- سه شنبه 4 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
06 اسفند 1385

 

 

 فیلم مستند اعدام عاطفه رجبی 16 ساله از تلویزیون کانال سه آلمان

 


25.02.2007- سایت انتگراسیون- حنیف حیدرنژاد

 


نقض حقوق بشر، سرکوب آزادیهای فردی واجتماعی و پایمال شدن آزادیهای بنیادین در ایران، اصلی ترین دلیل فرار از کشور ومهاجرت ایرانیان به خارج از کشور در سه دهه گذشته می باشد. جامعه جهانی و کشورهای غربی پیوسته با ترجیح دادن منافع اقتصادی خود بر دفاع از حقوق بشر، مردم ایران را در مبارزه شان برای برخورداری از یک زندگی انسانی تنها گذاشته اند. رسانه های گروهی و رادیو تلویزیون در این کشورها نیز بطور عام از همین سیاست پیروی کرده اند. اینچنین است که نقض حقوق بشر و به در آویختن روزانه جوانان در این سرزمین در کنار مباحث مربوط به تاسیسات هسته ای به موضوعی حاشیه ای بدل گشته است. با این وجود گاه و بیگاه شاهد پخش گزارش یا برنامه هائی در مورد نقض حقوق بشر در ایران  از سوی برخی از رسانه ها هستیم که شایان تشویق است. با این امید که این کار پیوستگی بیشتری بخود بگیرد.

 

 

کانال تلویزیونی و- د- ار در آلمان در نظر دارد تا در برنامه" دی استوری" روز دوشنبه شب 26.02.2007 در ساعت 22.30 یک فیلم مستند در مورد عاطفه رجبی پخش کند. عاطفه دختر نوجوان شانزده ساله ای بود که به جرم آنچه در ایران حاکمان آنرا" فساد اخلاق" می نامند، به دست قاضی پرونده اش به دار آویخته شد.
اینکه " فساد" چیست ومفسد کیست امروز بر مردم ایران بیش از هرکس دیگری معلوم ومشخص شده است، اما آنچه حساسیت جهانی در این مورد را برنگیخت، این بود که اولا عاطفه دختر بچه ای شانزده ساله بود، دوما به گفته افراد خانواده اش از اختلالت شخصیتی رنج میبرد و سوم اینکه خود قربانی نظامی بود که قاضی اش  طناب دار را بر گردن قربانی اش میانداخت.
این مسئله در سالهای 2004 و 2005 موجی از اعتراضات سازمانهای حقوق بشری را برانگیخت وبیش از پیش محکومیت رژیم جمهوری اسلامی را بدنبال آورد.
از آنزمان حساسیت افکار عمومی در کشورهای غربی به اعدام نوجوانان زیر 18 سال در ایران بیشتر شده است.
این فیلم مستند بر اساس گفته های شاهدین ودوستان وافراد فامیل عاطفه بازسازی شده است وعلیرغم "فیلم" بودن، بسیار تکان دهنده بوده و بیننده را با ذره ای از واقعیت تلخ زندگی روزمره مردم در ایران در سایه حاکمیت اعدام جممهوری اسلامی آشنا میکند.
سایت انتگراسیون از یک سال قبل این فیلم مستد و تکان دهنده را در بخش حقوق بشر خود قرار داده بود وهنوز هم یکی از موضوعاتی است که بیشترین بازدید کننده را دارد.
خوشحالم که پخش تلویزیونی این فیلم به طور گسترده تری نقض حقوق بشر در ایران را در چشم افکار عمومی در آلمان برجسته کرده و آرزو می کنم هرچه زودترمردم ایران شاهد آرامش و شروع  حاکمیت و نظامی انسانی گردند.

 

...........................................................................................................

 

معرفی کوتاه فیلم به آلمانی

 

  26.02.2007 um 22.30 - 23.15 Uhr
(27.02.2007, 10.00 Uhr)
Iran: Galgen für eine 16 Jährige

Warum Atefeh hingerichtet wurde

Ein Film von Monica Garnsey
Redaktion: Edeltraud Remmel


Hinrichtung im Morgengrauen: Die Bevölkerung durfte zuschauen; Bild: WDRTod durch Erhängen, so lautete das Urteil gegen die 16jährige Atefeh R. Ihr wurde "unkeusches Verhalten" vorgeworfen. Der Richter hatte dem Teenager den Strick eigenhändig umgelegt. Der Galgen stand mitten in der nordiranischen Stadt Neka, und die Bevölkerung durfte zuschauen.

Das Alter der minderjährigen Atefeh (16) wurde manipuliert; Bild: WDRdie story rekonstruiert die aufwühlende Geschichte eines ungewöhnlichen Teenagers, Tochter eines Drogenabhängigen, Halbwaise und von den Großeltern mehr schlecht als recht betreut. Eine Streunerin, die sich in der Kleinstadt freier gab als andere Mädchen in ihrem Alter. Das wurde ihr zum Verhängnis. Bereits mit 13 Jahren geriet sie in die Fänge der islamischen "Moral-Polizei". Im Namen Gottes wurde sie verprügelt und eingesperrt - wie es die strengen Scharia-Regeln bestimmen. Weil andere Teenager abgeschreckt werden sollten, wurde sie schließlich in einem unrechtmäßigen Verfahren zum Tode verurteilt. An einem Sommermorgen wurde die 16jährige dann in aller Öffentlichkeit erhängt.

Die Anklage gegen Atefeh lautete: Unkeusches Verhalten; Bild: WDRIhre Geburtsurkunde, so die späteren Recherchen von Menschenrechtlern und Journalisten, war gefälscht worden. Denn auch der Gottesstaat Iran hat die UN-Kinderkonvention unterzeichnet, wonach Minderjährige nicht hingerichtet werden dürfen.

Kamera Symbol Logo; Rechte: WDR (ad) Programmtrailer ansehen   ISDN | DSL


 

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024