- شنبه 15 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چاپ ارسال به دوست
17 ارديبهشت 1387
ویدئو کلیپ> قتل یک جوان کرد بدست نیروهای سپاه پاسداران
 نمونه ای از بی قانونی منشاء گرفته از رأس نظام

06.05.2008- حنیف حیدرنژاد
یک ویدئو کلیپ پنج دقیقه ای که از دیروز 16 اردیبهشت ( 5 ماه مه) بر روی شبکه یوتیوپ قرار داده شده، پیکر یک جوان با لباس کردی را نشان میدهد که با شلیک گلوله ای به قتل رسیده است.

تصویر در روز روشن گرفته شده و بنظر میرسد حوالی بعد از ظهر باشد. پیکر یک جوان در کنار یک جاده خاکی کوهستانی افتاده است. گلوله ای از جلو به سر او اصابت کرده است. کمی خون روی صورت او ریخته شده ولی با این وجود میتوان حدس زد که این جوان در آغاز بیستمین سال زندگیش بوده است. فیلم با وضوح کامل پیکر و اطراف او را نشان میدهد. هیچ اثری از اینکه این جوان مسلح بوده باشد دیده نمی شود. به فاصله ای کمتر از یک دقیقه حدود 15 تا بیست نفر افراد مسلح سپاه پاسداران رژیم جمهوری اسلامی دور جسد جمع میشوند. یکی میگوید تیر از جلو به سرش خورد،.. یکی میگوید هنوز بدنش داغ است، یکی میگوید هنوز نمرده و .. برخی جملات دیگر نیز قابل تشخیص نیست.

 

جنایتکاران سپاه پاسداران که بر گرد این جوان حاضر شده اند برخی حتی سلاح نیز حمل نمی کنند. جاده کوهستانی خاکی، ارتفاعات دور و بر و نیز چند خودرو نظامی که در زمینه تصویر دیده میشوند، نشان دهنده این است که به احتمال بسیار قوی این واقعه باید در نزدیکی یکی از پایگاه های نظامی مسقر بر یکی از ارتفاعات خارج از شهر روی داده باشد.

از آنجا که در تصویر و یا گفتگوهای انجام شده بر گرد پیکر این جوان نشانه ای حاکی از مسلح بودن او دیده نمی شود، کشته شدن این جوان را باید " قتل" بحساب آورد.

 

سوال این است: این جوان کیست؟ چگونه و چرا این جوان کشته شده است؟ این واقعه در کجا و در چه تاریخی اتفاق افتاده است؟ نیروهای نظامی حاضر در صحنه وابسته به کدام یگان و تیپ و لشگر میباشند؟ افراد سپاهی که در این فیلم دیده میشوند چه مشخصاتی دارند؟ آیا اصلا مردم محل از این واقعه باخبر شدند؟ اگر آری واکنش آنها چه بود و رژیم چه توجیهی را تحویل مردم داده است؟

اگر هم مردم از این مسئله عمدا بی اطلاع نگاه داشته شده اند، نیروهای آزادی خواه و مدافع حقوق بشر میتوانند با روشن کردن جزئیات این واقعه، در جهت افشاء عاملین این جنایت بکوشند.

و بلاخره اینکه پیکر این جوان در کجا مدفون شده است و آیا خانواده اش در جریان قرار دارند؟


این فیلم تنها نمونه کوچکی از بی قانونی حاکم بر ایران است. کشوری که در آن هم مردم تهران و شهر های بزرگ و هم مردم روستا، هم کردها و بلو چ ها یا دیگر ملیتها ی ساکن در آن، حق قدم زدن بی در دسر در کوچه و خیابان یا گشت و گذار در کوه و جنگل در سرزمین و خاک خود را نداشته و هر زمان گلوله ای از سلاح پاسداران میتواند آنها را به خاک اندازد.


در حالی که هر روز در گوشه و کنار ایران بسیاری از مردم بطور رسمی به اعدام محکوم شده و یا بدار کشیده میشوند، و در حالی که مسئولین این رژیم مرگ و شلاق و سنگسار را به وسیله ای برای سرکوب اجتماع تبدیل کرده اند، چرا باید چند پاسدار در پشت کو ه ها از هدف گرفتن یک جوان کرد ترسی بدل راه دهند؟ بر عکس چنین اقداماتی میتواند ارتقاء درجه و رسیدن به پست های بالاتر را با خود بهمراه بیاورد. این چنین است که یک نظام از "سر" تا "پا" جنایتکار میشود.

لطفا فیلم زیر را بادقت ببینید و اگر میتوانید جزئیات بیشتری از آن بدست آورید، آنرا در اختیار سازمانهای حقوق بشری و رسانه های مستقل قرار دهید.
 توضیح:از بامداد روز چهار شنبه ( 18 اردیبهشت- 8 ماه مه) این فیلم از طریق یوتیوپ قابل دیدن نیست. اگر این فیلم در شبکه دیگری قابل دیدن است، لطفا آدرس آنرا برای ما ارسال کنید.



 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024