- جمعه 14 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
27 تير 1387


17.07.2008- سایت انتگراسیون، حنیف حیدرنژاد
اقتصاد آلمان با کمبود نیروی کار متخصصی برابر با 400.000 نفر روبرو میباشد.  از این رو دولت آلمان تلاش میکند تا این کمبود را با کمک جذب نیروهای متخصص خارجی جبران کند.  کابینه آلمان در روز چهارشنبه 16.07.2008 طرحی را از تصویب گذراند که به موجب آن شرایط مهاجرت نیروهای کار به آلمان از آنچه که امروز هست کمی ساده تر میشود.
محدودیتهای قانون مهاجرت برای نیروهای فوق متخصص به آلمان آنچنان دست و پاگیر و سخت میباشد که عملا برای تعداد بسیار کمی از آنان درخواست ویزای مهاجرت به آلمان جذابیت دارد. بر همین اساس در سال 2006 تنها 456 نفر و در سال 2007  تنها  466  نفر توانستد اقامت آلمان را بگیرند.

در حال حاضر برای آنکه نیروهای متخصص خارجی جویای کار در آلمان بتوانند ویزای مهاجرت و اقامت دائم در آلمان را بدست بیاورند، باید قرارداد کاری آن شغلی که پیدا میکنند، سالیانه برابر 86.400 ایرو باشد و تازه بعد از دو سال کار است که اقامت دائمی به آنان داده میشود. مصوبه جدید که از اول ژانویه سال 2009 به اجرا در خواهد آمد، این سقف درآمد سالیانه را کاهش و آنرا  63.600 ایرو تعیین و مقرر میکند که از همان اول اقامت دائم داده میشود.


در خواست متقاضیان از کشورهای اتحادیه اروپا یا کشورهای شرق اروپا بدون چک حق تقدم انجام میگیرد. اما در بررسی درخواست متقاضیان از دیگر کشورها، اولویت و حق تقدم ابتدا با دادن کار به متقاضیان آلمانی است. یعنی در صورتی که نیروی کار آلمانی نتواند به نیازهای آن تخصص مشخص پاسخ دهد، در آنصورت است که با درخواست متقاضیان خارجی ( غیر از اتحادیه اروپا) موافقت خواهد شد. 


بر اساس این مصوبه کابینه، آندسته از جوانان پناهجوی خارجی دارنده دولدونگ ( اقامت تحملی)، که در آلمان تحصیل کرده و به لحاظ انطباق و همخوانی با فرهنگ آلمان مشکلی ندارند، در صورتی که چشم انداز مثبتی به لحاظ  ورود به بازار کار و اشتغال ارائه دهند، میتوانند دوره ای آموزشی دریافت کنند و یا اگر موافقت از یک صاحب کار، با تضمین اشتغال ارائه دهند، میتوانند اقامت دریافت کنند.


همچنین به آندسته از فارع التحصیلان دانشگاهی دارنده دولدونگ در صورتی که مدرک تحصیلی آنها ارزشیابی شده و در صورتی که دو سال مستمر در رشته ای مرتبط با مدرک تحصیلی شان در آلمان کار کرده باشند نیز اقامت داده میشود.


 منابع مفید:

 Zugang für ausländische Fachkräfte erleichtert

Leichtere Zuwanderung für Spitzenkräfte                    Kabinett startet Programm gegen Mangel an Fachkräften

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024