- شنبه 8 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 

نامه سرگشاده به مریم رجوی






pan20

pan19
نتیجه یک پژوهش جدید: افزایش رویگردانی جامعه آلمان از مذهب چاپ ارسال به دوست
24 آبان 1402

حنیف حیدرنژاد- نتایج یک پژوهش که روز ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳  توسط موسسه مطالعات اجتماعی کلیسای پروتستان منتشر شد نشان می‌دهد که رویگردانی از مذهب در بین آلمانی‌ها سرعت بیشتری گرفته است.

هشت نفر از هر ده نفری که مورد پرسش قرار گرفته‌اند می‌گویند که مذهب برای آنها یا اهمیتی ندارد یا اهمیت خیلی کمی‌ دارد. ارزیابی می‌شود در سال ۲۰۲۴ تعداد باورمندان به مسیحیت نسبت به مجموع کلِ جمعیت آلمان به زیر ۵۰ درصد برسد.

در آلمان باورمندان به مسیحیت عمدتا زیر پوشش دو کلیسای بزرگ، یعنی کلیسای کاتولیک و کلیسای پروتستان ثبت شده‌اند. با احتساب اعضای تمام شاخه‌های مسیحی، از جمله اعضای کلیساهای ارتدوکس و پروتستان‌های آزاد، سهم مسیحیان از کلِ جمعیت آلمان در پایان سال ۲۰۲۲ به ۵۲ درصد می‌رسید. از این میزان ۱۹/۵ میلیون نفر پروتستان و ۲۰/۹ میلیون نفر کاتولیک بوده‌اند.

بر اساس پژوهش منتشر شده در بین آنهایی که خود را مسیحی می‌دانند ۱۳ درصد خود را پایبند به اعتقادات مذهبی، ۲۵ درصد اعلام کرده‌اند که از این اعتقادات فاصله دارند و ۵۶ درصد نیز خود را سکولار اعلام کرده‌اند. در بین کاتولیک‌ها ۲۷ درصد احتمال خروج از کلیسا در آینده را محتمل می‌دانند، این رقم در بین پروتستان‌ها ۳۵ درصد است.

در سال‌های اخیر به دلیل علنی شدن رسوائی‌های جنسی کشیشان کلیسا و سوء استفاده  آنها از کودکان و به دلیل عدم شفافیت نهاد کلیسا در پاسخگوئی به این اتهامات، به ویژه از سوی کلیسای کاتولیک، اعتماد به کلیسا کمتر و اعتراض به نهاد کلیسا در جامعه آلمان افزایش یافته است. ادامه این موضوع باعث خروج از عضویت در کلیسا و نیز رویگردانی از مذهب شده است. در بین آنان که هنوز با نهاد کلیسا ارتباط داشته و عضو آن باقی مانده‌اند جریان‌های متعددی شکل گرفته که خواهان رفرم و اصلاحات هستند.

پژوهش انجام شده حاصل نظرسنجی از ۵۲۸۲ شهروند است که در دسامبر ۲۰۲۲  توسط یکی از موسسات علمی‌ معتبر آلمان انجام شده است. نتیجه این نظرسنجی که از سال ۱۹۷۲ هر ده سال یکبار انجام می‌گردد در اختیار سفارش‌دهنده آن، یعنی موسسه مطالعات اجتماعی کلیسای پروتستان قرار گرفته و آنها نیز پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، گزارش خود را منتشر می‌کنند.

بر اساس این پژوهش ۴۳ درصد از مردم آلمان مذهبی ندارند، ۲۵ درصد کاتولیک، ۲۳ درصد پروتستان، ۵ درصد پیرو مذاهب دیگر از جمله اسلام، ۳ درصد پروتستان آزاد (غیروابسته به کلیسا) و ۲ درصد هم مسیحی ارتدکس هستند.

عکس و پردازش: کیهان لندن





 

 

 

 

آخرین مطالب:
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024