- جمعه 31 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
دادخواهی امری جهانشمول است چاپ ارسال به دوست
10 فروردين 1402

حنیف حیدرنژاد- به گزارش رادیو فردا «حامد اسماعیلیون از چهره‌های شاخص اپوزیسیون ایران، در نشستی دو ساعته در کمیته‌ای در پارلمان کانادا بر ضرورت توجه به دادخواهی بازماندگان اعضای سازمان مجاهدین خلق که در دهه ۶۰ اعدام شدند در کنار باقی دادخواهان تأکید کرد. این اظهارات او که زنده در اینستاگرام پخش می‌شد در همان جلسه و در لایو اینستاگرام با واکنش منفی یاسمین پهلوی، همسر شاهزاده رضا پهلوی، روبرو شد.»

به گزارش رادیو فردا «حامد اسماعیلیون، روز دوشنبه ۷ فروردین در جلسه یادشده، در کنار سایر اعضای «ائتلاف» از جمله شاهزاده رضا پهلوی، به پرسش یک سناتور کانادایی پاسخ داد که پرسید: «درباره مجاهدین خلق باید چه بدانیم؟» آقای اسماعیلیون در پاسخ گفت: «درباره مجاهدین خلق دو مسئله مطرح است. یکی مسئله دادخواهی کسانی است که در حق آنها ظلم شده و دیگری اعمال غیرقابل فراموشی این سازمان است.»  او گفت:‌ «من خودم در غرب ایران زندگی می‌کردم و هرگز شبی که مجاهدین خلق از غرب کشور به ایران حمله کردند را فراموش نمی‌کنم. مجبور شدیم خانه‌مان را ترک کنیم و تا حدود چهل روز نتوانستیم به خانه‌مان برگردیم. آنها با ارتش عراق علیه ایران همکاری کردند و مردم ایران این موضوع را فراموش نخواهند کرد. هیچکدام از ما در همبستگی مهسا با مجاهدین خلق هیچ تماسی نگرفته و نمی‌گیریم و معتقدیم آنها نماینده مردم ایران نیستند.» آقای اسماعیلیون اما در عین حال اضافه کرد: «هیچکس نمی‌تواند حق خانواده‌ها برای دادخواهی را نادیده بگیرد و برای کمک به این دادخواهی بهترین‌اش را انجام خواهد داد.»

رادیو فردا در ادامه می‌نویسد: «این سخنان با واکنش یاسمین پهلوی مواجه شد و وی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: “برای من روشن نیست چرا آقای اسماعیلیون، وقت این جلسه را صرف دادخواهی برای خانواده‌های مجاهدین می‌کند. من فکر می‌کنم آقای اسماعیلیون باید روی خانواده‌های قربانیان انقلاب مهسا تمرکز کند.”» (پایان نقل از گزارش رادیو فردا)

دادخواهی حقی بدون تبعیض

دادخواهی بخشی از حقوق انسانی برای برخورداری از عدالت و حقیقت محسوب شده و مشمول زمان نشده و فراتر از هر نوع تبعیض و خودی یا غیرخودی کردن انسان‌ها باید شامل همه شهروندانی شود که مورد ظلم و جنایت قرار گرفته اند. بطور مشخص ظلم و جنایتی که جمهوری اسلامی از زمان به  قدرت رسیدن علیه شهروندان ایران اِعمال کرده  باید بدون در نظر گرفتن تعلق سیاسی، مذهبی، جنسیتی، قومی و غیره و در خدمت همه افراد مورد بررسی قرار بگیرد.

همانگونه که حقوق بشر جهانشمول بوده و هر نوع تلاش برای کم اثر کردن آن تحت عنوان «نسبیت فرهنگی» یا «حقوق بشر اسلامی» غیر قابل پذیرش است، در مورد دادخواهیِ قربانیان جمهوری اسلامی نیز باید فقط حقوق انسانی افراد و حق برخورداری آنها و بازماندگانشان و نیز حق جامعه در برخورداری از عدالت و حقیقت‌یابی مورد نظر قرار گرفته شده و نباید تعلق سیاسی- عقیدتی و… قربانیان در امر دادخواهی نقشی بازی کند.

اهمیت موضع گیری یاسمین پهلوی به این خاطر است که او همسر رضا پهلوی است و نظرات او می‌تواند فراتر از نظرات شخصی‌اش به رضا پهلوی نیز تعمیم داده شود. بر این باورم که چنین موضع‌گیری‌هایی جدا از آنکه کاملا به دور از روح حاکم بر مفاهیم جهانشمول حقوق بشری وعدالت‌خواهی است، می‌تواند به محبوبیت و مقبولیت رضا پهلوی در افکار عمومی‌ آسیب برساند.

یاسمین پهلوی به عنوان یک شهروند می‌تواند و حق دارد مواضع شخصی خودش را داشته و نظرات خودش را انتشار دهد، اما آنجا که انتشار این نظرات به رضا پهلوی که خود را شخصیتی فراحزبی و مدافع ارزش‌های جهانشمول حقوق بشری معرفی می‌کند آسیب برساند، لازم است تا رضا پهلوی برای رفع هرگونه سوءتفاهم، مواضع شخص خودش را در زمینه آنچه یاسمین پهلوی اعلام کرده شفاف بیان کند.

 عکس و پردازش: کیهان لندن

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024