- جمعه 31 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
محکومیت نگهبان سابق اردوگاه مرگ نازی ها در 101 سالگی به پنج سال زندان چاپ ارسال به دوست
08 تير 1401

حنیف حیدرنژاد- روز سه شنبه 28 ژوئن 2022/ 7 تیر 1401 قاضی دادگاهی در شهر براندنبورگ/هاوِل (Brandenburg-Havel) حکم داد که یوزف س. که اینک 101 سال دارد در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان نگهبان در اردوگاه مرگ نازی ها در "زاکسن هاوزن"(Sachsenhausen) کار می کرده است. او متهم است که در قتل 3.500 نفر در این اردوگاه مشارکت داشته است. او از سال 1942 تا 1945 به عنوان نگهبان - اس اس در آن اردوگاه کار می کرده است. متهم تا کنون مسن ترین فردی است که به این اتهام به محاکمه کشیده شده است. یوزف س. تا آخرین جلسه دادگاه این موضوع که به عنوان نگهبان در آن اردوگاه مرگ نگهبان بوده است را رد می کند.
دادگاه اکتبر سال 2021 آغاز به کار کرد. متهم با صندلی چرخدار به دادگاه آورده شد. در طول پروسه رسیدگی به اتهامات، به دلیل بیماریِ متهم، ادامه جلسه های دادگاه چند نوبت تعطیل شد و سپس در حالی که متهم در منزلش در براندنبورگ/هاوِل سکونت داشت به اتهامات او رسیدگی کرد. 
دادستان برای متهم پنج سال زندان درخواست داده بود که با حکم قاضی تائید شد. وکیل متهم ادعا می کند که فقط کار به عنوان نگهبان نباید شامل چنین مجازاتی شود چرا که دادگاه نتوانسته عمل مشخصی که مشارکت متهم در قتل را اثبات می کند ارائه دهد. وکیل متهم اعلام کرده درخواست تجدید نظر خواهد کرد. در مرحله بعدی دیوان عالی کشوری باید به این درخواست رسیدگی کند. 
در اردوگاه "زاکسن هاوزن" در شمال شرقی آلمان زندانیان جنگی اتحاد جماهیر شوری و دیگر زندانیان از طریق شلیک گلوله و از طریق گاز به قتل رسیدند. دادگاه همچنین اعلام کرده که شرایط زندان برای نگهداری زندانیان عامدانه به گونه ای ضد انسانی ایجاد شده بود، به نحوی که همین موضوع نیز دلیل مرگ تعداد دیگری از آنان بوده است.

قتل و جنایت شامل مروز زمان نمی شود
قتل شامل مرور زمان نمی شود. حکومتی که بر پایه قانون استوار است موظف است که صرفنظر از مدت زمانی که از یک قتل یا جنایت گذشته و صرفنظر از سن متهم، برای حقیقت یابی واجرای عدالت، قانون را اجرا کند.
اگرچه یوزف س. متهم نیست که شخصا و بطور مستقیم در قتل زندانیان شرکت داشته، اما رئیس هیئت قضات در حکم خود تاکید کرد: "دلایل کافی برای اینکه متهم به عنوان نگهبان در اردوگاه مرگ زاکسن هاوزن کار می کرده وجود دارد. او از همان اول از کشتار سیستماتیک زندانیان با اطلاع بود. زندانیانی که دچار گرسنگی شده بودند را می دید و بوی کوره آدم سوزی را حس می کرد. بدون نگهبانان نمی شد این جنایت را انجام داد."


معنی "مشارکت" در حکم دادگاه
با وجودی که یوزف س. در جنایت بطور مستقیم شرکت نداشته است، اما به دلیل مشارکت در قتل محکوم شناخته شد. دادگاه در حکم خود تاکید می کند ماشین جنایت بدون وجود نگهبانان نمی توانست به کار خودش ادامه دهد. اما نتیجه گیری مهمتر دادگاه که معنی جدیدی از "مشارکت" را به لحاظ حقوقی ارائه می دهد این است که متهم می دانست. او می دانست که در آن زندان و در آن اردوگاه چه می گذرد. او اطلاع داشت. او می دید. او بوی اجساد سوخته شده را حس می کرد.
به این ترتیب صِرف اطلاع داشتن از یک جنایت و بی تفاوت بودن نسب به آن، برای کسی که در یک ماشین کشتار حضور دارد، می تواند مشارکت به حساب آمده و او باید به همین دلیل به حسابرسی کشیده شود. این درس مهمی برای آنانی است که در ماشین سرکوب و کشتار جمهوری اسلامی حضور داشته و با حضور خود بقای این سیستم را امکان پذیر می کنند. آنها نمی توانند بعدا با این بهانه که مستقیم در کشتن و شکنجه کردن دخالت نداشته اند خود را تبرئه کرده یا با عنوان مامور و معذور از خود سلب مسئولیت کنند. در چند سال اخیر دادگاه های مختلفی در آلمان در موارد مشابه رای به محکومیت متهمان داده اند. 

در استکهلم  سوئد نیز حمید نوری به دلیل "مشارکت" در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال 67 محاکمه شد. حکم دادگاه حمید نوری قرار است 14 ماه ژولای اعلام شود. همه این نمونه ها هشداری است برای افرادی که با ماشین سرکوب و کشتار جمهوری اسلامی همکاری می کنند. آنها باید تا دیر نشده از این حکومت فاصله گرفته و آینده خود را با این رژیم پیوند نزنند.











 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024