- سه شنبه 28 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
یاد ناصر ایرانپور دوستدار آزادی و انسایت گرامی! چاپ ارسال به دوست
04 دي 1395

اطلاعات مربوط به مراسم خاکسپاری ناصر ایرانپور

ناصر عزیز را در آخرین سفرش بدرقه کنیم.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1355225414487599&set=a.1354319664578174.1073741825.100000004591148&type=3&theater


عکس ‏‎Hanif Hidarnejad‎‏
 ناصر ایرانپور

ساعتی پیش مطلع شدم که دوست عزیز و فرهیخته ام ناصر ایرانپور فوت کرده است. (23.12.2016/ 4 دی 1395). با تمام وجود درگذشت او را به همسر عزیزش، دخترانش، خانواده محترمش و همه دوستان و آشنایانش و به ملت کورد تسلیت میگویم.

ناصر ایرانپور انسانی اندیشمند، پژوهشگر و تلاشگر برای صلح و دوستی بود. او با وجود مشکلات جسمی مختلف تلاش زیاد کرد تا از طریق آثار متعدد در زمینه فدرالیسم آگاهی عمومی ایرانیان در این زمینه را ارتقاء دهد. بی شک آثار ترجمه شده او به زبان فارسی ( و تا آنجا که میدانم بخشی نیز به زبان کردی) منبع بسیار ارزشمندی در این زمینه خواهد بود. من امیدوارم در روزی که دیگر در ایران، رژیم جمهوری اسلامی حاکمیت نداشته باشد، آثار ناصر ایرانپور در زمینه فدرالیسم به بحث هائی که در مورد شکل آینده سیاسی اداره کشور مربوط می شود کمک کند. در گفتگو هایم با او به همین نکته اشاره می کردم و میگفتم امیدوارم در چنین مباحثی خودت شرکت کنی تا به مدد روحیه آرام و متینی که داری از هرگونه افراط گرائی جلوگیری کنی. یقین دارم نوشته های آگاهی بخش او می تواند خون ذخیره کرده و می تواند خشونت های احتمالی پس از رفتن جمهوری اسلامی را کاهش دهد.

او براستی معتقد بود که یک سیستم غیرمتمرکز و فدرال که در آن قدرت سیاسی تقسیم شده و ملیت های مختلف ایران در اداره کشور مشارکت داده شوند می تواند همبستگی ملی و زندگی مسالمت آمیز مردمان ایران را تقویت کرده و از همین رو تضمین یک حکومت دمکراتیک و رفاه و پیشرفت خواهد بود.

ناصر ایرانپور در کمک به پناهجویان بی دریغ بود. ترجمه خوب، سلیس و دقیق او کمک بزرگی به پناهجویان در آلمان می کرد. ناصر در سال 2005 که من و چند نفر دیگر ایده راه اندازی سایت «انتگراسیون» به زبان فارسی برای کمک به پناهجویان را شروع کردیم بسیار فعال بود و هر کجا توانست با ترجمه رایگانِ مطالب مختلف و با همفکری، برای پربارتر کردن سایت، از ما حمایت کرد.

ارتباط ما در سه سال گذشته به دلیل کار زیاد و مریضی های من خیلی کم شده بود. آخرین بار حدود دوسال قبل وقتی از بیماری سختی که داشت با خبر شدم، همیدگر را دیدیم و نصف روز را با هم به گفتگو نشسته و برای او که راه رفتن تنها سخت بود، با هم وقتی را برای قدم زدن و بحث های سیاسی گذراندیم. متاسفم که به دلیل مریضی های خودم و شدت کار و خستگی زیاد در دو سال گذشته آنطور که باید با او ارتباط نگرفتم. شدیدا متاسفم و غمگین!

به همسر عزیزش که می دیدم چه رابطه دوستانه و صمیمانه ای باهم دارند از صمصم قلب تسلیت گفته و برایش آرزوی آرامش میکنم.

تلاش می کنم در روزهای آینده لیستی از مطالبی که ناصر ایرانپور در سال های گذشته برای سایت انتگراسیون ترجمه یا نوشته را یک جا منتشر کنم.

یاد و خاطره اش زنده و گرامی باد!

