- شنبه 1 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 

نامه سرگشاده به مریم رجوی






pan20

pan19
حمید نوری(عباسی) و تأملاتی در رفتار و گفتار او (مجموعه نظرات- کتابچه پی دی اف) چاپ ارسال به دوست
07 دي 1400

gahPDF

مجموعه نظرات: مهدی اصلانی، میرزا آقا عسکری(مانی)، شهلا شفیق، حمید نوذری، کریم قصیم، مهرداد درویش پور، شورا مکارمی

آیا حمید نوری(عباسی) در نظام جمهوری اسلامی یک مورد منحصر به فرد است؟ چه میزان از شخصیت «حمید نوری» بر اساس خواست و اراده او و چه میزان از شخصیت او محصولِ یک نظام ایدئولوژیک است؟

با هدف تأمل در این زمینه است که نظر برخی فعالین سیاسی و مدنی با زمینه‌های تخصصی و شغلی و تجربی مختلف پرسش شده است. پاسخ های داده شده در دسامبر 2021 پس از ویراستاری نهائی و انتخاب عکس در کیهان لندن منتشر شد. با تشکر از کیهان لندن، در اینجا آن مطالب به همان ترتیبِ انتشار، گردآوری شده است. علاوه بر آن، دو نظر دیگر از دو مصاحبه تلویزیونی به نوشتار تنظیم و در پایانِ این مجموعه اضافه شده است.
محاکمه حمید نوری(عباسی) فرصتی است تا عوامل و زمینه های شکل دهنده حکومتِ جنایتکار جمهوری اسلامی حاکم بر ایران را، آنهم بعد از 43 سال بهتر بشناسیم. عواملی که هر کدام را باید بطور جداگانه مورد بررسی قرار داد. اینگونه است که می توان از شکل گیری یک ماشین جنایت و از قدرت گرفتن دوباره آن جلوگیری کرد. این عوامل عبارتند از: 
- مسئولیت شخصیِ آن فردی که می پذیرد جنایت کرده یا در آن مشارکت کند،
- مسئولیت سیاسی نظامِ حاکم که جنایت را برنامه ریزی و سازماندهی و جنایتکاران کوچک و بزرگ را در آن آموزش می دهد،
- نقش آن ایدئولوژی و نظام فکری و آموزشی که جنایت را توجیه و تئوریزه می کند،
- و سرانجام نقش و مسئولیت اخلاقی مردم و جامعه ای که جنایت را می بینند و برای جنایتکارن هورا می کشند. یا بخش دیگری از همان مردم که بر جنایت چشم بسته، سکوت کرده یا بی تفاوت از آنچه در جریان است بی عملی پیشه کرده و آنقدر این بی تفاوتی ادامه پیدا می کند که دیگر نوبت خود آنها شده و به قربانگاه برده می شوند.
به امید آنکه نظرات آورده شده در این مجموعه به شناخت و درک عمیق تر عوامل و زمینه های شکل گیری ماشین شکنجه و جنایت در ایرانِ امروز کمک کرده و حساسیت جامعه برای شناخت عمیق تر این عوامل و بحث و تبادل نطر در مورد آن را موجب شود.
حنیف حیدرنژاد












آخرین مطالب:
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024