- جمعه 14 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
14 بهمن 1385

 

 

افزایش فشار و جنگ روانی ادارات خارجیان آلمان بر علیه دارندگان دولدونگ

اشاره ای به چند روش و توصیه در این زمینه 

 

 

 

 

 03.02.07 سایت انتگراسیون- حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی در امور پناهندگی و مهاجرین

 

 بعد از مصوبه وزرای داخله ایالتهای آلمان در نوامبر 2006  این سوال مطرح بود که تکلیف آندسته از دارندگان دولدونگ که شامل شرط زمانی این مصوبه نمی شوند چه خواهد بود؟

ماده 2 مصوبه 17.11.2006 وزرای داخله ایالتهایی آلمان تأکید دارد که آندسته از افرادی که شامل این مصوبه نمی گردند باید به کشورشان باز گشته و هشدار داده شده است که در صورت عدم همکاری برای بازگشت داوطلبانه، باید منتظراقدامات سختگیرانه تری باشند. این بند همچنین تأکید می کند این مصوبه باید به عنوان یک مصوبه "یک باره "تلقی شده و نباید مشوقی محسوب شود که دیگرانی که این بار مشمول آن قرار نمی گیرند، فکر کنند که با ماندن در آلمان، می توانند چند سال بعد، دوباره چنین شانسی پیدا کنند. این مصوبه به وزرات داخله ایالتها و ادارات خارجیان تحت امر آنها اختیار داده تا به صلاح دید خود جهت وادار کردن افرادی که مشمول این مصوبه قرار نمی گیرند،  برای ترک آلمان، اقدامات لازم را اتخاذ کرده و در صورت نیازدر چهارچوب اختیارات خود مقررات لازم را از تصویب بگذرانند".

 

متأسفانه تجربه عملی در مورد سیاست آلمان در سالیان پیشین در رابطه با پناهجویان، جائی برای امیدواری باقی نمی گذاشت. اگر چه در مصوبه فوق هیچ روش واقدامات مشخصی در مقابله با این دسته از افراد ذکر نشده بود، اما اینک و با گذشت نزدیک به دو ماه از مصوبه فوق، می توان به برخی از روشها که کم وبیش در شهرها و مناطق مختلف بخشداری (کرایزها) و از سوی ادارات خارجیان اعمال می شود اشاره کرد، از جمله:

- افزایش فشار روانی به پناهجویان هنگام مراجعه  برای تمدید برگه اقامتشان از سوی ادارات خارجیان به شکل زیر فشار قرا دادن مراجعین برای پر کردن برگه های بازگشت داوطلبانه! ( زیاده روی و سوء استفاده از قدرت و تجاوز به حریم کلمات از سوی ادارات خارجیان در سالهای گذشته در وارونه جلوه دادن "بازگشت اجباری" به عنوان" بازگشت داوطلبانه" ، آنقدر گسترده شده است که هیئت مستقلی از زبان شناسان در دانشگاه فرانکفورت در بررسی سالیانه خود از بین 2247 نامه رسیده و1130 پیشنهاد ارائه شده، در 19 ژانویه 2007 واژه  " بازگشت داوطلبانه" را به عنوان" لغت واژگونه" سال 2006 اعلام کرد).

- کم کردن یا قطع کامل پول ماهیانه،- محدود کردن امکانات سوسیال به دادن جیره خشک غذائی ودر اختیار گذاشتن یک سقف و چهار دیواری به اسم خوابگاه،

- فشار روانی برای مراجعه هفتگی  برای تمدید برگه دولدونگ، ( تا کنون چند مورد عدم تمدید دولدونگ نیز گزارش شده است)،

- ارسال برگه اعلام جرم بدلیل اقامت غیر قانونی در آلمان و برگه احظاریه از سوی اداره پلیس یا دادستانی

- ابلاغ و تعیین جریمه نقدی به عنوان جریمه بخاطر اقامت غیر قانونی وعدم همکاری با اداره خارجیان

 

 البته موارد فوق در گذشته نیز مشاهده شده بود اما گستردگی نداشت وبه مناطق خاصی محدود می شد. در چند ماه گذشته اما، شاهدیم که روشهای فوق به تدریج سراسری شده وحتی در برخی مناطق وشهرها که  در گذشته اصلا از اینگونه اقدامات در آنجا خبری نبود، اینک این روشها بکار گرفته میشوند. با این وجود هنوز اقدامات فوق بطور یکدست پیاده نشده است.( مواردی مشاهده شده که در یک شهر و در رابطه با افراد مختلف در یک هایم، روشهای متفاوتی بکار گرفته شده است. برای مثال برای چند نفر در یک هایم نامه احظاریه دادستانی ارسال شده ، ولی برای دیگر افرادی که وضعیت مشابه داشته اند چنین نامه ای ارسال نشده بوده است).

 

 

 چه باید کرد؟

قبل از هر چیز باید دانست که این روشها بخشی از یک سیاست جنگ روانی می باشد که هدف از آن مجبور کردن پناهجو به رفتن از آلمان می باشد. از طرف دیگر ادارات خارجیان میدانند که در ماههای آینده امکان ایجاد تغییراتی در قانون اقامت وجود دارد. به نحوی که در نتیجه این تغییرات(احتمالی)، دسته ای از دارندگان دولدونگ شانس گرفتن اقامت پیدا خواهند کرد. به همین دلیل باید انتظار داشت(!) که ادارات خارجیان فشار را در ماههای آینده بیشتر کنند.

توصیه:

 مهم ترین توصیه این است که مواظب باشید پایتان به جنگ روانی ای که فوقا توضیح داده شد کشیده نشود! از برخورد لفظی و یا جر و بحث با کارمندان مربوطه خودداری کنید.

دوم: بگذارید همه کارها با اداره خارجیان بصورت کتبی و ار طریق وکیل پیش برود. وقتی کارمندی بر علیه شما اقدامی کرده وموضوعی را کتبا به شما ابلاغ میکند، بر علیه آن از طریق قانونی و با کمک وکیل اقدام کنید. 

سوم: توجه داشته باشید که این وضعیت برای ماهها ادامه خواهد داشت و بنابر این با خونسردی واعصاب قوی مبارزه خودتان برای گرفتن اقامت را ادامه دهید.

 

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024