- جمعه 7 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
اخراج "مجرمین خارجی" از آلمان سریع تر و راحت تر می شود چاپ ارسال به دوست
08 بهمن 1394


Hauptbahnhof in Köln
 پلیس در محوطه جلوی کلیسای دُم ذر شهر کلن
 منبع: سایت زُود دویچه سایتونگ

کابینه آلمان در جلسه چهارشنبه 27  ژانویه پیش نویس تغییرات قانونی مرتبط با اخراج سریعتر "خارجیان مجرم و تبهکار" را به تصویب رساند. این پیشنویس به پارلمان آلمان ارائه و پس از تصویب در پارلمان به اجرا در خواهد آمد.

بعد از آزار و اذیت جنسی دسته جمعی و جیب بری در شب تحویل سال نو میلادی در شهر کلن، این موضوع در یک ماه  گذشته یکی از اصلی ترین موضوعات سیاسی- اجتماعی آلمان بوده است. مطابق آخرین اطلاعات پلیس جنائی آلمان، در 12 ایالت آلمان موارد مشابه آنچه در کلن اتفاق افتاده، گزارش شده است. برای مثال در ایالت بایرن 27 مورد از جمله در شهر مونیخ و نورنبرگ، در برلین 6 مورد، در ایالت بادن- وُتمبِرگ 25 مورد، در بِرِمِن 11 مورد دزدی (بدون آزار و اذیت جنسی)، در ایالت هِسن 31 مورد ثبت شده است.
بیشترین موارد گزارش شده اما مربوط به ایالت نورد راین وستفالن با 1076 مورد و هامبورگ با 195 مورد بوده است. در ایالت نورد راین وستفالن از مجموع موارد، 692 مورد مربوط به ضرب و جرح و آسیب رسانی به جسم و 384 مورد آزار و اذیت جنسی بوده است. در همین ایالت تا کنون 116 نفر مضنون شناسائی شده اند. از این تعداد 12 نفر تابعیت آلمانی و 60 نفر تابعیت کشورهای دیگر، از جمله الجزایر، مراکش، تونس، عراق، افغانستان و سوریه را دارا میباشند.
 در موارد ثبت شده در کل آلمان تقریبا در همه موارد قربانیان زن و مجرمین مردان جوان بین 17 تا 30 سال بوده اند.
با وجودی که در بین مظنونین افرادی با تابعیت آلمانی وجود داشته و در یک مورد یک نفر تابعیت ایالات متحده آمریکا را دارا میباشد، اما در مصاحبه ها یا موضع گیری های مقامات سیاسی یا در رسانه های پوپولیستی، اکثرا تاکید بر روی مردان خارجی، افرادی با پیشینه خارجی، افرادی از کشورهای عرب و مسلمان و ... میباشد.

پیشنوس کابینه آلمان که حاصل همکاری و هماهنگی های وزیر کشور و وزیر دادگستری میباشد، چهارچوبهای قانونی اخراج محکومین خارجی  را راحت تر و سریع تر می کند. هدف آن است تا آندسته از پناه جویانی که مرتکب جرم در آلمان می شوند متوجه شوند که این عمل آنها بر روی دریافت پناهندگی و اقامتشان تاثیر منفی خواهد داشت.

"اِشتفان زایبرت" سخنگوی دولت آلمان در این مورد گفت: "اگر خارجیانی که به آلمان آمده تا پناه بجویند، جرمی که اهمیت عمده ای دارد را مرتکب شوند، چنین چیزی می تواند امنیت و آسایش اجتماعی در آلمان و به تبعه آن آمادگی اجتماعی برای پذیرش پناه جویان را به خطر بیاندازد."

 پیشنویس تنظیم شده مقرر می کند، در موارد مشخصی وقتی که یک خارجی جرمی مرتکب شود که مجازات زندان به آن تعلق می گیرد، باید اخراج شود. صرفنظر از آنکه آیا دادگاه حکم به تعلیق داده یا نداده باشد. در صورت ارتکاب به جرائم زیر حکم اخراج پیش بینی شده است: هر جرمی که سلامت و امنیت جانی را به خطر بیاندازد [خشونت جسمی و زد و خورد و ضرب و جرح دیگران]، جرائمی که بر علیه انتخابِ آزاد نوع زندگی و سبک و روش آزاد شخص در رابطه با جنسیت و تمایل جنسی اش باشد [آزار و اذیت و مزاحمت جنسی، تجاوز و تلاش برای تجاوز،  آزار همجنسگرایانو ...]، حمله به پلیس. جرائم مرتبط با دزدی و جیب بری یا خسارت رساندن به اموال و مایملک دیگران در صورتی که تکراری باشند نیز شامل اخراج خواهند شد.

روز 11 ژانویه، وزیر کشور و دادگستری آلمان که مقدمات تنظیم این قانون را آماده می کردند در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کردند: "این یک جواب تند و سخت، اما جواب درستی از سوی حکومت به آنانی است که فکر میکنند با وجودی که در اینجا به دنبال پناه و امنیت هستند، اما میتوانند جرم و تبهکاری مرتکب شوند و فکر می کنند چنین چیزی بر روی اخراج آنها از آلمان تاثیری نخواهد داشت."

پیوند دادن مسئله امنیت فردی و اجتماعی با موضوع پناه جویان و خارجیان از سوی گروه های راست و محافظه کار در چند هفته گذشته، حساسیت اجتماعی نسبت به این موضوع را در آلمان بالا برده است. در چنین فضائی و پس از تقریبا یک ماه، دولت آلمان اینک اولین گام عملی خود را برداشته و با تنظیم یک پیشنویس در تلاش است تا جو ایجاد شده را برای تنظیم قوانین سختگیرانه تر بر علیه پناه جویان و خارجیان بکار بگیرد.

در همین حال انتظار می رود به زودی بسته ی دوم تغییرات مرتبط با پناه جویان و خارجیان که از اواخر دسامبر 2015 مسکوت مانده بود در کابینه آلمان به تصویب رسیده و سپس به پارلمان تقدیم شود. این تغییرات نیز سختگیری های بیشتری در پذیرش پناه جویان در آلمان را مورد نظر قرار داده است.

حنیف حیدرنژاد
مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناه جویان و مهاجرین
7 بهمن 1394/ 27 ژانویه 2016

http://www.hanifhidarnejad.com





 منابع:
اخبار و تازه ها از سایت دولت آلمان

گزارش زُود دویچه سایتونگ

 


 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024