- شنبه 1 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 

نامه سرگشاده به مریم رجوی






pan20

pan19
شهلا شفیق؛ شایسته قدردانی و حمایت چاپ ارسال به دوست
03 دي 1400

حنیف حیدرنژاد- در چند روز گذشته شهلا شفیق، نویسنده و پژوهشگرِ مستقل در چند نوشته مورد حمله، توهین و بی احترامی قرار گرفته است. او در یک مورد به یکی از این نوشته ها پاسخ داده است. (لینک نوشته ها را در پایان این مطلب ببینید)
صرفنظر از ریشه و دلایل حمله به شهلا شفیق، آنچه در این نوشته ها جلب نظر می کند، لحن بیانِ دور از منطق و استدلال است. 
وجود اختلاف نظر بین افرد و یا جریان های فکری مختلف امری طبیعی است. برای آنکه بتوان به گونه ای سازنده اختلافات را بررسی کرد، بویژه برای آنکه افکار عمومی بتوانند از چنین اختلاف نظرهائی توشه ای برای خود بردارند، مهم آن است تا با روشی مناسب، فاکت های موجود را توضیح و بدون ارزش گذاری یا اتهام زنی و توهین و تحقیر طرف مقابل، نتیجه گیری خود را (و نه قضاوت مطلق انگارانه) را در معرض دیدِ خوانندگان یا بینندگان و شنوندگان قرار داد. چنین روشی کمک می کند، ضمن احترام به طرف مقابل، بدون القاء پیش داوری به خواننده مطلب، اطلاعات به گونه ای در اختیار خواننده قرار گیرد که خودِ او بتواند بر اساسِ درک و شعور خودش، قضاوت و نتیجه گیری کند. 
شهلا شفیق اندیشمندی است که دانش، تجربه و توان نظریه پردازی خود را در خدمت مسائل سیاسی- اجتماعی ایران امروز قرار داده است. در ماه های اخیر او به نحو خستگی ناپذیری در حمایت از جنبش دادخواهی، بطور مرتب در یک کلاب هاوس که بطور زنده دادگاه حمید نوری(عباسی) را پخش می کند، حاضر و در آنجا در ارتباط با مسائل مطرح شده در دادگاه، تحلیل و نظر خود را ارائه می دهد. می توان با نظرات او مخالف بود، اما روش مخالفت حمله و توهین و اتهام زنی بی پایه و اساس نیست. شهلا شفیق بخاطر حمایتش از جنبش دادخواهی و تلاشی که برای نظریه پردازی در مورد آنچه در حکومت جنایت و مرگِ جمهوری اسلامی بر زندان ها و بر جامعه ایران حاکم شده است، شایات قدردانی و حمایت است.
به باور من باید از وجود اختلافاتِ نظری در بین طیف رنگارنگ مخالفین جمهوری اسلامی بر سر مسائل مختلف استقبال کرد و تلاش کرد در فضائی دوستانه، با حفظ احترام متقابل، یک جدال نظری سازنده را پیش برد که حاصل آن ارتقاء سطح آگاهی عمومی مردم در تقویت مبارزه میدانی باشد. امیدوارم منتقدین یا مخالفین خانم شفیق در روش ابراز نظر خود تجدید نظر کرده و با دعوت از ایشان برای یک گفتگو در کلاب هاوس، به یک جدال نظری منطقی و مستدل میدان دهند.


مطالب مرتبط







آخرین مطالب:
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024