حنیف حیدرنژاد




 اشاره ای به دیدگاه ها و  آثار ناصر ایرانپور


ناصر ایرانپور انسانی دردمند و با احساس مسئولیت بود. او توان خود به عنوان روزنامه نگار و مترجم را برای آگاهی رسانی دقیق و موثق بکار می گرفت. آثار او شامل مقاله، مصاحبه و ترجمه در سایت شخصی اش منتشر و گردآوری شده اند. از ویژگی های او: صراحت و شفافیت در ابراز نظر در عین متانت و احترام در کلام و نوشتار. دوراندیشی، همه جانبه نگری، واقعگرائی، استدلال های قوی متکی بر پژوهش های متعدد. آمادگی برای بحث در مورد حرف و نظر جدید و پرهیز از تعصب و لجاجت در حرف و نظر، وقت گذاشتن و تشریح مفصل موضوع مورد بحث. در مورد ویژگی های انسانی اش می توان به انساندوستی، متانت، تواضع، ساده زیستی و سخت کوشی اشاره کرد.

ناصر ایرانپور در معرفی خویش در سایت شخصی اش، به دو موضوع عام که تلاش های خود را معطوف به آنها کرده است اشاره می کند:

« - دستيابی به‌ برابری ملی، قومی، فرهنگی و زبانی در کشورمان و پايان دادن به‌ نابرابريهای بيشمار در اين عرصه‌ها برای مليتهای ايران.
- جنبه‌ی ديگر که‌ فراملی، فرامنطقه‌ای است، سوسيال‌دمکراتيک و سراسری مي‌باشد، يعنی برای نيل به‌ جامعه‌ايست با عناصر نيرومند سوسياليستی و دمکراتيسم، بر پايه‌ی به‌ رسميت‌شناختن چند اصل دمکراسی فدراليستی و تفاهمی، دولت حقوقی, دولت اجتماعی و ـ البته‌ با عنايت به‌ ماهيت حاکميت سياسی کنونی ايران- سکولار و لائيک. بديهی است که‌ زير مجموعه‌ی اين اصول به‌ رسميت‌شناسی پلوراليسم سياسی، اجتماعی، طبقاتی، فرهنگی، زبانی و عقيدتی نيز مي‌باشد.
»

وی در مورد آثارش می نویسد:
«تحليلها و ترجمه‌های من هر چند حول تقريباً يک زمينه‌ی معين ـ يعنی مسأله‌ی ملی و فدراليسم ـ مي‌باشند، اما‌ در چارچوب اصول و در راستای اميال و انديشه‌های پيشگفته‌ قرار دارند. اصل و اساس در آنها نه‌ خاک ـ حال چه‌ کردستان، چه‌ ايران ـ، بلکه تنها‌ انسان است و برابری و سعادت آن.»
ناصر ایرانپور معتقد بود که: «يکی از عوامل و منشأهای اصلی نابسامانيهای کنونی در ارتباط با مليتهای غيرفارس ايرانی سياست ملت‌سازی بر پايه‌ی يک فرهنگ و زبان (فارسی) و حتی يک مذهب (تشيع) و تبعات و ترجمان عملی آن چون همانندسازی، تبعيض و سرکوب بوده‌ است. لذا بخشی از اهتمام من به‌ صورت ترجمه‌ يا گفتار معطوف به‌ جلب توجه‌ اهل نظر و علم و قلم به‌ اين انحراف ويرانگر مي‌باشد. با صراحت کامل بگويم: چنانچه‌ مي‌خواهيم در آينده‌ ايرانی باقی بماند و به‌ سرنوشت صربستان ـ که‌ چنانچه‌ پيداست کوسوو هم برايش باقی نخواهد ماند ـ دچار نشود، بايد آن را از هر لحاظ از تک‌صدايي برهانيم و هويت متنوع و متکثر ملی، قومی، فرهنگی و زبانی آن را درساختار سياسی آن منعکس گردانيم. و اين در عمل يعنی يک ساختار غيرمتراکم، غيرمتمرکز، با قدرت سياسی، اقتصادی و مالی تفکيک و تقسيم شده‌ی افقی و عمودی، و در يک کلام يعنی فدراليسم.
به‌ قول صاحب‌نظری "بايد دولت تهران را به‌ حکومت ايران" تبديل نمود. در همين راستا راه حل بحران فوق‌الذکر را نه‌ دگم زورمندانه‌ و واپسگرايانه‌ی "تماميت ارضی" و نه‌ جدايي و استقلال مليتهای متشکله‌ی جامعه‌ی کنونی ايران (هر چند به‌ درستی آن بعنوان يک حق اعتقاد اصولی دارم)، بلکه‌ پايه‌ريزی يک نظام سياسی نوين بر پايه‌ همبستگی و اتحاد داوطلبانه‌ی همه‌ی مليتها و اقوام داخل ايران از سويي و پذيرش برابری نه‌ تنها همه‌ شهروندان ايران (حقوق فردی)، بلکه‌ همه‌ی اجتماعات اتنيکی داخل آن  بصورت خودمختاری ملی ـ منطقه‌ای واحدهای سياسی ـ جغرافيايي (حقوق و آزاديهای جمعی) مي‌دانم. به‌ تعبيری ديگر نظام سياسی مورد نظر و باب طبع من بايد از يک سو تبلور اراده‌ی مشترک همه‌ی شهروندان اين سرزمين باشد و از سوی ديگر نمود خواست و اراده‌ی مشترک خلقهای ايران.
»

