگر از فعالیتهای بخش ما در سال 2005، شرکت در مراسم "کمناده بین الملل" ( جشن فرهنگی خارجیان مقیم بوخوم) بود. در آنجا ودر کنار میز کتاب انجمن، پوستر "توجه کردن بجای نفرت داشتن "را نصب کرده بودیم.

 

 

آمار کادر پزشکی پشتیبان مرتبط با انجمن
جمعأ 60 نفرکادر پزشکی ودرمانی بخش وانجمن مارا حمایت می کنند. 53  نفر از آنها همکاران پزشک هستند که اکثریت آنها پزشکان مستقر و تعدادی از آنها در مطبهای گروهی کار می کنند. 7 نفر باقیمانده از همکاران، شامل دو نفر ماما یک نفر روان درمان زن و 4 نفر روانشناس می باشند.
علاوه بر این، به صورت تنگاتنگ با مشاورین امور اجتماعی و رواندرمان انجمن خودمان در ارتباطیم

.

ما می توانیم تخصصهای  زیر را پوشش دهیم:
- در زمینه پزشکی : پزشک عمومی، چشم پزشک، جراح، متخصص زنان، متخصص گوش وحلق و بینی، پزشک داخلی، متخصص فک و ارتودنسی، جراح کودکان، متخصص کودکان، روانشناس، روانپزشک، متخصص اعصاب، رادیولوژی، روما تو لوژی، دندانپزشک .

- در امور غیرپزشکی : فیزیوتراپی، کمک در زایمان از طریق ماما، روان درمانی

- در بخشهای زیرکمبود داریم: جراحی، درمان دیابت، ارتوپدی .
همکاران پزشکی که از ما حمایت می کنند، درشهرهای مختلف بخصوص شهرهای بوخوم، دورتموند و اسن آماده پذیرش بیماران هستند.

 

 

بیلان مراجعین
در طی سال 2005 در مجموع 94 ارتباط و مراجعه کننده داشته ایم. ارتباط این افراد با ما از کانالهای مختلف بوده است.
69 مورد ارتباط مستقیم ، 4 مورد ارجاع به ما از طریق وکلا، 2 مورد از سوی دیگر پزشکان، 3 مورد از سوی بخش مشاوره پناهندگی انجمن، 16 مورد از سوی انجمن ها و نهادهای دیگر مثل دیاکونی ، کاریتاس ، مراکز مشاوره پناهندگی، مراکز مشاوره زنان و خانواده.

از این مشاوره ها نتیجه گیری شده است که مراجعه شخصی و حضوری به ما در ساعات مشاوره کمتر از تماسهای تلفنی می باشد. که آنهم اغلب توسط خود شخص یا کسی که برای او زنگ زده است صورت می گیرد.
از مجموع 94 مورد مراجعه در سال گذشته ما موفق شدیم در 61 مورد  آنها را به پزشکان شبکه خود ارجاع دهیم. مراجعین شامل 33 زن، 26 مرد و 2 بچه بودند.

 

 

آمارمراجعین بر اساس ملیت: از ترکیه 15 نفر، از  کوزوو 7 نفر، از گینه 3 نفر، از لبنان 3 نفر، از رومانی 3 نفر، از روسیه 3 نفر، ازبوسنی 2 نفر، از ایران 2 نفر، از پرو 2 نفر، ازسریلانکا 2 نفر، از آلمان 2 نفرو از کشورهای زیر هر کدام یک نفر: اکوادور، قنا، کلمبیا، کره، نپا ل، نیجریه، سیرئالئون، اسلوانی، سوریه، تایلند و7 نفر نامعلوم

 

 

بر اساس تخصص: ارجاع به پزشک داخلی و عمومی 19 نفر،  روانشناسی و رواندرمانی 8 نفر، زنان 10 نفر، دندانپزشکی 7 نفر، چشم پزشکی 2 نفر، اعصاب 1 نفر، جراحی 1 نفر، دیابت 1 نفر، رادیولوژی 1 نفر و نا معلوم 2 نفر.

موارد ارجاع از طرف ما به انجمن های پزشکی یاری رسان یا مراکز مشابه دیگر: مرکز یاری رسانی به پناهجویان در کلن1 نفر، وپرتا ل،  2 نفر، مرکز روان درمانی ( پ اس  ضد) در دوسلدورف 3 نفر، مرکز روان درمانی کلن 1 نفر، کمک پزشکی کلن 1 نفر، بن 1 نفر، به بخش مددکاری انجمن خودمان 11 نفرو به بخش رواندرمانی انجمن خودمان در بوخوم 4 نفر.

 

 

ارتباطات دیگر: 4 مورد با وکلا، 3 مورد با آزمایشگاها ، 8 مورد غیره .همچنین در دو مورد، 2 نیاز به مترجم خارج از شبکه انجمن خود پیدادکردیم .
همیشه و مداوم اتفا ق می افتد که بیمارانی در مرحله پناهندگیشان به تأییدیه پزشک نیازپیدا می کنند. در این رابطه پزشکان مرتبط با ما 4 تأیید یه صادر کرده اند.

اطلاعات بیشتر :



 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024