- جمعه 31 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 

نامه سرگشاده به مریم رجوی






pan20

pan19
وزیر خارجه آلمان: دلایل تمدید چند روزه ی مذاکرات 5+1 چیست؟ چاپ ارسال به دوست
18 تير 1394

عدم اعتماد نسبت به رژیم ایران و دریافت تضمین هائی برای کنترل بر روی تاسیسات هسته ای و برنامه ی گام به گامِ لغو تحریمها، اصلی ترین موضوعاتی هستند که هنوز بر روی آنها توافق انجام نشده است.

فرانک اشتانمایر وزیر خارجه آلمان در وسط مذاکرات 5+1 با هیئت نمایندگی رژیم ایران در ژنو، در یک مصاحبه کوتاه تلویزیونی اصلی ترین موانعی که هنوز بر سر توافق با رژیم ایران وجود دارد را برشمرد.

شبکه یک تلویزیون آلمان: طبق برنامه، قرار بود مذاکرات با ایران امروز (07.07.2015) به پایان برسد، اینطور نشد، علت چیست؟

اشتانمایر: همانطور که می دانید امروز برای چهارمین بار در این هفته برای مذاکرات در سطح وزرا به اینجا، وین آمده ام. آرزوی من هم این بود که امروز همانطور که قبلا برنامه ریزی کرده بودیم به پایان مذاکرات می رسیدیم، چرا که ما فقط همین یک مشکل (برنامه هسته ای با رژیم ایران) را نداریم و باید در ارتباط با حل و فصل بقیه مشکلات فوری از جمله منازعات جاری در اوکرائین یا جاهای دیگر هم تلاش کنیم.
اما مشکلات ما با (رژیم ایران) آنچنان خطرناک و پراهمیت است که نمی توانیم اینجا را قبل از آنکه به تفاهمی با هم برسیم ترک کنیم. بر این اساس فکر می کنم هنوز چند روزی این وضع ادامه پیدا می کند.

سوال: مشکل اصلی کجاست، گیر قضیه کجاست؟
اشتانمایر: فکر می کنم تلاش زیادی شد تا [جزئیات] مذاکرات به صحنه افکار عمومی کشانده نشود تا بشود [در فضائی آرام] به طور جدی و حرفه ای مذاکرات را ادامه داد. اما از طرف دیگر این راز پنهانی نیست [اگر بگویم] که ما در زمینه های فنی و تکنیکی در چند روز گذشته در اینجا، وین، خیلی پیشرفت به جلو داشته ایم. ما فقط باید بتوانیم تضمینی ایجاد کنیم که آن موافقتی که [رژیم] ایران اعلام می کند، شفاف باشد و ما امکان کنترل داشته باشیم. این یک موضوع است که روی آن داریم مبارزه می کنیم. از آنطرف موضوع  دیگری که روی آن کار می کنیم این است که در چه زمانبندی هائی تحریم هائی که متوجه ایران است برداشته شود. اینها اصلی ترین موضوعاتی هستند که درگیر آن هستیم.

سوال: حتی در صورتی که [رژیم] ایران با شما به توافق برسد و حتی زیر برگه ای را هم امضاء کند، چطور میخواهید مانع آن شوید که [رژیم] ایران بطور پنهانی بمب اتم را نسازد؟
اشتانمایر: بله، به همین خاطر است که موضوع الان این نیست که یکمرتبه بتوانیم اعتمادی را جلب کرده باشیم. من در این مذاکرات مکررا گفته ام و دوباره می گویم که به فضایِ اعتماد ضربه وارد شده است. آنهم نه از طرف ما، بلکه از طرف [رژیم] ایران. این [رژیم] ایران است که باید با اقداماتی که انجام میدهد کمک کند تا این اعتماد ساخته شود. به این معنی که ما باید امکان و [مکانیزم های] کنترلی در اختیار داشته باشیم. به نحوی که از طریق آن، آنچنان دیدی [بر برنامه و تاسیسات اتمی] داشته باشیم که معلوم شود آیا [رژیم] ایران به وظایف [و تعهدات] خودش عمل میکند یا نه؟ چنین چیزی هم بدون اینکه امکان کنترل داشته باشیم، عملی شدنی نیست. به همین خاطر است که تلاش می کنیم تا به پایان رساندن این موضوع، مذاکرات را ادامه دهیم.

سوال: صرفنظر از مذاکرات و نتیجه آن، اسرائیل همچنان نسبت به اصلی ترین دشمنش مردد خواهد ماند. نظر به تهدیداتی که اسرائیل هنوز [از طرف رژیم ایران] احساس می کند، چطور می خواهید اسرائیل را هم  در رابطه با توافقتان [با رژیم ایران] در سمت خود داشته باشید؟
اشتانمایر: این هم دلیل است که ما نمی خواهیم خودمان را به لحاظ زمانی زیر فشار قرار دهیم. زیرا، دنبال اینکه در پایان مذاکرات به هرقیمتی با هم به یک توافقی برسیم نیستیم. بلکه در پایان این مذاکرات دنبال آنگونه توافقی هستیم که همزمان منازعات طولانی مدت ما با [رژیم] ایران را پایان دهد و امنیت خاورمیانه را هم بالا ببرد، نه اینکه خطر را بیشتر کند. ما می دانیم که اسرائیل و کشورهای عربی منطقه  خیلی با نگرانی موضوع را دنبال می کنند که در پایان مذاکرات چه چیزی حاصل خواهد شد. به همین خاطر است که تا پایان این گفتگو ها با دقت و با نگرانیِ زیاد سر هر کلمه و بند و جمله، مذاکراتمان را ادامه می دهیم. به همین خاطر است که دوباره تاکید می کنم دنبال هر قراردادی نیستیم، بلکه آن قراردادی را دنبال می کنیم که در پایان امنیت خاورمیانه و اسرائیل را تامین کند.

برگردان: حنیف حیدرنژاد
08.08.2015
http://www.hanifhidarnejad.com



منبع:

Bis zum letzten Wort

http://www.tagesschau.de/ausland/steinmeier-iran-atomkonflikt-101.html

آخرین مطالب:
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024