- جمعه 31 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
چه باید کرد؟ نقدی به گذشته و نگاهی به امروز (مجموعه هر چهار مقاله در یک کتابچه) چاپ ارسال به دوست
02 خرداد 1395

che-bayad-kard.png - 28.23 Kb

 برای دیدن مطلب اینجا کلیک کنید

در رابطه با وضعیت حاکم بر ایران بیش از سه دهه است که ذهن و فکر و قلبِ هر انسان مشتاق آزادیِ ایران به این سوال مشغول است: چه باید کرد؟ چه کار می توان کرد؟ نوشته حاضر تلاش دارد تا یک ترتیب زمانی از مبداء انقلاب 1357 را رعایت کند.

برای آنکه به سوال "چه باید کرد؟" پاسخ داد، ابتدا باید دید چطور شد که در این نقطه ایستاده و به اینجا رسیدیم؟ چرا اینگونه شد که اکنون هست؟ با پرهیز از بررسی مشروح تاریخی و جامعه شناسی و ...، این نوشته با نگاهی سریع و تیتر وار به برخی از مهمترین نکات در ارتباط با بازیگران مهم در عرصه ی تغییر و تحولات مرتبط با ایرانِ بعد از انقلاب 1357 به این موضوع می پردازد که استراتژی های مهم در مقابله با رهبری و کلیت نظام جمهوری اسلامی چه بوده است. نقش نیروهای سیاسی اپوزیسیون و مخالف رژیم و راه کارهای آنها بررسی می شود. همچنین به "اصلاح طلبان"  حکومتی پرداخته شده و نقش آنها در تداوم عمر نظام بررسی می گردد. در پایان به "چه باید کرد" از دید نویسنده پاسخ داده می شود.

مسلما اگر پاسخ به این سوال حاصل یک کار جمعی یا یک اتاق فکرِ متشکل از افرادی با توانمندی های مختلف فکری و تخصصی باشد، بویژه اگر چنین کاری در ارتباط مستقیم با مردم یا بخش هائی از جامعه ایران باشد، میزان همه جانبگی آن نظر و نسبیتِ نزدیک به واقعیتِ آن بیشتر خواهد بود. بر همین اساس، از آنجا که نوشته حاضر نظر و تحلیل فقط یک نفر را در بر می گیرد مطمعنا ضعف و کاستی های خود را دارد.

این مطلب قبلا در چهار قسمت جداگانه منتشر شده بود و اینک با تغییراتی در ساختار، در یک کتابچه PDF بطور یکجا منتشر می شود.





 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024