امروز اگر چه قلب ناصر و روان پر طلاطم او آرام گرفته، اما یقین دارم که آثار او می تواند در بازسازی یک جامعه انسانی تر یاری رساند. جامعه ای که در آن انسان ها نه با ملیت و قومیت یا زبان و جنسیت، مذهب و عقیده یا رنگ پوست و ... بلکه با انسان بودنشان است که تعریف شده و صاحب حق و حقوق شناخته می شوند.

یادش گرامی!



پیوندها

سایت ناصر ایرانپور

ناصر ایرانپور در مورد خودش و دیدگاه هایش




مطالب
منتشر شده از ناصر ایرانپور در سایت انتگراسیون (ترجمه، مقاله و مصاحبه)


فدرالیسم

فدرالیسم مخالف تمرکز گرائی و استبداد و تضمینی بر تامین حقوق ملیت ها و حقوق شهروندی

موانع فدراليسم يا موانع دمکراسی؟!


"فدرالیسم متضمن حقوق ملی – پاسخی به یک پرسش مهم"

فدراليسم يگانه‌ گزينه دمکراتيک برای ايران


نگاهي به فدراليسم در آلمان پس از رفرم


آشنایی مقدماتی با نظام سیاسی آلمان



پناهندگی

در مورد مراکز خدمات مشاوره اجتماعی


پرسش های حقوقی در مورد اقامت: "فرم بازگشت داوطلبانه" و لایحه مجازات مرگ برای ارتداد


پرسشهای حقوقی در مورد اقامت "دولدونگی‌"ها


ترجمه پيش‌نويس مواد 104a و 104b قانون جديد اقامت


طلاق در صورتی که همسر در ایران باشد. ازدواج با دولدونگ چگونه است؟ 

پرسش وپاسخ حقوقی با وکیل مانوئل کابیس


ازدواج، طلاق و اقامت بعد از آن در آلمان، مصاحبه با وکیل گودرون گالستر


پرسش و پاسخ با وکیل مانوئل کابیس: در ارتباط با لازم الاجرا شدن موازین اروپایی در مورد پناهندگی در آلمان، شانسی بزرگ برای اقلیتهای مذهبی و امکان به جریان انداختن مجدد پرونده های بسته شده بویژه «کیس مسیحیت»

 مصاحبه در دادرسی اداره پناهندگی، اطلاعاتی مهم برای پناهجویان در آلمان


 آنچه هر پناهجو باید در مورد جلسه دادگاه اداری پناهندگی باید بداند!
قسمت اول 
قسمت دوم


کوردها و کوردستان

تعداد کردهای آلمان به‌ يک ميليون و يک صدهزار نفر رسيد
 
يورش حکومت اسلامی به‌ پژاک و اهداف نهان و آشکار آن

برزخ مبارزه‌ مسالمت‌آميز و قهرآمیز در کردستان و ايران

برقراری يک نظام آزاد و آباد و دمکراتيک پيکار پيگير و مشترک همۀ ايرانيان را می‌طلبد!


ملت و ملیت

تلقی فاشيستی از ملت و دولت


حقوق بشر

جمهوری فدرال آلمان از سوی ديوان عالی حقوق بشر اروپا محکوم شد! - شکنجه‌ در آلمان فدرال و ايران اسلامی

نجات جان اعضای سازمان مجاهدين خلق ايران در عراق، يک وظيفه انسانی



تحلیل سیاسی

حکومت اسلامی به‌ محک رضايت مردمی

بر عليه‌ فراموشی



 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024